2026-06-13, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Infördes väldigt höga tullar och avgifter på kinesiska lastbilar häromåret, så den importen är mycket låg idag.

Ca 15 tusen av dessa går direkt till militären.

Så tillgången till nya civila lastfordon för ex olja är inte hög. I princips noll.
dvs en förstörd lastbil ersätts inte alls (och soldaterna vid fronten blir utan diesel) eller av en befintlig (och någon annan landsända blir utan diesel).
Citera
2026-06-13, 19:15
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Finns ingen armé som kan ha styrkor kvar när underhållslinjerna kollapsar totalt, ryssen själv har kört med samma taktik i Kursk vilket fick de ukrainska styrkorna att retirera in i Ukraina, nu får ryssen känna på exakt samma sak i Krim
Krim är stort, 300x200 km, med faciliteter för 2.4 miljoner människor. Där finns eget färskvatten osv. Röda armén svälts nog inte ut där, inte före en gigantisk humanitär katastrof.

Man får nog sikta på något annat, utöver bränslebrist. Brist på tunga vapen, brist på stridsledning, orderkommunikation, motivation?

Elförsörjningen på Krim är en svag punkt. Krim importerar en del el från ryska fastlandet och tydligen försörjer Ukraina 15 % av Krim med el från och till fortfarande.
Citera
2026-06-13, 19:56
Medlem
lapons avatar
En röst i den ryska statsduman sjunger ut om situationen i landet. Han har krävt att Putin kommer med en plan för att avsluta kriget, och han klandrar Kremls "ineffektiva ledarskap":

"Tiden för illusioner är över. Landet befinner sig på gränsen till en social explosion, och skulden för detta faller helt och hållet på den etablerade styrande makten", sa VJACHESLAV MARCHAJEV, en deputerad från kommunistpartiet i statsduman."Om situationen håller i sig, kommer det mest sannolika att bli social oro och kaos. Väst kommer oundvikligen att utnyttja detta för att förstöra resterna av rysk statsmakt".

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2026/06/13/russian-mp-warns-putin-were-on-the-brink-of-social-collapse/?WT.mc_id=tmgoff_reddit_the-brink-of-social-collapse/&accesscontrol=facebookchannel_open

https://www.dw.com/ru/deputat-dumy-predupredil-ob-ugroze-socialnogo-vzryva-v-rossii/a-77522645

Stackars desorienterade kommunisten. Putins plan är ju just det som hela tiden osvikligt förverkligas..
Citera
2026-06-13, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Krim är stort, 300x200 km, med faciliteter för 2.4 miljoner människor. Där finns eget färskvatten osv. Röda armén svälts nog inte ut där, inte före en gigantisk humanitär katastrof.

Man får nog sikta på något annat, utöver bränslebrist. Brist på tunga vapen, brist på stridsledning, orderkommunikation, motivation?

Elförsörjningen på Krim är en svag punkt. Krim importerar en del el från ryska fastlandet och tydligen försörjer Ukraina 15 % av Krim med el från och till fortfarande.

Så kan det vara men de ryska styrkor som är i södra Zhaporizia är beroende av förnödenheter från Krim och där har nu Ukraina skurit av vägarna för ryssarna att leverera förnödenheter.
Citera
2026-06-13, 20:19
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Förhandlingar ≠ kapitulation. Undersökningen säger inte vilka villkor människor accepterar.

Nä och? Vem har föreslagit kapitulation? Inte jag och inte något som jag citerat.

Gallups frågan gällde förhandlingar och den var väldigt tydlig. Alternativen var:
A) Ukraine should continue fighting until it wins the war
B) Ukraine should seek to negotiate an ending to the war as soon as possible

https://news.gallup.com/poll/693203/ukrainian-support-war-effort-collapses.aspx

69% ville ha alltså alternativ B, en förhandlad fred. Endast 24% valde alternativ A, att fortsätta slåss tills man "vinner kriget".

Att "vinna kriget" torde vara att återta allt territorium man förlorat. Att förhandla för en fred "så snart som möjligt" torde innebära att man som minimum får ge upp det territorium som Ryssland redan kontrollerar.

Jag tror knappast att ukrainarna som svarade på den här frågan missförstod vad innebörden var. Och jag tror egentligen inte att du gör det heller. Jag tror du låtsas missförstå för att slippa dra en slutsats.

Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
10.6.2026

So, 61% now trust the President, 34% do not trust him (balance of trust-distrust - +27%).

https://www.kiis.com.ua/?lang=eng&cat=reports&id=1616&page=1

Graph 4. How much longer are you ready to endure war?

The negative dynamics of a decrease in the share of those who are ready to endure war as long as necessary continues in April. If at the beginning of March there were 54% of them, then at the end of April – 48%. Another 4% are ready to endure 1 year, meaning a total of 52% are now talking about a relatively long period (in March – 57%).

30.4.2026

https://www.kiis.com.ua/?lang=eng&cat=reports&id=1608&page=2

Ser att du har grävt fram en opinionsundersökning från nån obskyr ukrainsk marknadsundersökningsbyrå (vars website-design ger en skön retroflashback från sent 00-tal).

Ganska talande att dom undvek att ställa den fråga som Gallup ställde. Jag antar att dom redan visste vad svaret skulle bli, och att det inte skulle vara nån bra propaganda för fortsatt krig.
Senast redigerad av RustyShackleford 2026-06-13 kl. 20:22.
Citera
2026-06-13, 20:28
Medlem
Bron ryker i sommar.
Citera
2026-06-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Nä och? Vem har föreslagit kapitulation? Inte jag och inte något som jag citerat.

Gallups frågan gällde förhandlingar och den var väldigt tydlig. Alternativen var:

69% ville ha alltså alternativ B, en förhandlad fred. Endast 24% valde alternativ A, att fortsätta slåss tills man "vinner kriget".

Att "vinna kriget" torde vara att återta allt territorium man förlorat. Att förhandla för en fred "så snart som möjligt" torde innebära att man som minimum får ge upp det territorium som Ryssland redan kontrollerar.

Jag tror knappast att ukrainarna som svarade på den här frågan missförstod vad innebörden var. Och jag tror egentligen inte att du gör det heller. Jag tror du låtsas missförstå för att slippa dra en slutsats.

Ser att du har grävt fram en opinionsundersökning från nån obskyr ukrainsk marknadsundersökningsbyrå (vars website-design ger en skön retroflashback från sent 00-tal).

Ganska talande att dom undvek att ställa den fråga som Gallup ställde. Jag antar att dom redan visste vad svaret skulle bli, och att det inte skulle vara nån bra propaganda för fortsatt krig.
”Torde vara att att återta all territorium ”? Det är din tolkning, i Ukraina finns det kanske hopp om en annan utgång. Att tolka är inte enkelt och det kanske man inte ska försöka sig på?
Citera
2026-06-13, 20:52
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford

Ser att du har grävt fram opinionsundersökning från nån obskyr ukrainsk marknadsundersökningsbyrå (vars website-design ger en skön retroflashback från sent 00-tal).

Fy fan... dagens ungdom! Påverkas av hur en hemsida ser ut! 5D schack ska vi väl inte tala om? Putin sitter fortfarande med 14.4 modem och läser Asc-II på sin skärm!

Hur relativ är din undersökning från 7 aug. 2025 med din länk? Har du en färsk?
Citera
2026-06-13, 21:10
Medlem
fraumauras avatar

Det territorium som fittjävla rysshoror kontrollerar tillhör icke denna jävla svagsinta,tandlösa bögarme...
Dom får spö på alla fronter just nu och kommer att hamna som gödsel på Ukrainas åkrar..
Citera
2026-06-13, 21:21
Medlem
dicky3ickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll.Guld
Bron ryker i sommar.
Vore väldigt bra och väldigt förnedrande för den lille inkompetenta Putin så hoppas den ryker inom kort
Citera
2026-06-13, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicky3icky
Vore väldigt bra och väldigt förnedrande för den lille inkompetenta Putin så hoppas den ryker inom kort

Ja!
Citera
2026-06-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicky3icky
Bron påstås bara bära 1,5 tonsbilar så låt den stå ett tag till. Tillräckligt förnedrande, speciellt då det inte går att köpa bränsle där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in