2026-06-13, 19:21
  #229
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Handlar inte om höger eller vänster.
Handlar om man kan räkna och förstår att kostnadsökningar medför arbetslöshet


kortare arbetstider har inte lett till högre arbetslöshet runt om i Europa. Tvärtom visar forskning och arbetsmarknadsstudier att kortare arbetstid med bibehållen lön ofta leder till ökad produktivitet, minskad personalomsättning och förbättrad hälsa
Citera
2026-06-13, 19:21
  #230
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Som om alla hittepåtjänstemän som jobbar med kommunikation, HR, CX, marketing, ekonomi, process design, marketing development och annat skit skulle:
1) producera
2) jobba 40 h/vecka
För det första sade du att svenska tjänstemän jobbar 10-20 timmar per vecka.

När du fick mothugg svarar du så här.

Min styvfar är en ärkesocialist. Han och jag har haft flera duster när jag började läsa ekonomi på universitetet. Han kände sig väl hotad att han, som verkligen var i 68-generationen, som sociolog skulle behöva höra om aktuell ekonomisk teori (han har Marx Kapitalet i 3 band i bokhyllan (tveksamt om ha tillgodogjort den kunskapen då den enligt utsago är väldigt invecklad just för att den inte visat ha någon som helst förklaringsgrad och Marx behövde komma med överkrångliga svar till sina teser)).

Hur som. Han ”föreläste” för mig hur äkta ekonomisk värde uppstod när man tillverkade en skiftnyckel.

Han var uppenbarligen helt obekant med tjänstesektorn. Att han själv som bokredaktör inte tillverkade skiftnycklar utan redigerade böcker slog honom inte.

Grejen är att du har bara inte förstått vad HR och chefer och VD gör. Du är som min styvfar. Tillverkar man inte ett enkelt handgripligt redskap är man obegriplig.

HR behövs, liksom alla andra ”stödjade funtioner”. Tänk militären. Inget krig funkar om inte trossen funkar. ”Infantry wins battles, logistics wins wars”.
Citera
2026-06-13, 19:32
  #231
Medlem
Sunimods avatar
Det påstås av en del att det är genomförbart då industrin automatiserat och de på kontoret inte jobbar mer än 20-30 timmar i veckan.
Gäller det snickare, målare och andra yrkesgrupper också?
Vad jag hittills sett körs bussar, tåg och spårvagnar av mänskliga förare.

Och ni som anlitar hantverkare, är ni villiga att betal för 40 timmar men att de inte jobbar mer än 30?

Jo jag har hantverkare hemma ibland och de får betalt för de timmar de varit hos mig. Något mygel existerar inte där jag bor.
Citera
2026-06-13, 19:33
  #232
Moderator
Carlboms avatar
Låter fantastiskt och kul om alla anställda får en hel dag ledigt varje vecka med bibehållen lön. Det lilla problemet som uppstår dock är att verksamheten måste fortgå även på fredagar (eller vilken dag nu folk inte vill arbeta). Ska jag som arbetsgivare då betala någon annan än de ordinarie för att kunna hålla öppet hela veckan? För de ordinarie ska ju vara lediga med bibehållen lön denna lediga dag. Vem tar den kostnaden? Staten?

Och jag ska så klart inte kunna höja priser eller förändra något annat för att kompensera för denna förändring.

Någon kommer behöva betala för att vi arbetar mindre men ingen verkar vilja ta notan. Det blir alltså jag som arbetsgivare som bara ska finna mig i detta?
Citera
2026-06-13, 19:34
  #233
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlastar
Dom kan föreslå vad dom vill för deras imbecilla väljare bryr sig inte om konsekvenserna av politiken oavsett.

Det är själva definitionen av att vara Miljöpartist.

Miljöpartiet är definitionen av galenskap.
Citera
2026-06-13, 19:53
  #234
Medlem
Karlastars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Miljöpartiet är definitionen av galenskap.

2026-2030 kommer bli underhållande.
Citera
2026-06-13, 19:53
  #235
Medlem
3 dagars arbetsvecka vore mer än tillräckligt.
Citera
2026-06-13, 19:56
  #236
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
3 dagars arbetsvecka vore mer än tillräckligt.
Ja all bönder borde få 30 timmars arbetsvecka.
Att vi kommer få svälta är väl vad MP vill. De tror väl maten kommer från COOP.
Citera
2026-06-13, 20:25
  #237
Medlem
blobben!!!s avatar
Det är definitivt dags för en kortare arbetsvecka. Det finns hur många arbetslösa som helst som kan fylla ut leden om så behövs. Att ett fåtal drar lasset när hälften av befolkningen inte arbetar är inte okej.

Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk

Det börjar bli jobbigt med ert ständiga tjat om invandring, det är inte 1990 längre. Många av de dåligt betalda jobben tar invadrarna, skjukvården kollapsar utan invällare.

/SS
Det var det dummaste på länge. Sverige har en extremt hög arbetslöshet. Högre än under krisen på 90-talet. Att du gillar att vi importerar foodorababbar är för att du gillar slaveri. Det är precis vad det är. Dumpa lönerna tills levnadsvilkoren blir sämre än under 1800-talet, med råttor, sjukdomar och misär, för du måste ha gratis leverans. Äckel.

Det är inte 1960 längre. Det finns inga lediga platser vid löpande bandet.
__________________
Senast redigerad av blobben!!! 2026-06-13 kl. 20:27.
Citera
2026-06-13, 20:26
  #238
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
3 dagars arbetsvecka vore mer än tillräckligt.
Om man vill ha 3/5 delar av lönen.

Ett mer rimligt krav från MP vore att kunna gå ner i arbetstid oavsett skäl.

Men då får du 3/5 av inkomsten också.

Att tro att jobba tre eller fyra dagar i veckan med bibehållen standard är ren vanföreställning.
Citera
2026-06-13, 20:32
  #239
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det är definitivt dags för en kortare arbetsvecka. Det finns hur många arbetslösa som helst som kan fylla ut leden om så behövs. Att ett fåtal drar lasset när hälften av befolkningen inte arbetar är inte okej.


Det var det dummaste på länge. Sverige har en extremt hög arbetslöshet. Högre än under krisen på 90-talet. Att du gillar att vi importerar foodorababbar är för att du gillar slaveri. Det är precis vad det är. Dumpa lönerna tills levnadsvilkoren blir sämre än under 1800-talet, med råttor, sjukdomar och misär, för du måste ha gratis leverans. Äckel.

Det är inte 1960 längre. Det finns inga lediga platser vid löpande bandet.
Tänk inte arbetsvecka. Tänk nytta för din arbetsgivare. Han betalar dig för det jobb du gör. Den nytta du gör.

Om du vill ha 30 timmars arbetsvecka så kan du kanske deala till det. Men då få du också 75% av fulltidslön. Självklart. Du trodde väl inte du får 100% lön med 75% av arbetsinsatsen?
Citera
2026-06-13, 20:33
  #240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Om man vill ha 3/5 delar av lönen.

Ett mer rimligt krav från MP vore att kunna gå ner i arbetstid oavsett skäl.

Men då får du 3/5 av inkomsten också.

Att tro att jobba tre eller fyra dagar i veckan med bibehållen standard är ren vanföreställning.

Varför går du då inte upp till 10 eller 12 timmar minst 6 dagar i veckan? Något annat är ju helt orealistiskt om man ska tro dig. Tillbaka i tiden där du hör hemma. Snacka om hjärntvättad. Varför har du godtagit 8 timmars arbetsdag och 4-5 veckors semester, det är ju helt orimligt att du ska ha det när staten, kapitalister och miljardärer ska ha sitt. Du ska jobba alla veckor naturligtvis.

Arbetare och vanligt folk, den stora massan, ska slita ihjäl sig för kapitalet och ha en medellivslängd på 35 år som 1800-tal som förebild. Borgarkräk och deras "frihet", kör upp den i röven!
__________________
Senast redigerad av Katki 2026-06-13 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in