2026-06-13, 17:04
  #205
Medlem
jonterls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
För att något lugna dig så jobbade alla som svin redan på slutet av 1960-talet och självklart kom min mamma hem kl 18 med inhandlade matkassar som hon tog på bussen, och ställde sig att laga mat åt barnen. Och vi bodde ändå i Danderyd. 70-/80-talet likadant, alla föräldrar kom hem kl 18.

Nu har man massor med dagishjälp från låg ålder, massor med sjukledigt, VAB, långa semestrar utomlands. All samhällsservice vi fått sedan dess har tyvärr ätits upp av den enorma prylhetsen och datorer poå jobbet som gör att vi är igång maximalt hela dagarna. På 1960-70-80-talet var fortfarande de flesta jobb ganska chilla utan stress, stressen började på 90-talet.

Så nu ska samhället betala för att alla arbetsplatser ökat stressen, och då kommer arbetsplatserna att tacka och ta emot och utöka stressen ännu mer. Och den lediga dag vi fick kommer vi att tvingas använda till att besöka barnens skola ännu mer för den fungerar inte osv osv.

På min tid 1960-talet gick mamma med mig till min första skoldag i ettan. Sedan gick hon aldrig mer till skolan och frågade aldrig något mer om den! Jag skötte den själv, föräldrar behövde inte göra något utöver att sköta jobbet och hemmet. Det är därför de orkade jobba så mycket för länge sedan.

Lugna ner dig (?)
Hur menar du att samhället betalar? Vi ger ju samhället mycket mer fritid och företagen betalar lönen. Nu är det kortare arbetstid jag är för, tycker som sagt själv inte att 4 dagars arbetsvecka verkar hållbart.

Jag har ingen stress på jobbet och har flera timmar dötid de flesta dagar, varför ska jag vara där? Hur det var för en evighet sen är inte relevant. Vi lever i en automatiserad epok där så mycket mer blir gjort så mycket lättare, inte på 60-talet. Levnadssätt ska anpassas till tiden vi lever i, om alla alltid jobbat 40h/vecka så ska vi alltid göra så, eller?

Livet behöver inte gå ut på att jobba för jobbets skull, kan man korta ner det så är det rätt väg att gå. Det kommer tvinga företag att effektivisera och automatisera ännu mer. Det finns idag trots den moderna tid vi lever i, så mycket arbeten som inte automatiserat så mycket som man kan göra. Kortare tid per anställd kommer få företagen att modernisera.

Ska vi fortsätta år 2030 som vi gjorde 1960? Jag tycker inte det.
Citera
2026-06-13, 17:16
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonterl
Lugna ner dig (?)
Hur menar du att samhället betalar? Vi ger ju samhället mycket mer fritid och företagen betalar lönen. Nu är det kortare arbetstid jag är för, tycker som sagt själv inte att 4 dagars arbetsvecka verkar hållbart.

Jag har ingen stress på jobbet och har flera timmar dötid de flesta dagar, varför ska jag vara där? Hur det var för en evighet sen är inte relevant. Vi lever i en automatiserad epok där så mycket mer blir gjort så mycket lättare, inte på 60-talet. Levnadssätt ska anpassas till tiden vi lever i, om alla alltid jobbat 40h/vecka så ska vi alltid göra så, eller?

Livet behöver inte gå ut på att jobba för jobbets skull, kan man korta ner det så är det rätt väg att gå. Det kommer tvinga företag att effektivisera och automatisera ännu mer. Det finns idag trots den moderna tid vi lever i, så mycket arbeten som inte automatiserat så mycket som man kan göra. Kortare tid per anställd kommer få företagen att modernisera.

Ska vi fortsätta år 2030 som vi gjorde 1960? Jag tycker inte det.
Om det då finns dom som vill jobba mer och anstränga sig på jobbet, ska de då beskattas mer för att bekosta din fritid?
Citera
2026-06-13, 17:18
  #207
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonterl
Lugna ner dig (?)
Hur menar du att samhället betalar? Vi ger ju samhället mycket mer fritid och företagen betalar lönen. Nu är det kortare arbetstid jag är för, tycker som sagt själv inte att 4 dagars arbetsvecka verkar hållbart.

Jag har ingen stress på jobbet och har flera timmar dötid de flesta dagar, varför ska jag vara där? Hur det var för en evighet sen är inte relevant. Vi lever i en automatiserad epok där så mycket mer blir gjort så mycket lättare, inte på 60-talet. Levnadssätt ska anpassas till tiden vi lever i, om alla alltid jobbat 40h/vecka så ska vi alltid göra så, eller?

Livet behöver inte gå ut på att jobba för jobbets skull, kan man korta ner det så är det rätt väg att gå. Det kommer tvinga företag att effektivisera och automatisera ännu mer. Det finns idag trots den moderna tid vi lever i, så mycket arbeten som inte automatiserat så mycket som man kan göra. Kortare tid per anställd kommer få företagen att modernisera.

Ska vi fortsätta år 2030 som vi gjorde 1960? Jag tycker inte det.
Nä, något stämmer inte med din analys. T.ex har ju datorer och internet tillkommit sedan 1970, när vi fick 40-timmarsvecka, och det borde ju sänkt antalet arbetstimmar enormt, till 35 och sedan 30 och 25. Jag kan ensam göra 5 människors arbete mot 1970 i mitt lilla företag.

Men effektiviseringen sedan 1970 har vi använt till prylar och resor. Arbetsveckans längd har inget med effektivisering att göra. 40h är för att det är "lagom" och att ge alla en extra ledig dag mitt i veckan kommer bara att innebära att man sitter några timmar till framför en skärm. Det ger inte lycka.

Vi behöver komma hemifrån 8h, vara hemma 8h, och sova 8h och det är en lagom rytm för människan.

Detta är känslor och gissningar, men det avgörande skälet mot 32h-vecka är som sagt att det saknas personal på massor av viktiga arbetsplatser och det blir helt omöjligt att ge 200.000 sjuksköterskor en dag ledigt i veckan. De går redan på knäna.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-13 kl. 17:22.
Citera
2026-06-13, 17:19
  #208
Medlem
Riksdagsledamöterna som måste vara inne och jobba 2 dagar i veckan måste nu dra ner det med 20%
Citera
2026-06-13, 17:20
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Nu blir det jobbigt!
Kall öl på bolaget eller 4 dagars arbetsvecka!

Sen handlar det om ifall vi ska ha kvar denna sekulära civilisation eller om vi ska bli ett skithålsland också.
Citera
2026-06-13, 17:32
  #210
Medlem
Flashbackatmes avatar
Mp är ett gäng jävla parasiter som borde bannlysas.
Folk måste blivit mer efterblivna överlag medtanke på att de får högre stöd nu.
Citera
2026-06-13, 17:34
  #211
Medlem
ziggarillens avatar
Det blir väl 3 dagar för många istället då bakfyllan på grund av all fritid ska ha sin dag för tillfriskning. Gissar att varje medborgare ska få varsin cykel också innan det är klart med löften.
Citera
2026-06-13, 17:35
  #212
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Jag är helt för detta. Vi har sänkt dagarna förut, då sa rikt folk också det var omöjligt, men arbetarna tog tag i det och jo, det visade sig att kapitalet hade fel.


Se där. En som vet att arbetarklassen får betala kalaset... och tror på det! Hur e du funtad?
Förmodligen har du inte tänkt färdigt eller är du en kapitalist som får det att gå runt med bred marginal ändå?
Arbetaren får väl ingen kompensation för en mindre jobbad dag i veckan, hur skall en förlust med femtedel av lönen bekostas? Lägre skatter? Betänk att S sitter med i den regeringen, så glöm det.
Finns inte en enda arbetare som kommer att gå på denna idiotidé.
Har MP sagt HUR man skall finansiera detta, det blir ju ett helt omvälvande samhälle där alla, precis alla, kommer att har synpunkter och krav. Vi är inte mogna för detta... än.
Citera
2026-06-13, 17:47
  #213
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
"svenska tjänstemän" ???? Är du med i LO-kollektivet? Kommunist?

Jag är egen företagare, ingenjör och teknisk konsult. Jobbar 60 timmar i veckan. Pensionsåldern uppnåddes för 8 år sedan.

Nån jävel måste ju försörja Sverige. Vi är inte många, men vi kämpar på. Och betalar skatt.
Så Jävla rätt har du!
Vänsterpersoner lever i drömmarnas land, de saknar insikt i det mesta, de tror att de kan få sina bidrag så länge Företagare och arbetare betalar för deras snyltande i all evighet, jag tror dock att de som gör rätt för sig börjar bli trötta på krav att de driftiga ska försörja vuxna individer som inte skäms att utnyttja hederligt folk
Citera
2026-06-13, 17:47
  #214
Medlem
jonterls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nä, något stämmer inte med din analys. T.ex har ju datorer och internet tillkommit sedan 1970, när vi fick 40-timmarsvecka, och det borde ju sänkt antalet arbetstimmar enormt, till 35 och sedan 30 och 25. Jag kan ensam göra 5 människors arbete mot 1970 i mitt lilla företag.

Men effektiviseringen sedan 1970 har vi använt till prylar och resor. Arbetsveckans längd har inget med effektivisering att göra. 40h är för att det är "lagom" och att ge alla en extra ledig dag mitt i veckan kommer bara att innebära att man sitter några timmar till framför en skärm. Det ger inte lycka.

Vi behöver komma hemifrån 8h, vara hemma 8h, och sova 8h och det är en lagom rytm för människan.

Detta är känslor och gissningar, men det avgörande skälet mot 32h-vecka är som sagt att det saknas personal på massor av viktiga arbetsplatser och det blir helt omöjligt att ge 200.000 sjuksköterskor en dag ledigt i veckan. De går redan på knäna.

1970 hade vi historiskt låga klassklyftor. De som tjänat alla pengar på modernisering är de som redan har mer än de behöver och kan investera i att starta diverse företag. Det är ju inte knegaren som varit vinnaren, våra löner har inte ökats i takt med vinsten företagen själva tjänat.

Det är där skon klämmer, varför ska vi slita 40h/vecka när det finns underlag som visar att vi är lika produktiva på 30h/vecka? Mer fritid och produktivitet på samma nivå känns som en no-brainer för att byta till 6h arbetsdag. En vanlig person kan inte fokusera och orka med 8h/dag, man drar ut på tiden helt i onödan. Likvärdig produktivitet = samma intäkter som alltid. Ingen förlorar i det.

Jag har 1h till arbetet, 8/8/8 stämmer ju inte för någon som inte bor granne med jobbet. 10/6/8 blir det.

Visst förstår jag att det finns sektorer där det blir svårare. Men om en sjuksköterska inte behövde stressa arslet av sig 8h/dag kanske de inte går in i väggen så mycket som de gör? Kanske minskar sjukdom och psykisk ohälsa av att resten av landet slipper slita 8h/dag? Sen 2019 har stressrelaterad sjukskrivning ökat med 25%. Lösningen enligt mig är att gå till grundproblemet och se till att folk inte går in i väggen av denna ohållbara "göra som vi alltid gjort" attityd.
Citera
2026-06-13, 18:12
  #215
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Borde gå, med all fin teknik vi har varför jobba som det vore år 1970?

Vi ska hålla till minst 70 på jobbet, hur det nu ska gå till.



Det börjar bli jobbigt med ert ständiga tjat om invandring, det är inte 1990 längre. Många av de dåligt betalda jobben tar invadrarna, skjukvården kollapsar utan invällare.

/SS

Blir dessa ”invällare” aldrig gamla eller sjuka?
Citera
2026-06-13, 18:19
  #216
Medlem
PerniWhas avatar
4-dagars, då blir det att rösta MP! Ju kortare desto bättre och jag skulle lätt kunna anpassa mig till 4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in