2026-06-13, 15:40
  #193
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bioacc
Och? Så som du pratar om politik och AI kan jag direkt lista ut att du ärvt både företaget och miljonerna.
Nej, jag är matematiker. Fast i din värld har jag väl ärvt min hjärna och då är den mindre värd.

Fundera på vem du ärvt din vardags-fattigdom från.
Citera
2026-06-13, 16:04
  #194
Medlem
SegerHelg88s avatar
Hade varit helt underbart, men ser inte hur det är möjligt för samtliga yrkesgrupper.
Citera
2026-06-13, 16:14
  #195
Medlem
[quote=MannishBoy|95177998]
"svenska tjänstemän" ???? Är du med i LO-kollektivet? Kommunist?

Jag är egen företagare, ingenjör och teknisk konsult. Jobbar 60 timmar i veckan. Pensionsåldern uppnåddes för 8 år sedan.

Nån jävel måste ju försörja Sverige. Vi är inte många, men vi kämpar på. Och betalar skatt.
[/QUOTE

Då är vi 2 MannishBoy. De som går på detta med 4 dagars arbetsvecka skiter iaf i hur man betalar kalaset.
Citera
2026-06-13, 16:24
  #196
Medlem
jonterls avatar
Det är framtiden! Sjukt hur det är idag, jobbet är för många det enda man lever för. Det är inte lätt att balansera jobb, socialt liv, familj, hobbys och återhämtning när man måste spendera 40h/vecka + restid på att tjäna sitt bröd. Det är inte ett naturligt sätt att leva och livet kan vara så mycket mer.

De värst utsatta är de som har slitsamma jobb med dålig lön.
Tror dock mer på att korta ner arbetsdagarna till 6h med samma heltidslön. Det har blivit testat på många platser och drar inte ner på produktiviteten.
Nu är jag lyckligt lottad och har kontorsjobb, men det viktigaste är att man är där hela arbetsdagen fast 2-3h/dag går till rast, fika, promenader och vilostunder. Jag får klart mitt dagliga arbete på 4-5h oftast och resten är bara dötid.

6h arbetsdag och där det behövs längre arbetstid kan OB-tillägg vara rätta vägen. 4 dagars arbetsvecka tror jag inte är hållbart så länge resten av världen har sina 5. Ekonomin måste ju gå runt, känns inte hållbart att vi bara tar en siesta när det finns så mycket import och export som måste göras.
Citera
2026-06-13, 16:28
  #197
Medlem
flesh-flutes avatar
[spoiler]
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
https://www.di.se/nyheter/mp-dags-for-fyradagarsvecka/

Tankar? Förmodligen drar han väljare till partiet..men vem ska betala kalaset?





Alla ”höginkomsttagare”. Det vill säga du, jag och minst häften av löntagarna enligt vänsterdefiniton. Låt oss betala skatt utav helvete för att få ledigt en dag i veckan, det är ju jättevettigt. Och förmodligen bra för Sverige. Det går bra nu och vi har inga större utmaningar att hantera.
Citera
2026-06-13, 16:36
  #198
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Varför är inte du och såna som dig kvar på 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan? Er inställning till jobb och syn på vanliga människan som slav passar bra på 1800-talet. Varför har du gått ner till 5 dagar i veckan och 8 timmar om dagen? Det är ju helt orealistiskt och förkastligt, du måste jobba mycket mer och alla dagar i veckan. Latmask och idiot!
Jag jobbar precis så mycket eller lite jag vill helt utan att käbbla om det med andra eller försöker införa några auktoritära lagar som bestämmer över hur andra ska arbeta, leva sina egna liv eller tvingas betala för andra som är lata.

Riktigt komiskt att du insinuerar slaveri mot just mig
Citera
2026-06-13, 16:43
  #199
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonterl
Det är framtiden! Sjukt hur det är idag, jobbet är för många det enda man lever för. Det är inte lätt att balansera jobb, socialt liv, familj, hobbys och återhämtning när man måste spendera 40h/vecka + restid på att tjäna sitt bröd. Det är inte ett naturligt sätt att leva och livet kan vara så mycket mer.

De värst utsatta är de som har slitsamma jobb med dålig lön.
Tror dock mer på att korta ner arbetsdagarna till 6h med samma heltidslön. Det har blivit testat på många platser och drar inte ner på produktiviteten.
Nu är jag lyckligt lottad och har kontorsjobb, men det viktigaste är att man är där hela arbetsdagen fast 2-3h/dag går till rast, fika, promenader och vilostunder. Jag får klart mitt dagliga arbete på 4-5h oftast och resten är bara dötid.

6h arbetsdag och där det behövs längre arbetstid kan OB-tillägg vara rätta vägen. 4 dagars arbetsvecka tror jag inte är hållbart så länge resten av världen har sina 5. Ekonomin måste ju gå runt, känns inte hållbart att vi bara tar en siesta när det finns så mycket import och export som måste göras.
För att något lugna dig så jobbade alla som svin redan på slutet av 1960-talet och självklart kom min mamma hem kl 18 med inhandlade matkassar som hon tog på bussen, och ställde sig att laga mat åt barnen. Och vi bodde ändå i Danderyd. 70-/80-talet likadant, alla föräldrar kom hem kl 18.

Nu har man massor med dagishjälp från låg ålder, massor med sjukledigt, VAB, långa semestrar utomlands. All samhällsservice vi fått sedan dess har tyvärr ätits upp av den enorma prylhetsen och datorer poå jobbet som gör att vi är igång maximalt hela dagarna. På 1960-70-80-talet var fortfarande de flesta jobb ganska chilla utan stress, stressen började på 90-talet.

Så nu ska samhället betala för att alla arbetsplatser ökat stressen, och då kommer arbetsplatserna att tacka och ta emot och utöka stressen ännu mer. Och den lediga dag vi fick kommer vi att tvingas använda till att besöka barnens skola ännu mer för den fungerar inte osv osv.

På min tid 1960-talet gick mamma med mig till min första skoldag i ettan. Sedan gick hon aldrig mer till skolan och frågade aldrig något mer om den! Jag skötte den själv, föräldrar behövde inte göra något utöver att sköta jobbet och hemmet. Det är därför de orkade jobba så mycket för länge sedan.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-13 kl. 16:46.
Citera
2026-06-13, 16:44
  #200
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegerHelg88
Hade varit helt underbart, men ser inte hur det är möjligt för samtliga yrkesgrupper.

Det skulle krävas en total systemomställning.

Antingen är Miljöpartiet medvetna om att det inte är möjligt att genomföra idag, eller så är de verkligen så brutalt dumma i hela huvudet som de flesta av oss redan vet att de är.
__________________
Senast redigerad av Steinarr 2026-06-13 kl. 17:00.
Citera
2026-06-13, 16:46
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Det skulle krävas en total systemomställning.

Antingen är Miljöpartiet medvetna om att det inte är möjligt att genomföra idag, eller så är Miljöpartiet verkligen så brutalt dumma i hela huvudet som de flesta av oss redan vet att de är.

De flesta som röstar på MP är kvinnor i medelåldern som troligtvis inte jobbar heltid ändå.
Citera
2026-06-13, 16:47
  #202
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Det skulle krävas en total systemomställning.

Antingen är Miljöpartiet medvetna om att det inte är möjligt att genomföra idag, eller så är Miljöpartiet verkligen så brutalt dumma i hela huvudet som de flesta av oss redan vet att de är.
Eftersom det är underskott på t.ex sjuksköterskor så skulle svenska sjuksköterskor få jobba 25% övertid efter det här förslaget, annars fungerar inte vården. Lite småkorkat alltså.
Citera
2026-06-13, 16:48
  #203
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
De flesta som röstar på MP är kvinnor i medelåldern som troligtvis inte jobbar heltid ändå.
Mycket vill ha mer. Brukar säkerligen vara de som jobbar minst som vill ha ännu mer ledigt, medans vi som jobbar mest hatar ledighet.

Jag kan bara inte fatta att det finns människor som föredrar mer fritid framför sitt jobb. Byt jobb! Utbilda dig!
Citera
2026-06-13, 16:53
  #204
Medlem
Nu blir det jobbigt!
Kall öl på bolaget eller 4 dagars arbetsvecka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in