2026-06-13, 17:58
Medlem
Nu har det kommit förslag på mer censurmöjligheter för staten. Polisen ska nu kunna tvinga webbplatser att censurera näthat. Jag kan tänka mig att Flashback kommer påverkas väldigt mycket av just denna reform med tanke på allt som skrivs här.

Lagförslaget i fråga behandlas i avsnitt 12 i denna utredning (SOU 2026:34).

https://www.regeringen.se/contentassets/9891a370c67f4081b34c5e3d8789dabd/nya-natbrott-och-andra-atgarder-for-genomforandet-av-direktivet-om-bekampning-av-vald-mot-kvinnor-oc h-vald-i-nara-relationer-sou-202634-volym-2.pdf#page=97

Den föreslagna lagen, som bygger på EU-lagstiftning, innebär i korthet att polisen kan tvinga en webbplats att radera potentiellt brottsliga inlägg. Enligt lagen ska polisens order verkställas inom en timme från att den utfärdats. Kommer Flashback kunna hantera detta? Vore intressant om admin kan kommentera.
Citera
2026-06-13, 18:04
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Vad bra det är på tiden att sociala medier typ facebook och tiktok och andra tar sitt ansvar! Flashback har redan regler för såna saker!
Citera
2026-06-13, 18:08
Medlem
Vore bra om polisen tryckte till fötetag som meta och Co. 80% av allt hat på sociala medier är riktade mot vita. Så vi vet att meta kommer klara sig bra...

Flashback är den enda sidan de kommer attackera.
Citera
2026-06-13, 19:42
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Vore bra om polisen tryckte till fötetag som meta och Co. 80% av allt hat på sociala medier är riktade mot vita. Så vi vet att meta kommer klara sig bra...

Flashback är den enda sidan de kommer attackera.
De kommer försöka stänga X och andra sidor där folk försöker varna om t. ex..
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Halvegyptier/tysk ger en stark varning om vad som väntar Europa ifall vi inte vaknar eller förbereder oss och det fort.
https://x.com/i/status/2065431178640069054
&för andra olika grejer med.

ska polisen börja hålla på som i England också och arrestera tusentals för att kritisera korruption eller invandring på invasionsnivå. -_- Vem tolkar vad som är "näthat", idag, om tio år?
🎶Du gamla du fria!

Ju mer de försöker censurera internet desto mer borde folk gå ut och måla och sätta upp saker. Globalisterna målar ju Psy op- viderpropagandan på t ex. gator, övergångsställen och påtvingar folken i väst att se de vidriga tranny-fairy-pedo psyop-flaggorna precis överallt. Försöker smyga in äckelpropagandan i all form av media, underhållning till och med in i skol/indoktrineringssystem på sina håll. (Tvi!) Så kan man anta att man nu tillåts måla med färg på asfalten! Så måste det ju vara, annars är det inte rättvist.

edit
Skulle mitt inlägg gå under "olagligt näthat" 🤣
Senast redigerad av Room531 2026-06-13 kl. 19:45.
Citera
2026-06-13, 20:04
Medlem
På tiden det händer något som tvingar vara lata myndigheter att agera mot skiten på nätet. Detta ser jag fram emot!
Citera
2026-06-13, 20:07
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panimalos
På tiden det händer något som tvingar vara lata myndigheter att agera mot skiten på nätet. Detta ser jag fram emot!
Det där tycker jag var hatiskt skrivet av dig! Hatiskt mot alla som föredrar yttrandefrihet i en påstådd "demokrati".
Citera
2026-06-13, 20:23
Medlem
dude2ks avatar
Har ingenting med näthat att göra.
Det måste vara tillrättalagd politisk agenda på allt som skrivs. Annan åsikt/kritik skall inte räknas som näthat.
Citera
2026-06-13, 20:30
Medlem
triptykens avatar
Om man läser lagförslaget så ser det ut som FB sitter lugnt. Tänker att det kan bli hårdare med stjärnor i folks namn men bortom det verkar det OK för vår del?

Lagen siktar ju på specifika saker.

Samtidigt: fantasin att ge staten mer makt över medborgarna är alltid ett potentiellt problem och med så snabba ryck måste sidor börja "lyda i förväg" vilket kommer göra skit ens i närheten av det borttvingat
Citera
2026-06-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Nu har det kommit förslag på mer censurmöjligheter för staten. Polisen ska nu kunna tvinga webbplatser att censurera näthat. Jag kan tänka mig att Flashback kommer påverkas väldigt mycket av just denna reform med tanke på allt som skrivs här.

Lagförslaget i fråga behandlas i avsnitt 12 i denna utredning (SOU 2026:34).

https://www.regeringen.se/contentassets/9891a370c67f4081b34c5e3d8789dabd/nya-natbrott-och-andra-atgarder-for-genomforandet-av-direktivet-om-bekampning-av-vald-mot-kvinnor-oc h-vald-i-nara-relationer-sou-202634-volym-2.pdf#page=97

Den föreslagna lagen, som bygger på EU-lagstiftning, innebär i korthet att polisen kan tvinga en webbplats att radera potentiellt brottsliga inlägg. Enligt lagen ska polisens order verkställas inom en timme från att den utfärdats. Kommer Flashback kunna hantera detta? Vore intressant om admin kan kommentera.

Detta kommer definitivt missbrukas av vänstersidan när dom får makt. Vi ser det redan i andra länder, UK är skräckexemplet.

Vänstersidan runt om i Europa är den sidan som fortfarande vill importera 3e-världen för att kunna behålla sin egen maktställning. Detta skapar såklart starka åsikter hos befolkningen på nätet.

Kom ihåg, det börjar alltid med "skydda barnen" eller "näthat", man gör det sedan till en tolkningsfråga vad som egentligen menas, tillslut får vi ett samhälle som i UK där polisen knackar på kl 3 på natten och sätter dig i fängelse i 2 år för att ha skrivit negativt om Islam.
Senast redigerad av KetaminKajsa 2026-06-13 kl. 22:22.
Citera
2026-06-14, 08:43
Medlem
Den enskilde polismannen har väldigt dåliga kunskaper om juridik och ens sunt förnuft.
Hur kan man ens tänka tanken att den enskilde polismannen eller ens polismyndigheten skall få bestämma vad som skall skrivas så att andra kan läsa?

Polisen som inte ens orkar utreda nuvarande brott, skall man alltså utöka listan över saker de skall göra?

Idioti är bara förnamnet.
Citera
2026-06-15, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Det där tycker jag var hatiskt skrivet av dig! Hatiskt mot alla som föredrar yttrandefrihet i en påstådd "demokrati".
Då vet du i princip inget om vad hat är. Om du tycker det jag skrev var hat då måste du helt enkelt hålla med mig i mitt svar eftersom det finns ordentligt med riktigt hat på både forumet och nätet.
Citera
2026-06-15, 10:22
Medlem
Jag bad AI läsa igenom lagförslaget och sammanfatta det kort:

Citat:
Lagförslaget faller direkt under flera av de kategorier som EU‑direktivet och SOU 2026:34 som Sverige ska genomföra.

Ta bort, blockera och förhindra vidare spridning av särskilt:
• Doxxing (publicering av personuppgifter)
- Det är en av de mest centrala formerna av digitalt våld som direktivet pekar ut.
- Det ska kunna tas bort – även retroaktivt.
• Förtal och falska påståenden om diagnoser, sexualitet, psykisk sjukdom
Det räknas som:
- digitalt psykiskt våld
- nättrakasserier
- integritetskränkning

Direktivet kräver att medlemsstater ska kunna agera mot detta.
• Masspridning
- Direktivet är tydligt: om innehållet är olagligt eller kränkande ska det tas bort oavsett hur stort eller litet en nätplats är.
Det gäller alltså i allra högsta grad Flashback!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in