Citat:
Ursprungligen postat av
triptyken
- Halalmat kan vara allt från halalslaktat till vegetariskt eller bara kött som inte tillhör förbjudna djur. Hur ska du förbjuda det?
- Sen ska du ha en lag om vad kvinnor får och inte får ha på sig? Ska du ha en moralpolis som glider runt och håller koll så att kvinnorna lyder statliga dekret om klädkoder?
- Moske kan vara allt från en stor byggnad till ett rum i en källare. Ska du förbjuda båda? Vilka andra former av religiösa rum i hus vill du förbjuda? Rikets sal?
- Hemspråk? Är det bara vissa språk man inte får lära sig eller pratar vi Finska också?
- Tolkar som yrkesgrupp eller tolkar anställda av samhället?
- Vilket land vill du utvisas till om du begår brott? Varför ska dom ta emot dig?
Jag tror att jag inte vill leva i din religiösa diktatur med skakiga känslostyrda lagar och regler. Däremot så är jag gärna med och störtar den. Giljotiner är kul!
Förstår du inte att någon som på arbetet skyltar med religiösa klädesplagg
ofta skrämmer och irriterar folk som inte delar deras religiösa uppfattning?
Det gäller också om någon stort skyltar med politiska budskap. Det hör inte hemma där.
På ett offentligt skattefinansierat arbete är alla invånare kunder och ska känna sig lika välkomna
utan att bli skrämda eller irriterade.
Därför ska en läkare, en apotekare, en sjuksköterska, en hemvårdare, en polis, en socialarbetare eller en skollärare klä sig religiöst och politiskt helt neutralt. INGA religiösa eller politiska budskap hör hemma på sådana offentligt finansierande arbetsplatser.
Hur man klär sig hemma privat, precis som hur man vill bete sig religiöst eller politiskt på sin fritid är var och ens ensak. Men inte när man jobbar och får lön som finansieras med skattemedel.
Har man en privat kiosk får man göra som man vill - om kunderna inte kommer är det ens eget problem.
Men inte inom offentlig verksamhet - där ska hucklen, kippor, burkor och durkslag på huvudet lämnas hemma.