2026-06-11, 19:39
  #13
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Mycket bra regel att spelare har 10 sekunder på sig vid byten! Hur många gånger har man inte suttit i minut 89 och hoppats på mål för sitt lag och sett en motståndarspelare långsamt promenera av och klappa åt publiken?

Fast just det problemet har de ju redan löst genom att domaren lägger till. Om det nu är någon som har fått kramp som ska bytas, eller någon som är helt slutkörd så måste de ju ändå vandra långsamt till linjen, och även som domaren då kan säga att inhopparen måste vänta en minut, så kommer ju inte spelet fortare igång för det. Känns som den regeln är ogenomtänkt, eller att det saknas någon info.
Citera
2026-06-12, 11:49
  #14
Medlem
BombaySaphires avatar
– Det som var bra med fotbollen förr var att samma regler gällde i Armenien, Argentina,
Venezuela, Vanuatu – och Sverige. Alla visste vad som gällde, men nu är det inte så. Var är komplicerat, även om folk börjat lära sig. Men man förstår knappt själv vad som gäller ibland. Handsregeln kan ingen riktigt redogöra för.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/jonas-eriksson-varnar-for-regelforandringar-och-forvirring-i-svt/
Citera
2026-06-12, 11:53
  #15
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
– Det som var bra med fotbollen förr var att samma regler gällde i Armenien, Argentina,
Venezuela, Vanuatu – och Sverige. Alla visste vad som gällde, men nu är det inte så. Var är komplicerat, även om folk börjat lära sig. Men man förstår knappt själv vad som gäller ibland. Handsregeln kan ingen riktigt redogöra för.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/jonas-eriksson-varnar-for-regelforandringar-och-forvirring-i-svt/

Det är regler som gäller i ligorna även efter VM. Så trött på den här Jonas.
Citera
2026-06-12, 11:57
  #16
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
– Det som var bra med fotbollen förr var att samma regler gällde i Armenien, Argentina,
Venezuela, Vanuatu – och Sverige. Alla visste vad som gällde, men nu är det inte så. Var är komplicerat, även om folk börjat lära sig. Men man förstår knappt själv vad som gäller ibland. Handsregeln kan ingen riktigt redogöra för.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/jonas-eriksson-varnar-for-regelforandringar-och-forvirring-i-svt/

Som Granquist tog upp igår har ingen bett om medicinsk hjälp eller försökt fördriva tid för alla var rädda stå utanför minst 1 minut. Bra regeländringar från FIFA.

Någon borde säga till Jonas att FIFA kan göra bra saker också till skillnad från honom. Nu ska han bara hoppa på hata FIFA tåget och hitta fel överallt.
Citera
2026-06-12, 11:59
  #17
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .NateHiggers.
Som Granquist tog upp igår har ingen bett om medicinsk hjälp eller försökt fördriva tid för alla var rädda stå utanför minst 1 minut. Bra regeländringar från FIFA.

Någon borde säga till Jonas att FIFA kan göra bra saker också till skillnad från honom. Nu ska han bara hoppa på hata FIFA tåget och hitta fel överallt.

Om du hade läst artikeln så hade du märkt att Jonas överlag gillar och välkomnar de nya regeländringarna.
Citera
2026-06-13, 13:35
  #18
Medlem
Förstår inte varför regeländringar ska ske i VM? Känns aningen uppmärksamhetssökande. För det är sportsligt bättre om man börjar redan i kvalet istället, så spelare och domare hinner vänja sig.
Citera
2026-06-13, 13:45
  #19
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Nya regeln i VM: VAR ändrade gult kort

Den som redan nu är trött på VAR har åkt på ett rejält bakslag.

Under matchen mellan USA och Paraguay användes nämligen systemet på ett historiskt sätt.

– Varje gång de skruvar på regeln så att filmningar straffas hårdare är bra, skriver BBC:s expert Danny Murphy.

https://www.svt.se/sport/fotboll/nya-regeln-i-vm-var-andrade-gult-kort
Citera
2026-06-13, 14:17
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om de nya reglerna?

Filmad intervju med Jonas Eriksson där han förklarar reglerändringarna finns på Instagram.
Konto: @svenskfotboll

https://www.svt.se/sport/fotboll/har-ar-nya-reglerna-till-fotbolls-vm-2026-extremt-manga

Citat:
1. Nedräkning vid inkast och insparkar

Om en domare anser att ett inkast eller en inspark tar för lång tid eller fördröjs med flit, kommer domaren att kunna räkna ner från fem. Om bollen inte är i spel efter nedräkningen kommer inkastet att gå över, och insparken omvandlas till en hörna för motståndarlaget.

Mindre bra: Finns utrymme för domarmisstag.
Bra: Om domaren inte är för enögd kan spelet effektiviseras.

Citat:
2. Tidsgräns för byten

Utbytta spelare måste lämna planen inom tio sekunder från det att bytet har meddelats. Dröjer det längre än så, kommer spelaren från bänken att få vänta en minut innan denne får beträda planen.

Fyller i lite: Vid längre byte än 10 sekunder kan väntan bli minst en minut. Tills nästa spelavbrott. (Undantag kan göras om spelaren är skadad)

Bra regeländring.

Citat:
3. Skadade spelare ska få vänta på att komma tillbaka

Spelare som behandlas för skador måste vänta en minut utanför planen innan de kan komma in igen. Samma gäller för spelare vars skador lett till ett spelavbrott.

Fyller i lite: Undantag kan göras bland annat om motståndare orsakat skadan eller har tilldelades ett kort.

Bra. Sen kanske väntetiden på en minut kan diskuteras. Två minuter?
Citera
2026-06-13, 16:36
  #21
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Expert Jonas Eriksson om nya VAR-regeln: ”Minskar filmningarna”

Ett historiskt VAR-beslut togs i nattens VM-match mellan USA och Paraguay.

Expert Jonas Eriksson ställer sig väldigt positivt till regeländringen som han tror kommer minska filmningarna.

https://www.svt.se/sport/fotboll/expert-jonas-eriksson-om-nya-var-regeln-minskar-filmningarna
Citera
2026-06-13, 16:42
  #22
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Den som redan nu är trött på VAR har åkt på ett rejält bakslag.

Under matchen mellan USA och Paraguay användes nämligen systemet på ett historiskt sätt.

– Varje gång de skruvar på regeln så att filmningar straffas hårdare är bra, skriver BBC:s expert Danny Murphy.

https://www.svt.se/sport/fotboll/nya-regeln-i-vm-var-andrade-gult-kort

Mycket tillfredsställande att se. Backen Tim Ream i USA fick av domaren ett gult kort, och Paraguay tilldelades frispark. På slowmotionreprisen såg man att paraguyanen Almirón valde att filma på ett uppseendeväckande och patetiskt sätt. Tack vare VAR och den nya regeltillämpningen blev det amerikansk frispark, inget gult kort för Ream, men ett gult för Almirón - dessutom skammen att stå där som fuskare när hans lag låg under med 0-3.

Alla regeländringarna är bra, de borde ha ägt rum för decennier sedan. Plötsligt höjs spelarnas smärttröskel markant, de ligger inte och jämrar sig bara för att ödsla tid, och det visar sig även att de kan jogga ut när det är dags för byte, inte släpa sig ut i snigelfart.
Citera
2026-06-13, 19:30
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Utomordentligt fånigt att införa regeländringar i samband med ett VM, det kommer bara skapa förvirring och leda till en massa diskussioner om reglerna och domarnas tolkning av dem. FIFA gör det antagligen för att få maximal uppmärksamhet, men det finns bättre tillfällen.

VAR-älskarna (fotbollshatarna) jublar naturligtvis över att ännu fler situationer ska granskas av de ofelbara videonissarna, nu även gula kort och hörnor. Vi var många som tidigt förstod och varnade för att det bara skulle bli mer och mer av detta, och det kommer naturligtvis inte att stanna vid detta heller.

"Förutsatt att granskningen inte fördröjer spelet" är så klart bara snömos och borde för övrigt gälla alla situationer där VAR tillämpas.


Håller med. Spelet är ett spel kring reglerna inte under reglerna. Att bli förbannad på någon liten fitta som maskar eller filmar är en del av tjusningen. Men jag antar att allt bara blivit värre i och med kommersialiseringen genom åren och att allt fler maskar mer, filmar så mycket de kan, överdriver, etc.



Gällande reglernas ändring rent formellt så är väl 1 OK, 2 förstår jag inte riktigt poängen av och 3 borde vara ännu hårdare. Har spelet stoppats pga din skada så är du ute för gott. Vad är detta? Du är så skadad att allt måste stoppas men du kan plötsligt gå efter 1 minut och fortsätta spela?

Men å andra sidan när händer det att någon med en skada kommer in tillbaka snabbare än en minut?
Citera
2026-06-13, 19:34
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Mycket tillfredsställande att se. Backen Tim Ream i USA fick av domaren ett gult kort, och Paraguay tilldelades frispark. På slowmotionreprisen såg man att paraguyanen Almirón valde att filma på ett uppseendeväckande och patetiskt sätt. Tack vare VAR och den nya regeltillämpningen blev det amerikansk frispark, inget gult kort för Ream, men ett gult för Almirón - dessutom skammen att stå där som fuskare när hans lag låg under med 0-3.

Alla regeländringarna är bra, de borde ha ägt rum för decennier sedan. Plötsligt höjs spelarnas smärttröskel markant, de ligger inte och jämrar sig bara för att ödsla tid, och det visar sig även att de kan jogga ut när det är dags för byte, inte släpa sig ut i snigelfart.


Men vad är skillnaden om de joggar ut eller inte? Tiden läggs ändå på proportionellt och är spelet igång så är det igång ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in