2026-06-13, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Vafan hjälper ravioli till interner på anstalten att du eller kommer att få max 6000 kr i akssan när de dränerar dina pengar? vafan hjälper det dig att ALI får äta ravioli istället?
Hur dum får man vara...

Jag är emot att a-kassa över huvud taget existerar. Jag vill punktera såssebubblan. Detta är ett bra första steg.

Apropå kriminella så bör dessa enligt mig forslas till inhyrda stränga arbetsläger i Afrika, där de bör erbjudas vatten och bröd om de arbetar så svetten lackar. Detta är ett litet steg i den riktningen.

Detta får ner skatten.

Fler dumma frågor?
Citera
2026-06-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
De personerna utrycker att det var lite som att vara på kollo.
Absolut inte avskräckande om du nu tror att folk som suttit inne tycker det.

Att de skulle vilja sitta inne är inget jag påstått så att du drar ett sådant argument är ju pinsamt. Men typiskt sosseteknik.
Att dessa personer inte skulle ha någonting emot att sitta inne är precis vad du påstår om du säger att det inte är avskräckande. Vill de undvika att hamna i fängelse igen, eller har de ingenting emot att göra det igen? Det är liksom de alternativ det står emellan.

Det du kallar sosseteknik verkar vara att tänka logiskt, någon som uppenbarligen är väldigt ovant för dig.
Citera
2026-06-13, 16:43
Medlem
Luismis avatar
Jag har svårt att förstå varför man från Tidöhåll inte anser att vinster i skola och annan välfärd är ett slöseri med skattemedel?
Citera
2026-06-13, 16:53
Bannlyst
Ja dom vill ju ha krig med Ryssland vilket redan kostat pengar så det är väl inte så konstigt att vi får spara in på slantarna än mer.
Citera
2026-06-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Jag har svårt att förstå varför man från Tidöhåll inte anser att vinster i skola och annan välfärd är ett slöseri med skattemedel?
Du har nog missat hela prylen med marknadsliberalism.
Dom anser att allt skall vara privatägt och att alla måste betala för tjänster.
Frågan är nog snarare hur hamnade SD i det där gänget.
Tidigare var SD emot friskolor och vinster i välfärden.
Nu är dom för?
Många friskolor tidigare var drivna av muslimer och givetvis indoktrinerade dom barnen/eleverna.
Snyggt att SD medverkade till det.
Citera
2026-06-13, 16:57
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Så om du har flera miljoner i årslön kontra en städerska som kanske har lite över 300k i årslön så behöver du barnbidrag? Med ditt inlägg så menar du att är man en städerska i Sverige ska man inte skaffa barn.

Ja, kan man inte försörja ens barn själv så ska man inte skaffa barn.

Var jag elak nu?
Citera
2026-06-13, 16:57
Medlem
Helt rimligt!
Citera
2026-06-13, 17:00
Medlem
Dra in barnbidrag för höginkomsttagare, ge fängelsefolket endast havregrynsgröt, ägg 1 gång i veckan.
Ge istället bättre mat till vården och skolan.
Det skall vara ett straff att sitta i fängelse, alla muslimer kan serveras endast fläskkött varje dag
Citera
2026-06-13, 17:03
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Låter rimligt tycker jag. Arbetslinje, mindre dalt med kriminella och lägre skatt till skötsamma arbetare.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/m-vill-spara-70-miljarder-l%C3%A4gre-a-kassa-och-s%C3%A4mre-f%C3%A4ngelsemat/ar-AA25sHpl

Frågor på detta?
Jag tycker att det är vettigt med en ”slöserikommission” som genomlyser statens utgifter. Hoppas att det inte blir någon långbänk bara, utan att kommissionen ges makt att redan under hösten ingripa och lägga ned allt uppenbart slöseri.

Mandat att aktivt själva gå in i statligt finansierade verksamheter med egen styrka och maktbefogenheter för att utan förvarning säkra bevis, utelåsa och bomma igen, för att utreda.

Tycker att kommissionens första aktion är att rensa lokalerna, bomma igen den berömda Elefantkyrkogåren, Dragonen i Stockholm, dessutom stoppa löneutbetalningarna.

Det här med maten på landets fängelser, börja med att servera endast svensk skolmat, sedan får vi ta mer sänkning av kostnaderna därifrån.
Citera
2026-06-13, 17:36
Medlem
A-kassan är en försäkring som folk betalar för, att sänka denna i dessa tider lär knappast vara populärt, mängder med folk lär bli arbetslösa tack vare AI. Både kontorsråttor och HR-personal lär kunnas ersättas med AI, byggarbetare kan ersättas med polacker, så det finns annat att spara in på än på en försäkring som arbetarna faktiskt betalar för.

Sen kan man kan dra in på biståndet då det finns minst 50 miljarder att spara bara där.

Sen är det ett jävla slöseri med skattepengar i många kommuner, köptes ju in beredskapsvatten för runt 20 miljoner i någon kommun tjänstemannaansvaret måste införas så att det inte slösas hej vilt med skattepengar.

Tolkar kan tas bort, vill du inte lära dig svenska så har du inget här att göra och skall inte ha rätt till bidrag. Det skall även bli hårdare för att söka bidrag för personlig assistans, är mycket fusk inom detta. VAB kan också tas bort och istället så kan dagis/fritids ha en avdelning där sjuka barn vistas.

Finns mängder med saker att spara in på men
a-kassan skall inte röras.
Citera
2026-06-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Fängelse är även ett straff. Vill man äta god mat, ge då fasiken i att hamna där.
Våra pensionärer får tvivelaktig mat på vissa ställen medans intagna äter i klass med gåslever och kaviar.

Om man inte kan rehabilitera sig och blir återfallsförbrytare för att man får sämre mat, ja då kanske man ska sitta inne på livstid.
Då är ju lösningen på det problemet att förbättra de äldres mat inte att försämra maten för en annan grupp. De äldres mat förbättras inte av att en annan grupp får sämre mat.

Varför är detta svårt att fatta?
Citera
2026-06-13, 18:44
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag menar att bara för att du har fått ett jobb utan utbildning, så innebär inte det att alla andra oxå kommer få det.

Jag tror att du fattar det, egentligen.

Nej jag förstår faktiskt inte alls.

Om du nu måste plugga för att kunna få ett jobb och har ett barn samtidigt som du måste plugga. Då måste du ju lämna bort barnet till förskola för att kunna plugga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in