2026-06-13, 10:26
  #1
Medlem
swedenistanis avatar
Hej!

Jag har några frågor om privat gymnasieskola.

1. Ponera att en privat gymnasieskola har : Kassalikviditet 375%, Vinstmarginal 3,6% och Soliditet 85,8%.
Vad betyder dessa för denna gymnasieskola, är siffrorna bra eller dåligt? Kan samma gymnasieskola ens överleva i framtiden?



2. Ponera också att samma privata gymnasieskola har haft en omsättning sedan år 2021 86 miljoner sek till år 2025 105 miljoner sek och att "resultat efter finansnetto" har haft två år minus ( år 2022 300 000 sek minus och år 2023 3 miljone sek minus) och tre år med plus (2021 3 miljoner sek , 2024 400 000 sek och 2025 3 miljoner sek). Vad säger dessa siffror till er ekonomer?



3. Kan samma gymnasieskola sparka personal hur som helst eller bör den anställa mera personal utifrån den ovannämnda ekonomiska bakgrunden?
Citera
2026-06-13, 11:01
  #2
Medlem
1 + 2. Vet inte vad som är normalt för privatskolor.
Det står inte hur mycket ägarna satsade vid starten, men verkar vara för dålig lönsamhet för att jag ska vara intresserad men de går i alla fall med vinst.
Vet inte när stöden från staten kommer jämfört med när den kassauppgiften togs, men det verka bra.
Liten del lån, vilket också är bra.

3. Ingen arbetsgivare får sparka hur som helst, men lärarjobb är ofta tidsbegränsade men förlängs då båda parter vill det.
(T ex en kompis har haft kontrakt för ett år i taget, men förlängts många gånger. Det är till stor del han själv som vill ha det så för han närmar sig pensionsåldern och vill känna efter inför varje läsår hur lite han vill jobba. Förra gången sa han att han inte ville ha något alls stadigt, bara hoppa in som vikarie, men de övertalade honom att ta ett stadigt. Han har INTE lärarutbildning, men tydligen gillar de hans jobb.
En annan kompis har lärarutbildning, är den bäste i Sverige i sitt huvudämne enligt Skolöverstyrelsen, han lärde upp lärare på ny utrustning, men han har en skitledning i privatskolan han jobbade i senaste läsåret. En av hans klasser fick inte ens ett klassrum, sattes i en koridor och fick bara ett board att skriva på fastän han behöver flera samtidigt.)

Så med mycket annat är det mer fråga om hur bra/dålig skolledningen är.
Det är vanligt att privatskolor FUSKAR med betygen, säger åt lärare att de ska sätta högre betyg än vad eleverna är värda för att statistiken ska se bättre ut för att fler "kunder" ska välja dem, bryr sig bara om ekonomiska resultaten...
Citera
2026-06-13, 11:16
  #3
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
1 + 2. Vet inte vad som är normalt för privatskolor.
Det står inte hur mycket ägarna satsade vid starten, men verkar vara för dålig lönsamhet för att jag ska vara intresserad men de går i alla fall med vinst.
Vet inte när stöden från staten kommer jämfört med när den kassauppgiften togs, men det verka bra.
Liten del lån, vilket också är bra.

3. Ingen arbetsgivare får sparka hur som helst, men lärarjobb är ofta tidsbegränsade men förlängs då båda parter vill det.
(T ex en kompis har haft kontrakt för ett år i taget, men förlängts många gånger. Det är till stor del han själv som vill ha det så för han närmar sig pensionsåldern och vill känna efter inför varje läsår hur lite han vill jobba. Förra gången sa han att han inte ville ha något alls stadigt, bara hoppa in som vikarie, men de övertalade honom att ta ett stadigt. Han har INTE lärarutbildning, men tydligen gillar de hans jobb.
En annan kompis har lärarutbildning, är den bäste i Sverige i sitt huvudämne enligt Skolöverstyrelsen, han lärde upp lärare på ny utrustning, men han har en skitledning i privatskolan han jobbade i senaste läsåret. En av hans klasser fick inte ens ett klassrum, sattes i en koridor och fick bara ett board att skriva på fastän han behöver flera samtidigt.)

Så med mycket annat är det mer fråga om hur bra/dålig skolledningen är.
Det är vanligt att privatskolor FUSKAR med betygen, säger åt lärare att de ska sätta högre betyg än vad eleverna är värda för att statistiken ska se bättre ut för att fler "kunder" ska välja dem, bryr sig bara om ekonomiska resultaten...

Det står inte hur mycket ägarna satsade vid starten,

detta kan jag kolla upp för dig om du nämner vad jag ska kolla på i bolagfakta.se eller allabolag.se
Citera
2026-06-13, 13:14
  #4
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
1 + 2. Vet inte vad som är normalt för privatskolor.
Det står inte hur mycket ägarna satsade vid starten, men verkar vara för dålig lönsamhet för att jag ska vara intresserad men de går i alla fall med vinst.
Vet inte när stöden från staten kommer jämfört med när den kassauppgiften togs, men det verka bra.
Liten del lån, vilket också är bra.

3. Ingen arbetsgivare får sparka hur som helst, men lärarjobb är ofta tidsbegränsade men förlängs då båda parter vill det.
(T ex en kompis har haft kontrakt för ett år i taget, men förlängts många gånger. Det är till stor del han själv som vill ha det så för han närmar sig pensionsåldern och vill känna efter inför varje läsår hur lite han vill jobba. Förra gången sa han att han inte ville ha något alls stadigt, bara hoppa in som vikarie, men de övertalade honom att ta ett stadigt. Han har INTE lärarutbildning, men tydligen gillar de hans jobb.
En annan kompis har lärarutbildning, är den bäste i Sverige i sitt huvudämne enligt Skolöverstyrelsen, han lärde upp lärare på ny utrustning, men han har en skitledning i privatskolan han jobbade i senaste läsåret. En av hans klasser fick inte ens ett klassrum, sattes i en koridor och fick bara ett board att skriva på fastän han behöver flera samtidigt.)

Så med mycket annat är det mer fråga om hur bra/dålig skolledningen är.
Det är vanligt att privatskolor FUSKAR med betygen, säger åt lärare att de ska sätta högre betyg än vad eleverna är värda för att statistiken ska se bättre ut för att fler "kunder" ska välja dem, bryr sig bara om ekonomiska resultaten...

1. Med andra ord så finns grova pengar inom samma gymnasieskola men man beter sig som en extrem girig snåljåp?


2. Borde inte skolverket se att skolledningen är extrem dålig och stänga skolan?
Citera
2026-06-13, 15:04
  #5
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Jag har några frågor om privat gymnasieskola.

1. Ponera att en privat gymnasieskola har : Kassalikviditet 375%, Vinstmarginal 3,6% och Soliditet 85,8%.
Vad betyder dessa för denna gymnasieskola, är siffrorna bra eller dåligt? Kan samma gymnasieskola ens överleva i framtiden?



2. Ponera också att samma privata gymnasieskola har haft en omsättning sedan år 2021 86 miljoner sek till år 2025 105 miljoner sek och att "resultat efter finansnetto" har haft två år minus ( år 2022 300 000 sek minus och år 2023 3 miljone sek minus) och tre år med plus (2021 3 miljoner sek , 2024 400 000 sek och 2025 3 miljoner sek). Vad säger dessa siffror till er ekonomer?



3. Kan samma gymnasieskola sparka personal hur som helst eller bör den anställa mera personal utifrån den ovannämnda ekonomiska bakgrunden?

Varför ställer du inte frågan till chat gpt eller liknande? Du kommer att få svar med följdfrågor som du kan ställa till skolan. Vi vet inte om det är en relativt nystartad skola (AB). Kanske har AB satsat på expansion snarare än lönsamhet under vissa år. Hur ser det ut med utdelning?
Citera
2026-06-13, 15:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Det står inte hur mycket ägarna satsade vid starten,

detta kan jag kolla upp för dig om du nämner vad jag ska kolla på i bolagfakta.se eller allabolag.se
Inte viktigt för kunderna. Jag komenterade bara gällande om det var bra för investerarna eller inte. En del har klagat på att privaticerade delar av tidigare offentligt ägda "allmännyttan" tjäna för bra, vilken nog stämmer MISSKÖTTA GIRIGA sådana
MEN offentliga sektorn är inte kända för att vara bra organicerade Inte konstigt att offentliga är dåligt, eftersom offentliga sektorn har de chefer, som privata sektorn inte vill ha, eller om privata företag varit så dumma att de valt chefer av offentliga sektorns skitkvalitet har sådana privata företag konkat för privata sektorn är självrensande p g a det.
Inom offentliga sektorn VÄLJS skitchefer av skitchefer för annars blir det ännu tydligare hur dåliga de själva är De få bra, som slinker igenom brukar ledsna och sluta...

Så med BRA chefer kan verksamheter skötas mycket bättre, ge vinst utan att tappa kvalitet.
((För länge i skarven mellan jobb inom privata sektorn jobbade jag som lärarvikarie och även sommarvik inom vården och såg hur bedrövligt saker sköttes inom offentliga sektorn.
Ena syrran jobbar inom offentliga sektorn nu och den är skit.
Kompisar jobbar som lärare. Det finns skit inom offentliga som förr, inom privata finns det både bra och dåliga.))

Ett problem inom offentliga verksamheter som privaticerats är att det ofta varit samma skit som fanns inom offentliga sektorn flyttar över till privata sektorn och även om högsta ledningen byts till en bra har de svårare att få ordning på det, eftersom "fotfolket" , som flyttat över, är vana med offentliga sektorns skitarbetskultur...

Jag påpekade för över 30 år sedan att man blir INTE utbränd av att jobba snabbt, utbrändhet kommer från dålig ledning.
Detta bekräftades senare av forskare. =Krav som inte går ihop med resurserna man får. (Och inte uppskattning.) Offentliga sektorns ledningsstil har FLER procent utbrända fastän den få MINDRE gjort...
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
1. Med andra ord så finns grova pengar inom samma gymnasieskola men man beter sig som en extrem girig snåljåp?

2. Borde inte skolverket se att skolledningen är extrem dålig och stänga skolan?
1. Vinsten är LÅG i ditt exempel. Ett år gick de t o m BACK 3 miljoner.
(Plus se ovan.)

2. Vet inte hur bra/dålig kollen är, men vet att några skolor t o m stoppats från stöd. Även Skolverket är offentliga sektorn
Nästan alla privatskolor i Sverige lever bara på stödet från staten. Vet inte hur det beräknas nu, men då det kom räknades det FÖR LÅGT för jämfördes med kostnader för offentliga sektorns skolor UTAN att räkna med lokalkostnader rätt! TROR att beräkningen nu bara är per elev, vilket gör att ledningar kan lockas att fuska med statistiken för att få fler studenter så det blir fulla klasser eftersom det kostar s g s inget extra att ha 30 elever än 15...
Citera
2026-06-13, 15:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Varför ställer du inte frågan till chat gpt eller liknande? Du kommer att få svar med följdfrågor som du kan ställa till skolan. Vi vet inte om det är en relativt nystartad skola (AB). Kanske har AB satsat på expansion snarare än lönsamhet under vissa år. Hur ser det ut med utdelning?
Chat gpt = AI är ofta okunnigt för ett år sedan var det bara på en 3-4 åringsnivå enligt en av veteranerna inom AI. Ai går efter vad många skriver utan att bedöma kvalitet och om majoriteten av skribenterna är korkade påstår AI något korkat som om det vore sant...

Se t ex hur mycket korkat Trump och hans fans påstår
Citera
2026-06-13, 15:33
  #8
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Varför ställer du inte frågan till chat gpt eller liknande? Du kommer att få svar med följdfrågor som du kan ställa till skolan. Vi vet inte om det är en relativt nystartad skola (AB). Kanske har AB satsat på expansion snarare än lönsamhet under vissa år. Hur ser det ut med utdelning?

Ser utdelningen är 0 sek sedan år 2019
Citera
2026-06-14, 11:27
  #9
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Inte viktigt för kunderna. Jag komenterade bara gällande om det var bra för investerarna eller inte. En del har klagat på att privaticerade delar av tidigare offentligt ägda "allmännyttan" tjäna för bra, vilken nog stämmer MISSKÖTTA GIRIGA sådana
MEN offentliga sektorn är inte kända för att vara bra organicerade Inte konstigt att offentliga är dåligt, eftersom offentliga sektorn har de chefer, som privata sektorn inte vill ha, eller om privata företag varit så dumma att de valt chefer av offentliga sektorns skitkvalitet har sådana privata företag konkat för privata sektorn är självrensande p g a det.
Inom offentliga sektorn VÄLJS skitchefer av skitchefer för annars blir det ännu tydligare hur dåliga de själva är De få bra, som slinker igenom brukar ledsna och sluta...

Så med BRA chefer kan verksamheter skötas mycket bättre, ge vinst utan att tappa kvalitet.
((För länge i skarven mellan jobb inom privata sektorn jobbade jag som lärarvikarie och även sommarvik inom vården och såg hur bedrövligt saker sköttes inom offentliga sektorn.
Ena syrran jobbar inom offentliga sektorn nu och den är skit.
Kompisar jobbar som lärare. Det finns skit inom offentliga som förr, inom privata finns det både bra och dåliga.))

Ett problem inom offentliga verksamheter som privaticerats är att det ofta varit samma skit som fanns inom offentliga sektorn flyttar över till privata sektorn och även om högsta ledningen byts till en bra har de svårare att få ordning på det, eftersom "fotfolket" , som flyttat över, är vana med offentliga sektorns skitarbetskultur...

Jag påpekade för över 30 år sedan att man blir INTE utbränd av att jobba snabbt, utbrändhet kommer från dålig ledning.
Detta bekräftades senare av forskare. =Krav som inte går ihop med resurserna man får. (Och inte uppskattning.) Offentliga sektorns ledningsstil har FLER procent utbrända fastän den få MINDRE gjort...
1. Vinsten är LÅG i ditt exempel. Ett år gick de t o m BACK 3 miljoner.
(Plus se ovan.)

2. Vet inte hur bra/dålig kollen är, men vet att några skolor t o m stoppats från stöd. Även Skolverket är offentliga sektorn
Nästan alla privatskolor i Sverige lever bara på stödet från staten. Vet inte hur det beräknas nu, men då det kom räknades det FÖR LÅGT för jämfördes med kostnader för offentliga sektorns skolor UTAN att räkna med lokalkostnader rätt! TROR att beräkningen nu bara är per elev, vilket gör att ledningar kan lockas att fuska med statistiken för att få fler studenter så det blir fulla klasser eftersom det kostar s g s inget extra att ha 30 elever än 15...


Så om den "utbildningsansvarig-e" kommer en gång i månaden till gymnasieskolan och "marknadsansvarig-e" kommer till gymnasieskolan varje vecka, så tyder det på att ledningen är extrem dålig ?


För att för min del verkar det hela helt mentalsjukt!
Citera
2026-06-14, 21:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Så om den "utbildningsansvarig-e" kommer en gång i månaden till gymnasieskolan och "marknadsansvarig-e" kommer till gymnasieskolan varje vecka, så tyder det på att ledningen är extrem dålig ?

För att för min del verkar det hela helt mentalsjukt!
Det är underligt att marknadsföraren är där mer,
men mängden ledningen är på plats behöver INTE vara avgörande för om en organisation är bra eller dålig. Det avgörande är förmågan att organicera och välja rätt personal.

((T ex byggde jag upp en effektiv mjukvaruproduktionsorganisation i utlandet åt en svensk klient utan att aldrig vara där allt skedde på distans. En lustig detalj var då jag hittade en kanske möjlig samarbetspartner fattade INTE ägaren tillvägagångssättet jag ville ha fastän han var mjukvaruproduktionslärare på ett universitet. Då jag var nära att ge upp frågade jag om någon av de anställda kom med konstiga frågor. Han sa en, och jag bad att få prata direkt med honom. Han fattade och jag kom överens med ägaren att den som fattade skulle få sköta hela kodningsenheten utan att ägaren la sig i. Ägaren skulle bara fakturera och få deras vinst (Plus jag skaffade researchers och designers som höll till på olika ställen i världen.))
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in