Citat:
Ursprungligen postat av
swedenistani
Det står inte hur mycket ägarna satsade vid starten,
detta kan jag kolla upp för dig om du nämner vad jag ska kolla på i bolagfakta.se eller allabolag.se
Inte viktigt för kunderna. Jag komenterade bara gällande om det var bra för investerarna eller inte. En del har klagat på att privaticerade delar av tidigare offentligt ägda "allmännyttan" tjäna för bra, vilken nog stämmer MISSKÖTTA GIRIGA sådana
MEN offentliga sektorn är inte kända för att vara bra organicerade

Inte konstigt att offentliga är dåligt, eftersom offentliga sektorn har de chefer, som privata sektorn inte vill ha, eller om privata företag varit så dumma att de valt chefer av offentliga sektorns skitkvalitet har sådana privata företag konkat

för privata sektorn är självrensande p g a det.
Inom offentliga sektorn VÄLJS skitchefer av skitchefer för annars blir det ännu tydligare hur dåliga de själva är

De få bra, som slinker igenom brukar ledsna och sluta...
Så med BRA chefer kan verksamheter skötas mycket bättre, ge vinst utan att tappa kvalitet.
((För länge i skarven mellan jobb inom privata sektorn jobbade jag som lärarvikarie och även sommarvik inom vården och såg hur bedrövligt saker sköttes inom offentliga sektorn.
Ena syrran jobbar inom offentliga sektorn nu och den är skit.
Kompisar jobbar som lärare. Det finns skit inom offentliga som förr, inom privata finns det både bra och dåliga.))
Ett problem inom offentliga verksamheter som privaticerats är att det ofta varit samma skit som fanns inom offentliga sektorn flyttar över till privata sektorn och även om högsta ledningen byts till en bra har de svårare att få ordning på det, eftersom "fotfolket" , som flyttat över, är vana med offentliga sektorns skitarbetskultur...
Jag påpekade för över 30 år sedan att man blir INTE utbränd av att jobba snabbt, utbrändhet kommer från dålig ledning.
Detta bekräftades senare av forskare. =Krav som inte går ihop med resurserna man får. (Och inte uppskattning.) Offentliga sektorns ledningsstil har FLER procent utbrända fastän den få MINDRE gjort...
Citat:
Ursprungligen postat av
swedenistani
1. Med andra ord så finns grova pengar inom samma gymnasieskola men man beter sig som en extrem girig snåljåp?
2. Borde inte skolverket se att skolledningen är extrem dålig och stänga skolan?
1. Vinsten är LÅG i ditt exempel. Ett år gick de t o m BACK 3 miljoner.
(Plus se ovan.)
2. Vet inte hur bra/dålig kollen är, men vet att några skolor t o m stoppats från stöd. Även Skolverket är offentliga sektorn
Nästan alla privatskolor i Sverige lever bara på stödet från staten. Vet inte hur det beräknas nu, men då det kom räknades det FÖR LÅGT för jämfördes med kostnader för offentliga sektorns skolor UTAN att räkna med lokalkostnader rätt! TROR att beräkningen nu bara är per elev, vilket gör att ledningar kan lockas att fuska med statistiken för att få fler studenter så det blir fulla klasser eftersom det kostar s g s inget extra att ha 30 elever än 15...