2026-06-13, 12:23
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Detta känns som världens bubbla, vet någon vad PE talet är på detta?
Denna börsintroduktion är så enorm så en jävla massa annat måste säljas för skapa fram pengar tlll denna,

Det är absolut en bubbla men marknaden är inte rationell när det gäller elon musks företag så han kan nog hålla även SpaceX-bubblan flytande i ett antal år med allt mer stigande orimliga värderingar.
Citera
2026-06-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det har jag också. Jag tycker bara att man borde ha koll på lite grundläggande siffror innan man börjar gagga om bubblor eller korthus.
Sant. Vi får ju se hur det blir med SpaceX framöver. Jag tänker att det hänger mycket på att Starlink (den enda inkomstkällan) växer explosionsartat och att man faktiskt får iväg Starship ut i rymden, annars blir det nog svårt att få in nya kulor för att hålla skeppet flytande. Får man inte det kommer ponzibedrägeriet kollapsa.
Citera
2026-06-13, 12:24
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intäkterna från starlink om fem år är i samma storleksordning som ett medelstort telecombolag.

Starship kommer dessutom inte att vara driftsatt om 5 år .

New Glenn kommer vara driftsatt långt innan Starship. Sen har vi Rocketlabs nya Newton som kommer lyfta till lägre kostnad än Falcon 9. Lägg därtill att kineserna har 4-5 olika återvinnigsbara koncept i pipelinen. Frågan är väl om dom kommer vilja lyfta satelliter från väst.

Spacex står och faller med starship.

Skämtare där. Samtliga aktörer är minst 5-10 år efter SpaceX i att nå så låga kostnader.
Citera
2026-06-13, 12:27
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag kollade lite med AI om det är realistiskt med datacenter i omloppsbana runt jorden, och det brutala svaret var kategoriskt NEJ.

Det är inte solpaneler eller uppskickningskostnaden (astronomisk) som gör det helt oralistiskt, utan kylningsfrågan.

I rymden finns ingen luft eller vatten att kyla med via pumpar eller fläktar. Enda möjligheten att kyla GPU'erna skulle vara passiv kylning via extrema kylflänsar. Dessa skulle behöva vara helt orealistiskt stora för att avleda värmen från ett datacenter.

Så nej, detta går inte. Det är Musks försök att blåsa upp aktiekursen till oanande investerare.

Var precis det man sa om att landa raketer och att det är tekniskt omöjligt och folk skrattade åt honom, tror inte man skrattar längre.

Folk som oss tänker bara på vad vi kan göra med dagens teknik, medans Elon tänker på vad han behöver göra för att få det att fungera.
Senast redigerad av shakta 2026-06-13 kl. 12:32.
Citera
2026-06-13, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Sant. Vi får ju se hur det blir med SpaceX framöver. Jag tänker att det hänger mycket på att Starlink (den enda inkomstkällan) växer explosionsartat och att man faktiskt får iväg Starship ut i rymden, annars blir det nog svårt att få in nya kulor för att hålla skeppet flytande. Får man inte det kommer ponzibedrägeriet kollapsa.

Nej det finns även andra möjligheter som regelverket förbjuder mig att nämna i den här tråden. Tänk efter innan du öppnar kakluckan nästa gång. Musk äger mer än SpaceX (vilket kan rädda SpaceX om det behövs).
Citera
2026-06-13, 12:38
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Inte den enda inkomstkällan. Du glömde diverse kontrakt med bl.a NASA samt leasingavtalet med Anthropic och Google.
Citera
2026-06-13, 12:42
Medlem
Citat:
Inte den enda inkomstkällan. Du glömde diverse kontrakt med bl.a NASA samt leasingavtalet med Anthropic och Google.
Ja, amerikanska folket har spenderat hundratals miljarder som SpaceX bränt upp (bokstavligen). Man kan kanske kalla det inkomster.
Citera
2026-06-13, 12:49
Medlem
Kommer nog öppna med ett gap upp på måndag då AH handeln stängde på 166,84 kurs. Pre-market på det så runt 170 öppning på måndag gissar jag.
Citera
2026-06-13, 12:57
Medlem
Hela denna IPO känns konstig.
Såg ett inlägg nu om fidelty där de säger till sina kunder att om du säljer dina spacex aktier inom 15 kalenderdagar blir du avstängd från framtida IPO's.

Är detta vanligt hos mäklare när de kommer till IPO's? Inget jag stött på tidigare iaf.

https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/s/YJxvsb1l2H
Citera
2026-06-13, 12:59
Avslutad
Citat:
Ja, amerikanska folket har spenderat hundratals miljarder som SpaceX bränt upp (bokstavligen). Man kan kanske kalla det inkomster.

I syfte att etablera mänskligheten som ett rymdfarande släkte, det var dumt förstås. Evolution är dumt, istället ska var och en sätta sig i ett hörn med armarna i kors och vägra delta. "Krossa kapitalismen."

Tack och lov så tänker mycket få så utan de flesta förstår att mänskligheten måste röra sig framåt, vilket SpaceX är ett yttersta uttryck för. Därav det enorma intresset.
Citera
2026-06-13, 13:04
Medlem
Citat:
Fast nu frågade jag om intäkterna från deras verksamhet. Vad är din kalkyl för endast Starlink på 5 års sikt?
Litar du inte på ditt eget omdöme eftersom du måste fråga andra hela tiden?
Citera
2026-06-13, 13:05
Medlem
MyJustices avatar
Min saida gissning är
Att spcx Aktien är värd 30 dollars om en månad eller less
Senast redigerad av MyJustice 2026-06-13 kl. 13:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in