Citat:
Ursprungligen postat av
Nugattimackan
Nu bekräftade du precis vad jag skrev, men sa emot vad jag sa. Du får nog öka din läskunnighet, alternativt läsa om och läsa rätt.
Ja man måste själv berätta att man flyttat.
I mitt fall funkade det inte så bra, samtidigt hade min fru inga problem... och vi gjorde exakt samma sak från start eftersom vi flyttade tillsammans. Myndigheterna kan man inte lite på att de gör rätt.
Min fru fick hos skatteverket rätt nya adress direkt och skriven som utflyttad. För mig tog det 2 år pöus massa kontakt, innan det stod utflyttad +adress istället för adress okänd....
Ts fråga vad som gäller, sverige finland har bättre o närmare samabete än med norge, dels finland har varit svenskt i 500år, varav systemen liknar varandra, varav ex nordea valde o flytta till finland o inte norge.
Vart jag befinner mig spelar ingen roll, kan ta exempel med fösäkringskassan starta en utredning ang min inkomst, jag är underhållsskyldig i sverige, FK ansöker alltid om min deklarerade inkomst för att kunna räkna ut underhållet.
Men i norge blev det tvärnit, FK försökte i drygt 3 månader innan man gav upp, o fråga mig hur länge ska du vara där, till nästa år juni ut, bra då släpper vi detta o lägger ner utredningen, du behöver inte betala underhåll för detta år,
Anledning FK inte fick uppgifter är för jag jobbade på kildeskatt, man har inget skatteuppgör den regleras varje månad istället just för man begärde kildeskatt.
Det är hur dåligt samarbetet fungerar, mellan länder.