2026-06-13, 06:48
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Skulle varit intressant se hur valresultatet hade blivit om man kunde röstat hemifrån. Det är otroligt många som inte röstar idag.
Citera
2026-06-13, 07:01
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Glanton

Men hur skulle man hantera att ingen gick och röstade?

Tänk lite.
Ingen?
Det skulle alltså betyda att alla politiker i Riksdagen och i kommunerna underkänner sitt eget arbete.

Men egentligen är din fråga väldigt intressant om vi istället för ”ingen” tänker oss att valdeltagandet blir väldigt lågt.
Det betyder gissningsvis att folk inte bryr sig; och varför gör man inte det?
Citera
2026-06-13, 07:07
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Det är otroligt många som inte röstar idag.

Deltagandet i valet 2022 var 84%. Det brukar ligga däromkring.
Citera
2026-06-13, 07:08
Medlem
hippilis avatar
Ingen som röstar?

Jag är en av dom som inte röstar, jag har aldrig röstat förutom den gången på 90 talet jag eller nej till EU

I ren protest har jag inte röstat och kommer inte rösta i framtiden heller sedan får ju folk göra som dom vill
Citera
2026-06-13, 07:29
Medlem
Demostheness avatar
Det lustiga (alt. tragiska) är ju att människor tror att ett regeringsskifte har nån effekt. Regeringsskiften har bara ett enda syfte, de finns där för att upprätthålla illusionen av förändring samtidigt som alla policies av betydelse förblir intakta.

Invandringen är ju ett praktexempel. Antalet PUT etc förblir detsamma, oavsett narrativ eller regering, för evigt. Politiken i klimatfrågan, Ukraina, övervakningssamhället, etc, etc... allt förblir detsamma därför att de verkliga makthavarna vill ha det så.

Att tillåta och uppmuntra valkampanjer och val fungerar därmed terapeutiskt, som en hypnotisk bedövning. Att avstå från att rösta är en signal (förvisso ineffektiv, men renande för själen), att du har genomskådat skådespelet, ett långfinger till makten.

Förr i världen redovisade dagstidningarna namnen på alla småpartier, ner till de med bara en röst. Då kunde man bli ännu tydligare i sitt micro-budskap, oavsett om man röstade på kalle anka-partiet eller något mer pregnant. (Själv brukade jag rösta på Zaphod Beeblebrox-partiet). Numera klumpas de ihop till "övriga"...

De närmaste månaderna kommer det bara bli ett ständigt kräkframkallande sammelsurium av fokusgruppstestade banaliteter i alla medier. Tröttsamt att behöva lägga ner tid på att undvika skiten...
Citera
2026-06-13, 07:31
Medlem
-Nederbird-s avatar
Den intressanta frågan är om valdeltagandet blir lägre eller högre i år jämfört med förra valet. Jag spår lägre valdeltagande av flera orsaker.

Minskande trend: Deltagandet minskade 2018 till 2022, från 87% till 84%.

Mindre politisk tid: 2022 präglades av invasionen av Ukraina i nyhetsflödet, gängkriminalitet och skjutningar i oerhörd mängd, NATO. Mer närvarande politik då.

Stort avstånd mellan blocken: 2022 var det jämnt. Nu är avståndet mycket stort mellan höger och vänster, och det har bara vuxit. En högerseger i det här läget känns oerhört osannolik. Sånt får folk att skita i att rösta.
Citera
2026-06-13, 07:34
Medlem
-Nederbird-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demosthenes
Det lustiga (alt. tragiska) är ju att människor tror att ett regeringsskifte har nån effekt. Regeringsskiften har bara ett enda syfte, de finns där för att upprätthålla illusionen av förändring samtidigt som alla policies av betydelse förblir intakta.

Invandringen är ju ett praktexempel. Antalet PUT etc förblir detsamma, oavsett narrativ eller regering, för evigt. Politiken i klimatfrågan, Ukraina, övervakningssamhället, etc, etc... allt förblir detsamma därför att de verkliga makthavarna vill ha det så.

Att tillåta och uppmuntra valkampanjer och val fungerar därmed terapeutiskt, som en hypnotisk bedövning. Att avstå från att rösta är en signal (förvisso ineffektiv, men renande för själen), att du har genomskådat skådespelet, ett långfinger till makten.

Förr i världen redovisade dagstidningarna namnen på alla småpartier, ner till de med bara en röst. Då kunde man bli ännu tydligare i sitt micro-budskap, oavsett om man röstade på kalle anka-partiet eller något mer pregnant. (Själv brukade jag rösta på Zaphod Beeblebrox-partiet). Numera klumpas de ihop till "övriga"...

De närmaste månaderna kommer det bara bli ett ständigt kräkframkallande sammelsurium av fokusgruppstestade banaliteter i alla medier. Tröttsamt att behöva lägga ner tid på att undvika skiten...

Förfan, gå in på valmyndigheten och anmäl Zaphod Beeblebrox-partiet, så registreras det! Mycket enkelt ordnat, ingen namninsamling och symbol krävs. Går på ett kick!

https://www.val.se/stalla-upp-i-val/anmala-parti-till-val/anmal-att-partiet-vill-delta-i-val

Du kan själv kolla in allt folk anmält: https://data.val.se/val2026/partier/anmalda
Senast redigerad av -Nederbird- 2026-06-13 kl. 07:40.
Citera
2026-06-13, 08:03
Medlem
Demostheness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nederbird-
Förfan, gå in på valmyndigheten och anmäl Zaphod Beeblebrox-partiet, så registreras det! Mycket enkelt ordnat, ingen namninsamling och symbol krävs. Går på ett kick!

https://www.val.se/stalla-upp-i-val/anmala-parti-till-val/anmal-att-partiet-vill-delta-i-val

Du kan själv kolla in allt folk anmält: https://data.val.se/val2026/partier/anmalda

Poängen var att det syntes i media. Det lär det inte göra nu...

Fanns f.ö. bara rätt mesiga partinamn på listan du länkade. Man borde anordna en omröstning (!) om det coolaste proteströstnamnet. Förutom det redan nämnda Zaphod Beeblebrox-partiet skulle jag tex kunna tänka mig... Arne Anka-partiet... Bonforte-partiet... För Blackadder-fans finns ju den legendariska sekvensen:

https://www.youtube.com/watch?v=rzuNRIC7we4

med "Standing at the Back Dressed Stupidly and Looking Stupid Party" och "Keep Royalty White Rat Catching and Safe Sewage Residence Party" som höjdpunkter.

Nåväl, signalvärdet ligger ju de facto i deltagandet, så en kampanj för att avstå skulle nog vara roligast...tänk om man kunde få ner det till 70% eller till och med 60%...det vore en signal som heter duga.
Citera
2026-06-13, 08:09
Medlem
-Nederbird-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demosthenes
Poängen var att det syntes i media. Det lär det inte göra nu...

Fanns f.ö. bara rätt mesiga partinamn på listan du länkade. Man borde anordna en omröstning (!) om det coolaste proteströstnamnet. Förutom det redan nämnda Zaphod Beeblebrox-partiet skulle jag tex kunna tänka mig... Arne Anka-partiet... Bonforte-partiet... För Blackadder-fans finns ju den legendariska sekvensen:

https://www.youtube.com/watch?v=rzuNRIC7we4

med "Standing at the Back Dressed Stupidly and Looking Stupid Party" och "Keep Royalty White Rat Catching and Safe Sewage Residence Party" som höjdpunkter.

Nåväl, signalvärdet ligger ju de facto i deltagandet, så en kampanj för att avstå skulle nog vara roligast...tänk om man kunde få ner det till 70% eller till och med 60%...det vore en signal som heter duga.

Det där stämmer inte riktigt, alla partier som är anmälda blir särredovisade och ibland skriver tidningarna om det om de tycker att det är kul att typ Arne Anka-partiet fick en röst i kommunen eller något sånt, men det är ju upp till tidningsredaktionerna. På valmyndigheten står allt.

https://resultat.val.se/val2022/RD?r=S

Klicka på + Visa alla partier och sortera efter storlek så får du alla anmälda partier schematiskt.
Senast redigerad av -Nederbird- 2026-06-13 kl. 08:13.
Citera
2026-06-13, 08:12
Medlem
Vi har en stat som jobbar emot folket. Varför skulle jag rösta på det? Vill man ha mer skatter mer byråkrati meningslösa regler och mindre frihet ja då kan man ju gå och rösta. När det kommer ett alternativ som vill jobba för folket så som det borde vara då kommer jag rösta på det.
Citera
2026-06-13, 08:28
Medlem
Pinoputchins avatar
En regering skulle bildas oavsett.
Citera
2026-06-13, 08:29
Medlem
Demostheness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nederbird-
Det där stämmer inte riktigt, alla partier som är anmälda blir särredovisade och ibland skriver tidningarna om det om de tycker att det är kul att typ Arne Anka-partiet fick en röst i kommunen eller något sånt, men det är ju upp till tidningsredaktionerna. På valmyndigheten står allt.

https://resultat.val.se/val2022/RD?r=S

Klicka på + Visa alla partier och sortera efter storlek så får du alla anmälda partier schematiskt.

Jomen faktiskt! Här finns några guldklimpar: "Nu får det fan vara nog-partiet" med 8 röster. "Kärlek" också 8 och "Ond Kyckling-partiet" med 39 (!) röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in