2026-06-10, 19:07
Medlem
godboys avatar
Sorry to say, eller kanske inte...

Hur fan kan du ge dig i slag med en jävla arab? Det är ju som att be om att bli lurad, hur indoktrinerad har du blivit av skola, SVT och TV4?
Citera
2026-06-10, 19:39
Medlem
Varför betalar du en deposition för en lägenhet du varken sett, skrivit kontrakt på eller har nycklarna till?

Självklart ska man aldrig betala en deposition utan att ha skrivit kontrakt där den också är med. Se så att man verkligen har tillgång till bostaden är också rätt smart.
Citera
2026-06-10, 21:29
Medlem
killawifes avatar
Alltså, du har inte ens SETT lägenheten men betalar 7000:- till nån du inte känner?

Om jag vore du så skulle jag åka till adressen och kolla om nån bor där

Du kan i princip bara skippa alla inlägg här om araber då det bara är rasister. Man kan hyra lägenheter av araber, det går alldeles utmärkt men man ska ha SETT lägenheten, fått ett kontrakt att skriva på och sett åtminstone något som visar att personen ifråga faktiskt bor där innan man betalar någon deposition. När jag flyttade in i en lägenhet jag hyrde i andra hand så betalade jag depositionen EFTER att jag flyttat in. Detta var iofs inte i Stockholm där bostadsmarknaden är le fucked.

Du har nog blivit blåst tyvärr. Uppdatera gärna.
Citera
2026-06-10, 21:30
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Inte konstigt att blattarna scamar..
Citera
2026-06-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atmartin

Hej. Jag ska hyra en lägenhet i Stockholm men personen bor utomlands. Han ville ha deposition i förhand så jag skickade honom och har hans namn, och när jag söker adressen står det att han är skriven där.

Han skickade sin pappas nummer och mycket väl stämde det han sa om vad han heter när man söker upp det.

Vad mer för åtgärder behöver jag säkra ifall jag blir lurad?

Många blir lurade tyvärr när bostadsmarknaden ser ut som den gör och kriminella söker upp personer på sociala medier som lägger ut annonser om att hyra lägenhet. En bekants dotter svarade på en annons där deposition skulle erläggas och betalning skulle ske till en förälder då personen var utomlands. Allt såg proffsigt ut. Men det visade sig att filmerna från lägenheten och planritning mm var snodda från en mäklarsida. Personen använde samma namn som säljaren som var skriven på adressen. Så det är ett avancerat upplägg. Många depositioner av lika många desperata bostadssökande hinner komma in innan det uppdagas. Vad ska polisen sen göra. Namn är kapat, någon målvakt tar in pengarna, någon annan befinner sig utomlands och den riktiga lägenhetsinnehavaren är helt ovetandes. Det kommer med största sannolikhet läggas ned.

För att minimera risken att bli lurad. Kontakta själv hyresvärden och stäm av att det godkänt andrahandsuthyrningen. Eller brf. Det är faktiskt inte så många som tillåter andrahandsuthyrning mer än 6 månader vid speciella skäl. Titta alltid på lägenheten innan, och betala ingen deposition förens dagen du tillträder och får nycklar och avtal.

Lycka till.
Citera
2026-06-13, 06:46
Medlem
undrar hur det gått för TS dragit sig ur eller flyttat in ?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in