2026-05-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LypsylKungen
Jag börjar ärligt talat tycka att aktieindexen ser ganska ansträngda ut just nu. Värderingarna upplevs som höga samtidigt som osäkerheten kring räntor, geopolitik och den globala ekonomin fortfarande finns kvar i bakgrunden.

Är det bara jag som reagerar på det här, eller är det fler som tycker att marknaden börjar se något överhettad ut?

Jag valde nyligen att flytta 100 % av mitt pensionssparande från aktiefonder till räntefonder för att minska risken under en period. Min tanke är att stå något mer defensivt positionerad tills läget känns mer balanserat igen, eller åtminstone tills värderingarna kommit ner något mot mer historiska nivåer.

Jag har också startat ett mindre privat pensionssparande vid sidan av, mer som en hedge ifall det inte blir någon större nedgång. Tanken är att hålla det beloppet relativt begränsat, så att jag inte blir helt utan exponering om marknaden fortsätter upp.

NVIDIA rapporterar i slutet av maj, och jag har en känsla av att det kan bli ett klassiskt “sell the news”-scenario beroende på förväntningarna inför rapporten.

Hur tänker ni andra kring börsen just nu?
Tänker inte något speciellt just nu utan rent allmänt. Många investerar i OMX30, STOXX50 eller S&P500. Det leder till att aktierna i dessa index är lite högre värderade. Leder till att direktavkastning blir något lägre.

Tänker därför att man egentligen borde köpa OMX51-100 eller S&P501-1000. Handlar väl egentligen bara att snegla på MIDCAP istället för LARGECAP.
Citera
2026-05-12, 07:58
Medlem
USA har en statsskuld som är för stor.
Taktiken från FED är något oklar i skrivande stund eftersom vi med säkerhet inte vet hur Kevin Warsh kommer att agera, eller för den delen hur övriga 11 röstberättigade kommer att handla.
Jag tror att USA är tvungna att göra något åt statsskulden. FED har två möjligheter, antingen försöka att ytterligare stimulera den underliggande inhemska ekonomin och på så sätt öka GDP..eller också att låta inflationen kvarstå och därigenom försvaga Dollarn och på detta sätt automatiskt få ned värdet på den amerikanska statsskulden.

Dessutom finns det den politiska situationen att ta hänsyn till med den press som Trumpadministrationen sätter på FED.

USAs budgetunderskott innevarande år är beräknat till 2 Biljoner Dollar, samtidigt som räntekostnaderna på den redan upparbetade statsskulden (över 38 Biljoner Dollar) uppgår till 1,1-1,2 Biljoner Dollar.

Höja räntan synes således vara totalt uteslutet, åtminstone på kortare sikt. Göra ingenting förefaller vara politiskt svårt.

Återstår således att sänka räntan. Vi vet dock att FED sitter på cirka 7 Biljoner Dollar i amerikansk skuld och att Warsh varit mycket tydlig med att han vill minska detta inhemska skuldinnehav rejält.
Vi vet sålunda, via budgetsunderskott plus FEDs kommande ombalansering i balansräkningen att tillgången på amerikansk statsskuld kommer att öka. USA tvingas således gå till marknaden för att prångla ut ännu mera av sin skuld. Detta i ett läge där Petrodollarns ställning är svagare än tidigare och där exempelvis Kina förminskat sitt amerikanska obligationsinnehav med hälften.
Olika centralbanker, inte bara Kina, har istället köpt Guld i en tidigare icke skådad omfattning.

På kort sikt så tror jag således att FED kommer att sänka räntan. Detta kommer naturligtvis att tas väl emot av aktiemarknaden. På lite längre sikt så hopar sig dock problemen. USA förväntas långsiktigt fortfarande uppvisa stora årliga budgetunderskott..ca 2 Biljoner Dollar årligen.
När aptiten för att fortsätta köpa amerikanska skuldsedlar synes vara i avtagande internationellt samtidigt som FED inte har något intresse av att köpa istället så leder detta på lite längre sikt till att USA tvingas till högre obligationsräntor för att överhuvudtaget kunna finansiera de fortsatta budgetunderskotten. Effekter av detta kan synas tydligt redan nästa år.

Min enkla slutsats är således att på kort sikt kommer den amerikanska aktiemarknaden fortsatt att stimuleras via framförallt sänkta räntor. På mellan och längre sikt är scenariot motsatt dock.

Därför är det viktigt att ha ett getöga emot den amerikanska obligationsräntan. En tydlig ökning av denna signalerar klart och tydligt att sötebrödsdagarna är över för denna gång.

På mycket lång sikt hamnar jag i ett scenario likt 1970 talet för den amerikanska ekonomin. Inflation och samtidigt mycket höga räntor under flera år. På detta sätt görs statsskulden hanterlig igen eftersom inflationen urholkar värdet på den.

För referens kan sägas att den amerikanska börsens utveckling under denna period var cirka 0 i cirka 10 år. Den pågick från 1973 fram till och med 1982.
Citera
2026-05-12, 08:16
Medlem
Mera konkret kan sägas att Berkshire Hathaway sålt av sitt innehav i amerikanska indexfonder.
Det rör sig om förhållandevis mycket små innehav,,cirka 0,02 procent av det totala värdet..men visst signalvärde ger detta oavsett.

Berkshire har vidare nettosålt aktier i tidigare inte skådad omfattning. Buffett och Abel sitter på 397 Miljarder dollar i cash och korta amerikanska räntor.
Till detta skall läggas Buffetts kommentar om att aktier är prissatta för högt.

Koncentrationen som indexfonder har hos magnificent seven är även det ett problem. Vinsterna dessa måste göra framgent är av gigantiska mått för att PE talen skall kunna försvaras på lite sikt.

Iden att AI på något sätt skall lösa alla problem tror jag inte heller på. Samma tankegångar hade fäste när internet slog igenom. Det enda det ledde till var en stor bubbla. Dessutom så verkar Kina köra koncept där AI görs billigt tillgängligt. Utvecklingsmässigt så ligger de inte så långt efter.

Indexfonder tror jag således kommer att befinna sig stigande ett kort tag till..men på längre sikt så kommer det en större korrigering. Personligen så skulle jag inte vilja ligga i index från åtminstone 2027 och framåt, men detta är som sagt min personliga uppfattning.

Till saken skall läggas den amerikanska kreditmarknaden privat, där kreditkorten har gått varma.
Privata kreditmarknaden visar upparbetad skuld om cirka 2,5 Biljoner Dollar.

USA har levt över sina tillgångar under lång tid. När räntorna tvingas uppåt så kommer detta att slå förhållandevis hårt.

"Just Keep Buying" funkar fortfarande. När denna algoritm på allvar kommer att utmanas via stigande räntor så kommer det att slå om till "Just Keep Selling". Korrigeringen nedåt kommer att gå fortare än vad vi tidigare har skådat.

Folk som sitter på långsiktigt innehav indexfonder kommer framgent ställa sig frågan om det är värt risken att krama ur de sista procenten uppgång, när en nedgång av volatilare slag synes ligga i korten.

Framgent kommer fler och fler av dessa att komma till samma slutsats.
Senast redigerad av Lookalike 2026-05-12 kl. 08:42.
Citera
2026-05-12, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LypsylKungen
Jag börjar ärligt talat tycka att aktieindexen ser ganska ansträngda ut just nu. Värderingarna upplevs som höga samtidigt som osäkerheten kring räntor, geopolitik och den globala ekonomin fortfarande finns kvar i bakgrunden.

Är det bara jag som reagerar på det här, eller är det fler som tycker att marknaden börjar se något överhettad ut?

Jag valde nyligen att flytta 100 % av mitt pensionssparande från aktiefonder till räntefonder för att minska risken under en period. Min tanke är att stå något mer defensivt positionerad tills läget känns mer balanserat igen, eller åtminstone tills värderingarna kommit ner något mot mer historiska nivåer.

Jag har också startat ett mindre privat pensionssparande vid sidan av, mer som en hedge ifall det inte blir någon större nedgång. Tanken är att hålla det beloppet relativt begränsat, så att jag inte blir helt utan exponering om marknaden fortsätter upp.

NVIDIA rapporterar i slutet av maj, och jag har en känsla av att det kan bli ett klassiskt “sell the news”-scenario beroende på förväntningarna inför rapporten.

Hur tänker ni andra kring börsen just nu?
Lätt att sälja för att man tycker börsen är övervärderad, men sen blir man sittande utanför vid sidlinjen för evigt när kraschen uteblir och vinsterna så börjar komma i kapp och värderingen bli rimlig igen. Även om man får rätt och det blir en korrigering på börsen så är det svårt att tajma sina inköp igen. Har börsen gått ner 20% och det råder full baisse är det lätt gjort att tänka att man ska vänta tills den gått ner 30% också innan man handlar. Sen vänder börsen upp igen innan man hunnit köpa in sig fullt och man går netto back jämfört med om man bara suttit fullinvesterad hela tiden.

Så vilken strategi tänker du ha för att köpa in dig igen? Vilka nivåer eller nyckeltal kommer du titta på och hur kommer du portionera ut inköpen? Eller tänker du sitta och vänta på den totala kraschen och tro att du kan tajma botten och köpa allt då?

I enskilda aktier är det enklare att avgöra om ett bolags värdering är rimligt eller inte och där handlar jag runt en del, men att hoppa in och ur på indexnivå baserat på värdering är i stort sett dömt att misslyckas. Sover man dåligt om natten för att man har för stor aktieexponering så sälj av delar då (ex. 20%) så man har lite kassa att handla för om det kraschar. Men att sälja av allt och sitta med pengarna på kontot (eller räntefonder) kommer i de flesta fall inte bli bra.
Citera
2026-05-14, 00:23
Medlem
Sälj av efterhand medans ni kan..
Jag har sålt ALLT och köper bara småposter när det plötsligt går ner lite..
När det sen går upp igen så säljer jag nära toppen..
För det är så man gör, köper på botten och säljer på toppen..
Citera
2026-06-12, 14:48
Medlem
Indexfonder med exponering mot USA kommer snart ha en mycket stor andel av Space X!
Citera
2026-06-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Indexfonder med exponering mot USA kommer snart ha en mycket stor andel av Space X!
Nej, eftersom de flesta index har free float-justerad viktning och free floaten i SpaceX är väldigt låg initialt.
Citera
2026-06-12, 23:55
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Nej, eftersom de flesta index har free float-justerad viktning och free floaten i SpaceX är väldigt låg initialt.

Om nån mer är lika vilse i pannkakan som jag i börslingot så besparar jag er en sökning. Så här säger Google AI:

Citat:
Free-float justerad viktning är en metod för att beräkna bolags andel i ett index. Den exkluderar aktier som ägs av insiders eller huvudägare. Det innebär att endast aktier som faktiskt är tillgängliga för allmän handel (free-float) ligger till grund för bolagets vikt.
Citera
2026-06-13, 00:03
Medlem
AI och robotrevolutionen kommer inte bara rationalisera en branch, den kommer rationalisera alla brancher.
Vi har aldrig sett något liknande i världshistorien.

Om du har detta som grundfilosofi i din portfölj framöver så är det svårt att förlora.
Investera inte i hypen, investera i de som utan risk drar nytta av paradigmskiftet

Dra in det jag skrev ovan i chatGPT eller liknande och be den opponera.
Citera
2026-06-13, 00:26
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
AI och robotrevolutionen kommer inte bara rationalisera en branch, den kommer rationalisera alla brancher.
Vi har aldrig sett något liknande i världshistorien.

Om du har detta som grundfilosofi i din portfölj framöver så är det svårt att förlora.
Investera inte i hypen, investera i de som utan risk drar nytta av paradigmskiftet

Dra in det jag skrev ovan i chatGPT eller liknande och be den opponera.

"Utan risk" låter alltid intressant - och får mig att haja till. Har du några exempel?
Citera
2026-06-13, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
"Utan risk" låter alltid intressant - och får mig att haja till. Har du några exempel?
Jag dammade av min kristallkula, men den var grumlig ändå.
Om bara framtiden kunde hjälpa oss stackars eftersläntare.

Men för att vara tydlig: Aktier är aldrig utan risk.

Men grundfilosofin jag skrev om är utan risk.

Ja såvida det inte blir kärnvapenkrig, alien-invasion eller andra än mer disruptiva händelser
Citera
2026-06-13, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo

he new "Fast Entry" rules mean megacap stocks can be added to the index just 15 trading days after their initial public offering (IPO), down from a historic 'seasoning' period of three months. The seasoning period is considered an important window for stabilisation and price discovery.

With a host of blockbuster IPOs slated for the coming months - AI heavyweights OpenAI and Anthropic are expected to list this year - the Nasdaq 100 has also reduced its 10% minimum free float requirement, the proportion of a company's shares which are publicly traded.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in