2026-06-13, 00:50
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
För oss som är timavlönade kommer det bara bidra till försämrade arbetsvillkor och ökad stress. Bara att kolla på städaryrket där arbetstiderna har förkortats rejält de senaste 20 åren. Det innebär att 100% av arbetstiden numera är effektiv arbetstid och att det inte räcker med ett jobb för att klara sig. Tidigare kunde städare göra klart sitt jobb på 2 timmar, slappa 6 timmar och få betalt för 8 timmar. Nu får de bara betalt för de 2 timmar det tar att slutföra arbetet.
Ja om du själv skulle anställa en städare, hur skulle du vilja bli fakturerad då?
Citera
2026-06-13, 00:51
  #26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Du beskriver med all önskvärd tydlighet hittepåjobb. Vad bidrar dom 3 personerna som ger dig order med? Och vad produktivt bidrar du med? På riktigt.

Vi är dom som får saker gjorda.
Citera
2026-06-13, 00:54
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
BNP är ett förlegat sätt att mäta välstånd. När arbetsbördan minskar kommer människors fysiska och psykiska hälsa att förbättras dramatiskt. Det kommer att minska sjukvårdens kostnader och spara enorma summor.
Om folk jobbar mindre kommer de få mer tid att äta ohälsosamt, supa mer, få mer fritid med mindre pengar och orsaka mer kaos för sig själva. Den fysiske och psykiska hälsan kommer bli mycket sämre.
Citera
2026-06-13, 00:59
  #28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Borde gå, med all fin teknik vi har varför jobba som det vore år 1970?

Vi ska hålla till minst 70 på jobbet, hur det nu ska gå till.

Varför ska vi det med all fin teknik vi har?
Citera
2026-06-13, 01:05
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Verklighetsfrånvänt parti men superbra förslag! 3 dagars arbetsvecka hade varit bättre
Jobba 3 dagar dagtid 12 timmar, ledig 3 dagar, jobba 3 dagar natt, ledig 6 dagar.
Schema snurrar runt på 15 dagar och tar ingen hänsyn till storhelger.
Motsvarar 4,8 timmar per dag gånger 7 i veckan. Allt produktion ska vara igång dygnet runt. all service tillgänglig dygnet runt.
Ingen kan säga att det inte skulle passa för vår verksamhet förutom vissa jobb som på grund av mörker och andra årstidsberoende faktorer.
Citera
2026-06-13, 01:07
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
6 timmars arbetsdag eller 4 dagars vecka borde vara självklart. Produktiviteten har ökat flera gånger om, automatisering, robotar osv. Det är många decennier sedan sist, det är verkligen dags för detta. Hur kan man ens vara emot? Utvecklingen går åt det hållet. Vill vissa jobba dygnet runt så gör det ni, men tro inte att alla andra vill det bara för att ni vill det.

Stämmer bra det, produktiviteten har ökat och det är numera massor med tekniska hjälpmedel som i många fall gör den mänskliga insatsen rätt liten så varför ska folk fortfarande ha samma arbetstider som 1975 eller så? Man kan nästan tro att det viktigaste är att människor hålls på en bestämd plats.

Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
BNP är ett förlegat sätt att mäta välstånd. När arbetsbördan minskar kommer människors fysiska och psykiska hälsa att förbättras dramatiskt. Det kommer att minska sjukvårdens kostnader och spara enorma summor.

Korrekt, det har ju gjorts experiment med kortare arbetstid och alla dessa visar att människor mår mycket bättre med mer fritid, både psykiskt och fysiskt.




Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Om folk jobbar mindre kommer de få mer tid att äta ohälsosamt, supa mer, få mer fritid med mindre pengar och orsaka mer kaos för sig själva. Den fysiske och psykiska hälsan kommer bli mycket sämre.

Tvärtom, folk äter ohälsosamt och super pga den stress de upplever som i mångt och mycket orsakas av arbetet. Som skrivet ovan, försök med lägre arbetstid visar ensidigt att folk mår bättre med mer fritid. De flesta är inte maskiner som kommer att kaosa om de inte har en strukturerad uppgift framför sig hela tiden. Mer tid för lugn, eftertanke och vila är något bra oavsett vad näringslivstomtar som vill ha slavar eller egenföretagare som som säger att de minsann jobbar 70 timmar per vecka säger.
Citera
2026-06-13, 01:18
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Stämmer bra det, produktiviteten har ökat och det är numera massor med tekniska hjälpmedel som i många fall gör den mänskliga insatsen rätt liten så varför ska folk fortfarande ha samma arbetstider som 1975 eller så? Man kan nästan tro att det viktigaste är att människor hålls på en bestämd plats.



Korrekt, det har ju gjorts experiment med kortare arbetstid och alla dessa visar att människor mår mycket bättre med mer fritid, både psykiskt och fysiskt.






Tvärtom, folk äter ohälsosamt och super pga den stress de upplever som i mångt och mycket orsakas av arbetet. Som skrivet ovan, försök med lägre arbetstid visar ensidigt att folk mår bättre med mer fritid. De flesta är inte maskiner som kommer att kaosa om de inte har en strukturerad uppgift framför sig hela tiden. Mer tid för lugn, eftertanke och vila är något bra oavsett vad näringslivstomtar som vill ha slavar eller egenföretagare som som säger att de minsann jobbar 70 timmar per vecka säger.
De jag känner till i arbetsför ålder men som inte jobbar har ett mycket ohälsosamt leverne och kostar oss skattebetalare ohyggligt mycket stålar.
Som exempel dårar, A-lagare och kungahusets medlemmar.
Citera
2026-06-13, 01:21
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
De jag känner till i arbetsför ålder men som inte jobbar har ett mycket ohälsosamt leverne och kostar oss skattebetalare ohyggligt mycket stålar.
Som exempel dårar, A-lagare och kungahusets medlemmar.

Fast det handlar ju då om helt arbetslösa som kanske är det av en orsak, inte om folk som jobbar 6 tim/dag, viss skillnad på dessa grupper. Mer relevant hade varit om du pratat om deltidsanställda och se hur de lever.

Hönan eller ägget.
Citera
2026-06-13, 01:30
  #33
Moderator
Diagorass avatar
Partier och partipolitik --> Valet 2026
/Moderator
Citera
2026-06-13, 01:45
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Fast det handlar ju då om helt arbetslösa som kanske är det av en orsak, inte om folk som jobbar 6 tim/dag, viss skillnad på dessa grupper. Mer relevant hade varit om du pratat om deltidsanställda och se hur de lever.

Hönan eller ägget.
Jobbar man 6 timmar gör man det för att man har råd och prioriterar fritid högre än pengar, eller för att man inte orkar jobba mer av olika anledningar och sistnämnda gruppen har och kommer inte leva ett hälsosamt liv av att jobba mindre.
De som i dag jobbar full tid och skulle gå ner i tid så är det vissa som skulle ta hand om den lediga tiden på ett sätt som skulle vara hälsosamt för dem och vissa som det skulle vara förödande för att få mer fritid och mindre arbetstid. Sistnämnda gruppen är tyvärr större och skulle leda till en på helheten större ohälsa bland svenska befolkningen.
Citera
2026-06-13, 01:46
  #35
Medlem
Själv jobbar man säkert 50 timmar per vecka effektiv tid 40 timmar hur kan man ens tycka det är mycket?.... jaja vi småföretagare får väll stå för denna nota gissar jag
Citera
2026-06-13, 01:53
  #36
Medlem
Fyra dagar låter väldigt mycket. Varför inte tre dagar? Eller två dagar? Varför ens jobba? Bidrag åt alla? UBI på 50k i månaden till alla! Om inte ekonomin behöver gå ihop tycker jag detta var lite snålt av MP att fortfarande kräva fyra dagars arbete. Det är inte hygglo!

Skulle jag gilla fyra dagars arbetsvecka? Ja. Tror jag det är realistiskt idag? Nej. Vad skulle jag göra om det var fyra dagars arbetsvecka? Jobba mycket övertid. För det kommer inte magiskt att finnas personal för att fylla det enorma behovet av arbetskraft som kommer att krävas. För de flesta kontorsjobb och sådant kanske det inte spelar så stor roll. BNP kommer väl gå ner några procent. Kanske inte hela världen.

Men för resten av samhället? Arbetsmarknadskatastrof. Vart skall MP fantisera fram alla personer som skall fylla de där jobben som löper dygnet runt? Brandmän, Poliser, Sjuksköterskor etc? Skall det sitta en skylt på akuten om att patienten skall ta två Panodil och hoppas på det bästa för akuten är bara bemannad på kontorstid?

Även om vi får lite tid, ett par år, så kommer de inte lyckas fylla vakanser, hitta personer eller utbilda personal för att ta jobben. Ingen AI i världen kommer hjälpa till på den fronten heller.

MP får helt enkelt sluta röka på och delge sina samhällsfantasier som om de vore någon form av realistiska fakta. Välfläsk till alla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in