2026-06-13, 01:04
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Kommer det gälla även nunnor då?
Citera
2026-06-13, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Har inte sett ett enda bra svar från den korkade svenska högern på hur detta skulle ens kunna effektivt tillämpas rent praktiskt bortsett från att det är en usel idé. Hur ska man lagstifta? Vad skulle en laglig definition av slöja vara som samtidigt inte innefattar sjal, nunnedok osv? Hur stoppar man folk från att helt enkelt bara kringgå lagen med att säga. "Det är inte en hijab, det är en sjal för min påskkärringskostym"? Ska man utgå från hudfärg på personen som bär den? För vi vet ju att det är detta SD egentligen vill åt, men är nog förmodligen grundlagsvidrigt. Nä totalt ogenomtänkt och ogenomförbart utspel för att piska upp kärnväljarna.
Det här har jag också funderat över. Ska det springa omkring moralpoliser och kolla om det är en hoodie eller hijab? Hur mycket av håret är täckt? Kan flickan/kvinnan misstänkas vara förtryckt under luvtröjan? På vintern kan kvinnor med virade halsdukar runt huvudet misstänkas för att vara förtryckta muslimer och tvingas identifiera och förklara sig?

Ren och skär galenskap.
Citera
2026-06-13, 01:57
Medlem
Jag tror inte mina öron, SD vill alltså ha moralpolis a'la Iran?
Citera
2026-06-13, 01:58
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Detta gör att jag definitivt inte kommer att rösta för SD.
Detta gör att jag definitivt kommer att rösta för SD.

Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Kommer det gälla även nunnor då?
Nej, de bär sin klädsel helt frivilligt. Burkabrudarna gör det inte.
Citera
2026-06-13, 03:16
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Fast en slöja är väl en slöja även om man är nunna?
Citera
2026-06-13, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
D

Är inte Burkabrudarna bättre på att avgöra varför de bär den än vad du är?
Citera
2026-06-13, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
bra förslags som aldrig kommer genomföras ändå. bara luft
Mycket bra förslag, som garanterat stöds av en majoritet av svenskarna. Se där en anledning till varför SD blivit störst av Tidö-partierna!

Blir SD även i kommande val för mig!
Senast redigerad av lont 2026-06-13 kl. 04:03.
Citera
2026-06-13, 05:09
Medlem
mlon.eusks avatar
Meningslöst att förbjuda klädsel.

Förbjud det bakomliggande problemet istället: islam och massinvandring.

Retroaktivt!
Citera
2026-06-13, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Mycket bra förslag, som garanterat stöds av en majoritet av svenskarna. Se där en anledning till varför SD blivit störst av Tidö-partierna!

Blir SD även i kommande val för mig!
Ut åker de oavsett, tillsammans med övriga Tidö.
Citera
2026-06-13, 06:11
Medlem
Tycker dom är lite söta i sina slöjor😅 lite som pigor på 1800-talet.
Citera
2026-06-13, 07:34
Medlem
jessewn372s avatar
Ja, alltså, Sverige antog Barnkonventionen som lag för sex år sedan. Den säger specifikt att barn har rätt att själva välja religion, så det förbudet finns redan.

Många barn funderar väldigt tidigt över existensiella frågor och tar upp dem själva, såklart måste man prata om det med dem då, utifrån barnets begreppsvärld. Jag ser inte att det måste innebära att man säljer in sina egna livsval.

Om det är en kyrklig familj så givet barnet ska inkluderas i aktiviteter relaterade till detta, det kan ju inte lämnas hemma om familjen ska på gudstjänst. En bra förälder bör dock vara tydlig med att det är frivilligt, att detta är våra val och du får lov att göra egna, och det finns alternativa världsåskådningar och olika, inte rätt och fel.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är också en kraftig inskränkning av religionsfriheten. Är du allmänt för att staten skall gripa in och förbjuda föräldrarna att påverka sina barn att ha en viss världsåskådning och det som följer med den, t ex att bära religiösa symboler som kors, davidsstjärna eller slöja? Skulle då ateism vara det neutrala alternativet eller en ljum och lagom vag judeokristen moral? Skall man låta bli att tala alls med barn om avgörande livsfrågor till dess de fyllt femton?

Att ett förbud mot enbart muslimers påverkan på sina barn kan inte existera samtidigt som religionsfrihet och likhet inför lagen. Fullständiga avarter som strider mot barnets rättigheter kan förstås förbjudas, men att räkna slöja dit även om föräldrarna bestämmer att den skall bäras är tämligen orimligt. I så fall får samhället ingripa mot själva tvånget som sådan, vilket förstås är svårt men inte principiellt omöjligt, istället för att ge sig på symboler och annat som många har av fri vilja.
Citera
2026-06-13, 07:51
Medlem
jessewn372s avatar
Det blir säkert komplicerat, jag håller med. I detta ultrademokratiska land ska alla instanser höras både två och tre gånger så det skulle nog dra ut enormt på tiden. Ett brett förslag lär bli omöjligt i praktiken. Tror barn och ett förbud i skolan dock hade kunnat fungera. Dock behövs det utredas och noga vägas in för och nackdelar så man i och med detta inte skapar ytterligare segregation och svårigheter.

Som det är nu lever väldigt många barn i Sverige, både flickor och pojkar under starkt hedersförtryckande förhållanden (inte alltid relaterade till islam) och samhället gör väldigt lite för att stödja och hjälpa. Vissa individuella fall hanteras men ingenstans någon bred markering från samhällets sida, att barn har rättigheter och att staten står på barnets sida.

I Frankrike blir man hemskickad och vid upprepade händelser vidtar en disciplinär process där det ingår samtal med föräldrar om regelverk.

Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Nu tror jag detta förslag aldrig ens kommer röstas igenom då det inte har tillräckligt stöd och Tidö ser ut att gå mot brakförlust men om detta hypotetiskt skulle ut på remiss tror jag att det skulle totalsågas för att det är för opraktiskt att tillämpa.

"Starkt iögonfallande religiösa symboler" låter väldigt vagt. Enorm skillnad också med tillämpning av förbud i skolan och allmänt förbud. I skolan antar jag generellt dom I Frankrike inte tillåter någon form av huvudbonad och jag tror knappast elever som trotsar förbudet dras framför en domstol där fallet ska argumenteras rent juridiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in