2026-06-12, 17:59
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Messi är väl inte direkt purung han heller...

(38 år nu, fyller 39 om några dagar.)

Det är sant men han är i bättre form!
Citera
2026-06-12, 19:04
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Bpappé?
Harry kane?
Normannen som ser mongo ut?
Messi eller nån annan?
den som tillhör laget som går till final
Argentina eller Frankrike.
Dels för att han spelar fler matcher, dels för att han har varit tungan på vågen i några matcher och gjort så många mål att de - just det - går till final
Ja då blir det Messi eller Mbappe igen
Citera
2026-06-12, 19:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
den som tillhör laget som går till final
Argentina eller Frankrike.
Dels för att han spelar fler matcher, dels för att han har varit tungan på vågen i några matcher och gjort så många mål att de - just det - går till final
Ja då blir det Messi eller Mbappe igen

finns många skyttekungar dock som inte tillhört lagen som gått till final (t ex suker 1998, stoitkjov 1994, gary lineker 1986, klose 2006, muller 2010 osv)
Citera
2026-06-12, 19:13
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
finns många skyttekungar dock som inte tillhört lagen som gått till final (t ex suker 1998, stoitkjov 1994, gary lineker 1986, klose 2006, muller 2010 osv)
jag vidhåller mitt tips, men argumentationen för det blir ju försvagat.
Bra - intressant - inlägg.
Citera
2026-06-12, 19:24
Avstängd
man kan argumentera att skyttkungen INTE kommer tillhöra något av lagen som gått till final. vilket kanske kan komma som en överraskning:

dom enda gånger det hänt är (alltså att den som gjort flest mål tillhör något av dom lag som spelar finalen) är:

2022 mbappe frankrike 8 mål (32 länder totalt)
2002 ronaldo brasilien 8 mål
1982 paolo rossi italien 6 mål
1978 mario kempes argentina 6 mål
1962 - på sätt och vis =) sex spelare delade på 4 mål var. finalen stod mellan brasilien och tjeckoslovakien. brasilien hade garrincha och vava.
1954 sandor kocsis ungern 11 mål
1950 ademir brasilien 9 mål (13 länder totalt)
1934 oldřich nejedlý tjeckoslovakien 5 mål (16 länder totalt)
1930 guillermo stábile argentina 8 mål (13 länder totalt)
Citera
2026-06-12, 19:44
Avstängd
egentligen borde jag förlita mig på någon av flashbacks mer autistiskt lagda men jag ska försöka mig på lite statistik här på kul och försöka ta reda på hur vägen till skyttkung oftast ser ut:

mbappé - 8 mål är rätt bra, 2022. vi får gå tillbaka till 2002 och ronaldo för att hitta lika många i ett vm.

tre mål kom i gruppspelet mot australien och danmark.
två mål i åttondelen mot polen.
två mål på straff i finalen under ordinarie tid.
ett mål på straff på straffläggningen.

tre mål på straffar.
men visst, han gjorde mål i 2 av 3 matcher i gruppspelet och i åttondelen dock inget vare sig i kvarten eller semin.

dock var messi, tätt, tätt efter med 7 mål. 5 av dessa straffar! det lönar sig att kasta sig på planen =)

messi må vara en stor spelare men han gjorde faktiskt bara 2 spelmål under hela turneringen.
Citera
2026-06-12, 20:00
Medlem
Något som jag blev lite förvånad över när jag kollade oddsen på Unibet var att Mikel Oyarzabal ligger väldigt högt upp i listan. Han har tredje lägst odds av alla spelare att vinna skytteligan, det är bara Kylian Mbappé och Harry Kane som har lägre odds.

Jag tror att den största anledningen till att han har detta låga odds är att han är i högform i landslaget, om man kollar hans facit för 2025 + 2026 så har han gjort 12 mål på 12 matcher.

Han har ju en hyfsat bra säsong bakom sig i La liga också.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mikel_Oyarzabal
Citera
2026-06-12, 20:40
Medlem
Simulerade Vm via Fifa25 på PS var såklart Sverige och gick såklart till final mot England, har tyvärr fått avbryta finalen för arbete men men...kungen blev Isak hur sjukt som helst ville hellre att göken skulle måla (för att jag såklart är rasist) som dessutom hatar gnagare men men den jävla lilla afrikanen gjorde hur många mål som helst!! Så får ändå tro på det så jag säger Isak för alla glada gnagare!

P.s hatar er.
Citera
2026-06-12, 20:48
Medlem
Patrik2108s avatar
Harry Kane
Citera
2026-06-12, 22:38
Medlem
Citat:
egentligen borde jag förlita mig på någon av flashbacks mer autistiskt lagda men jag ska försöka mig på lite statistik här på kul och försöka ta reda på hur vägen till skyttkung oftast ser ut:

mbappé - 8 mål är rätt bra, 2022. vi får gå tillbaka till 2002 och ronaldo för att hitta lika många i ett vm.

tre mål kom i gruppspelet mot australien och danmark.
två mål i åttondelen mot polen.
två mål på straff i finalen under ordinarie tid.
ett mål på straff på straffläggningen.

tre mål på straffar.
men visst, han gjorde mål i 2 av 3 matcher i gruppspelet och i åttondelen dock inget vare sig i kvarten eller semin.

dock var messi, tätt, tätt efter med 7 mål. 5 av dessa straffar! det lönar sig att kasta sig på planen =)

messi må vara en stor spelare men han gjorde faktiskt bara 2 spelmål under hela turneringen.

Messi gjorde 3 spelmål i Qatar 2022. Du har ingen koll på vad du pratar om. Bättre att vara tyst då.
Citera
2026-06-12, 22:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oxen90
Messi gjorde 3 spelmål i Qatar 2022. Du har ingen koll på vad du pratar om. Bättre att vara tyst då.

1 mål mot frankrike
1 mål mot australien

vilket är det tredje?
Citera
2026-06-13, 01:00
Avstängd
Gökeres eller Haaland vinner skytteligan.

Sanna mina ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in