2026-06-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det är skrämmande att vanligt folk inte reagerar på vad våra politiker oavsett regering håller på med. Klart att dom lyfter "fängelsemat" som ett exempel på onödiga kostnader eftersom man dessutom tycks vilja påskina att fängelsemat generellt är bättre än den mat våra politiker anser att våra äldre ska ha. Vem skulle ha invändningar mot det argumentet? Och en "slöserikommission"? Kom igen, vill man komma åt verkligt slöseri behövs ingen kommission utan sunt förnuft. Det funkar inte att som nu lagstifta om allt så att allt utrymme för tolkningar försvinner.

Dock är väl det nödvändigt om man vill kontrollera sin befolkning när befolkningen får det sämre vilket den kommer få med ytterligare försämringar i a-kassan. Lägg därtill polisens rätt att avlyssna vem som helst, när som helst utan att ens ha en misstanke om brott.

Sen undrar åtminstone jag lite kring den kraftiga upprustningen och byggandet av större skyddrum för särskilt utsatta personer och ledningscentraler efter millenieskiftet.
Ingen försöker "påskina" att fängelsemat är bättre än den inom åldringsvården.
Det är ett känt faktum som ingen utom idioter ens behöver fundera över.
Citera
2026-06-12, 22:34
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Dra in barnbidraget för dom allra rikaste istället

Hur tänker du att detta ska mätas?

Vilka menar du är de rikaste?
Citera
2026-06-12, 22:42
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Ännu sämre a-kassa?
Tidö kan fan dra åt helvete
Så trött på Sverige

Håller med, Tidö kan fara åt helvete.
Citera
2026-06-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ingen försöker "påskina" att fängelsemat är bättre än den inom åldringsvården.
Det är ett känt faktum som ingen utom idioter ens behöver fundera över.

Det kända faktumet får du gärna presentera närmare. Vet inte om det här klippet där Mauri Hermundsson testar fängelsemat säger något mer än att fängelset kanske sett till att ha någon populär maträtt dagen för besök. Vet ju annars bara att folk i gemen har en jäkligt skev uppfattning om vad svenskt fängelse är.
Citera
2026-06-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Hur tänker du att detta ska mätas?

Vilka menar du är de rikaste?
Deklarerad inkomst? Är du idiot?
Sen kan väl nivån sättas på en rimlig nivå som tex en bruttoinkomst över 45’ per hushåll eller liknande.
Citera
2026-06-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Nej den har jag sett igenom för längesen. Vänsterpartiet och Socialdemokraterna har tagit in islamister i sitt parti i utbyte mot deras röster. Hur man som svensk kan rösta på dessa partier kommer jag aldrig att förstå. Men det är inte första gången i historien ni med vänstersympatier ger bort ett lands styre till fientliga ideologier.

A-kassan var inte bättre under sossarna, tvärtom. Och arbetar man ska man ha ut duktigt mycket mer i plånboken än någon som inte gör det. Det är sunt förnuft. Jag kan ju inte vara en korttänkt egoist bara för att jag själv lever på a-kassa just nu.
Det är ett argument för att höja lönerna, inte för att sänka a-kassan. Varför vill du att vi ska få det sämre i stället för bättre?
Citera
2026-06-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Låter rimligt tycker jag. Arbetslinje, mindre dalt med kriminella och lägre skatt till skötsamma arbetare.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/m-vill-spara-70-miljarder-l%C3%A4gre-a-kassa-och-s%C3%A4mre-f%C3%A4ngelsemat/ar-AA25sHpl

Frågor på detta?

Låter som en valvinnare att försämra för typ 5% av väljarkåren samtidigt som man sänker skatten för miljardärer.
Citera
2026-06-12, 22:58
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Stort jävla misstag att ge sig på a-kassan, om det är sant. Ett självmål av guds nåde.
Det är kört för Moderaterna och Tidö. Dom verkar ha gett upp när ett sånt här idiotiskt uttalande kommer precis innan valet.
Citera
2026-06-12, 23:02
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Deklarerad inkomst? Är du idiot?
Sen kan väl nivån sättas på en rimlig nivå som tex en bruttoinkomst över 45’ per hushåll eller liknande.

Nä, men du verkar vara...

Det finns många företagare som håller ner sin lön men ändå tjänar väldigt bra pengar, ska dessa få barnbidrag pga låg deklarerad inkomst?
Eller en person som lever av sin isk på sisådär 12 miljoner, denna person skulle också få barnbidrag samtidigt som nedanstående familj skulle bli utan.

45000 per hushåll skulle medföra att två personer med vars 23000 i lön inte skulle få barnbidrag, det är en extremt låg hushållsinkomst för en barnfamilj.
Citera
2026-06-12, 23:09
Medlem
Citat:
Jag har jobbat i 28 år och var tvungen att säga upp mig från tidigare arbete som var fysiskt då jag skadat axel och lider av artros. Nekades sjukskrivning och lever nu på 11 000 per mån i a-kassa. Har tappat säkert 10 kg då jag knappt har råd att käka, blir ett mål mat om dagen och ett par mackor till kvällen.

Har tappat förtroendet för välfärdsstaten i sig, vi som har finansierat den kommer i sista hand. För mig som ensamstående vit cis-man finns inga bidrag att söka (bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg m.m). Jag har som tur är ganska låg hyra och har de senaste 5-6 åren sanerat min ekonomi, om inte så hade jag varit hemlös nu.

Samtidigt får många grupper som aldrig bidragit nästan hela sin hyra betald av bostadsbidrag+extra tillägg. På det har de försörjningsstöd och barnbidrag med flerbarnstillägg och etableringsstöd och allt vad det kallas. Äckligt tycker jag.

Nej, inte "på det". Bostadsbidrag+extra tillägg, barnbidrag, flerbarnstillägg, etableringsstöd och allt vad det kallas dras av från försörjningsstödet. Man får alltså inte alla dessa bidrag plus socialbidrag, tvärtom.
Citera
2026-06-12, 23:12
Medlem
Enda vettiga är att chockhöja räntan på bolånetorskarna och fördela om de pengarna till bankkontona istället. Så kan man pressa ned inflationen dramatiskt. Många bolånetorskar kommer inte att ha råd att bo kvar eller för att bo kvar, hyra ut, och därmed löser man bostadsproblemet oxå. Två flugor i en smäll.

Alternativet är en tidsgräns på låt säga två år. Om inte alla bolån är betalade då säljs bostaden ink lösöre på exekutiv auktion. Just nu går bankerna på knäna på grund av bolånen som har varit alldeles för vidlyftiga. Sverige är världens mest skuldsatta land.
Citera
2026-06-12, 23:15
Medlem
Citat:
Nej den har jag sett igenom för längesen. Vänsterpartiet och Socialdemokraterna har tagit in islamister i sitt parti i utbyte mot deras röster. Hur man som svensk kan rösta på dessa partier kommer jag aldrig att förstå. Men det är inte första gången i historien ni med vänstersympatier ger bort ett lands styre till fientliga ideologier.

A-kassan var inte bättre under sossarna, tvärtom. Och arbetar man ska man ha ut duktigt mycket mer i plånboken än någon som inte gör det. Det är sunt förnuft. Jag kan ju inte vara en korttänkt egoist bara för att jag själv lever på a-kassa just nu.

Du röstar på högern trots att de knullar dig i röven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in