Citat:
Ursprungligen postat av
Knarkblomman
Lägre skatt är förstås trevligt, men lägre a-kassa innebär också sämre trygghet för skötsamma arbetare om de blir arbetslösa.
De flesta som får a-kassa har ju jobbat och betalat skatt under många år. Det är lätt att tycka att ersättningen ska sänkas tills man själv står där efter en uppsägning eller när företaget man jobbar på varslar personal.
Jag har jobbat i 28 år och var tvungen att säga upp mig från tidigare arbete som var fysiskt då jag skadat axel och lider av artros. Nekades sjukskrivning och lever nu på 11 000 per mån i a-kassa. Har tappat säkert 10 kg då jag knappt har råd att käka, blir ett mål mat om dagen och ett par mackor till kvällen.
Har tappat förtroendet för välfärdsstaten i sig, vi som har finansierat den kommer i sista hand. För mig som ensamstående vit cis-man finns inga bidrag att söka (bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg m.m). Jag har som tur är ganska låg hyra och har de senaste 5-6 åren sanerat min ekonomi, om inte så hade jag varit hemlös nu.
Samtidigt får många grupper som aldrig bidragit nästan hela sin hyra betald av bostadsbidrag+extra tillägg. På det har de försörjningsstöd och barnbidrag med flerbarnstillägg och etableringsstöd och allt vad det kallas. Äckligt tycker jag.