2026-06-12, 19:41
  #1
Medlem
Länge undrat detta. Alltid när man ser ölreklam på tv så handlar det om alkoholfri öl. Får man inte göra reklam för alkohol på tv?
Citera
2026-06-12, 19:44
  #2
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Länge undrat detta. Alltid när man ser ölreklam på tv så handlar det om alkoholfri öl. Får man inte göra reklam för alkohol på tv?

För att man skall framstå som politiskt korrekt?

Dricka vin eller sprit som det görs reklam för är OK men öl är inte OK av någon anledning?
Citera
2026-06-12, 19:44
  #3
Medlem
Det är en kompromiss, antingen totalförbud eller bara alkoholfria
Citera
2026-06-12, 19:46
  #4
Medlem
franges avatar
Lagkrav - de får inte göra reklam för alkoholhaltiga drycker.
Citera
2026-06-12, 20:00
  #5
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Alkoholfri öl är det inte samma regler för att göra reklam för. Det viktigaste är ändå att få ut namnet och mata in det i huvudet på folk den dagen de ska köpa öl.
Citera
2026-06-12, 20:15
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är en kompromiss, antingen totalförbud eller bara alkoholfria

Det tror jag inte. Flera reklamkanaler gör ju reklam för whisky..
Alltså svenska kanaler.
Citera
2026-06-12, 20:17
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Alkoholfri öl är det inte samma regler för att göra reklam för. Det viktigaste är ändå att få ut namnet och mata in det i huvudet på folk den dagen de ska köpa öl.

Så är det.
Citera
2026-06-12, 20:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det tror jag inte. Flera reklamkanaler gör ju reklam för whisky..
Alltså svenska kanaler.
Dom sänder väl från utlandet?
Citera
2026-06-12, 20:28
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Dom sänder väl från utlandet?

Ja, alla program har utländsk licens, TV3, TV5, TV6 etc,
Nu när TV4 har gett upp marknätet, så finns det inget som hindrar alkoholreklam.
Vet inte om TV4 har tänkt på det att de kan köra "fritt" nu.
Citera
2026-06-12, 20:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, alla program har utländsk licens, TV3, TV5, TV6 etc,
Nu när TV4 har gett upp marknätet, så finns det inget som hindrar alkoholreklam.
Vet inte om TV4 har tänkt på det att de kan köra "fritt" nu.
Kan bli steg två för dom, blir utländsk licens...
Citera
2026-06-12, 20:32
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kan bli steg två för dom, blir utländsk licens...

Tror inte det behövs längre.
Citera
2026-06-12, 20:39
  #12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Alkoholfri öl är det inte samma regler för att göra reklam för. Det viktigaste är ändå att få ut namnet och mata in det i huvudet på folk den dagen de ska köpa öl.

Precis. Ingen som bryr sig om detta lilla där det står alkoholfritt.

Det såldes nära 500 miljoner liter öl i handeln 2025. 18 miljoner av dessa var alkoholfri öl. Så att göra reklam för denna bara är ju inget som Carlsberg med flera egentligen vill göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in