2026-06-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Låter rimligt tycker jag. Arbetslinje, mindre dalt med kriminella och lägre skatt till skötsamma arbetare.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/m-vill-spara-70-miljarder-l%C3%A4gre-a-kassa-och-s%C3%A4mre-f%C3%A4ngelsemat/ar-AA25sHpl

Frågor på detta?

Lägre skatt är förstås trevligt, men lägre a-kassa innebär också sämre trygghet för skötsamma arbetare om de blir arbetslösa.

De flesta som får a-kassa har ju jobbat och betalat skatt under många år. Det är lätt att tycka att ersättningen ska sänkas tills man själv står där efter en uppsägning eller när företaget man jobbar på varslar personal.
Citera
2026-06-12, 19:05
Medlem
Teus avatar
Citat:
Låter rimligt tycker jag. Arbetslinje, mindre dalt med kriminella och lägre skatt till skötsamma arbetare.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/m-vill-spara-70-miljarder-l%C3%A4gre-a-kassa-och-s%C3%A4mre-f%C3%A4ngelsemat/ar-AA25sHpl

Frågor på detta?
Helt okej. Hade varit härligt om dom höjde fastighetsskatten också i samma svep. Finns ingen rimlighet i att jag ska betala lika mycket för mitt radhus som krösus pröjsar för ett sitt McMansion. Bort med taket. Fimpa gärna också energibidraget eller villkora det till att endast gälla för medelklassen. Polaren får mitt elstöd x100 för att värma upp sin pool och det känns fan inte OK det heller.

Det enda rättvisa hade varit att höja taket för den statliga inkomstskatten, sänka förvärvsskatten till typ hälften och balansera budgetten genom att eliminera onödiga och orättvisa bidrag eller statligt slöseri á SIDA.
Senast redigerad av Teu 2026-06-12 kl. 19:07.
Citera
2026-06-12, 19:16
Medlem
KonungHonungs avatar
Påbörja återvandringen & höj a-kassan istället.
Citera
2026-06-12, 19:18
Medlem
Collectivism-Killss avatar
Det med sänkt A-kassa låter inte särskilt bra nu iom att AI kommer skapa massiv arbetslöshet.. eller är det just därför? Man vet att det kommer bli dyrt som fan, så nu passar man på innan det smäller?
Citera
2026-06-12, 19:24
Medlem
Citat:

Frågor på detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Dra in barnbidraget för dom allra rikaste istället

A-kassan är en anomali. Det är en "försäkring" som i huvudsak betalas av skattebetalarna.
Förstå mig rätt: A-kassa i fackförbundens (eller försäkringsbolagens) regi är en privatsak. Man måste inte vara med, men om man är med så borde man också betala sin premie. Idag är det så att "premien" i huvudsak bekostar administrationen, medan utbetalningarna till de arbetslösa betalas av skattebetalarna.
Det är djupt diskriminerande mot dem som inte är med i a-kassan eller inte kvalificerar sig till a-kassan. Deras skattepengar går till andra, och själv för dom inget.
Och varför hela Sverige skall betala någon annans försäkring är ju helt obegripligt.
Så slopa alla statliga bidrag till a-kassorna. Dom är "särintressen".

Barnbidraget är en sjuk grej. Man ger lika mycket till fattig som till rik. I det stora hela borde det behovsprövas, om det nu ens behövs alls. Det går lika bra att ge socialbidrag till den som inte klarar sig. Helt klart bör dock varken Nooshi Dagostar, Jimmie Åkesson, Ebba Busch eller Amanda Lind få något barnbidrag. Dom klarar av att försörja sina minderåriga barn själva.

Vill man uppmuntra barnafödande kanske man istället borde ha ett "barnavdrag" i deklarationen? Så att den som jobbar och kan försörja sina barn får en liten dusör. Arbetsskygga skall man inte uppmuntra att skaffa barn.
Citera
2026-06-12, 19:28
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Lägre skatt är förstås trevligt, men lägre a-kassa innebär också sämre trygghet för skötsamma arbetare om de blir arbetslösa.

De flesta som får a-kassa har ju jobbat och betalat skatt under många år. Det är lätt att tycka att ersättningen ska sänkas tills man själv står där efter en uppsägning eller när företaget man jobbar på varslar personal.

Detta initiativet är såklart för att finansiera de stora skattesänkningar som genomförts för höginkomsttagare som jag, vi som behöver det minst. Det positiva med det är att moderaterna nu går al, in på klassisk moderatism, a la åttiotalet och nu visar sina rätta färger.
Citera
2026-06-12, 19:29
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectivism-Kills
Det med sänkt A-kassa låter inte särskilt bra nu iom att AI kommer skapa massiv arbetslöshet.. eller är det just därför? Man vet att det kommer bli dyrt som fan, så nu passar man på innan det smäller?
Låt dem sänka a-kassan, så får folket upp ögonen för medborgarlön snabbare.
Citera
2026-06-12, 19:29
Medlem
DonaldBidens avatar
Bra med försämrad fängelsemat, ger plitarna större förhandlingsutrymme för att vinna personliga fördelar vilket gör jobbet mer attraktivt!
Nästa steg är att sänka lönerna.

Frågan är hur Tuffe-Uffe ska fixa valsegern?
Israels hjälp lär han inte få då andra sidan är lika goda Israeldyrkar och då blir nog valförlust enda alternativet?
Senast redigerad av DonaldBiden 2026-06-12 kl. 19:33.
Citera
2026-06-12, 19:33
Medlem
Gissar att de satsar de besparade pengarna på mer vapen till Ukraina och pengar i Wallenbergs fickor. Sedan öppnar de dörren vidöppen för den indiska subkontinenten.
Citera
2026-06-12, 19:55
Medlem
Citat:

Frågor på detta?

Vi skulle kunna lägga ned arbetsförmedlingen och allt vad det innebär också
Citera
2026-06-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Lägg ner ett antal myndigheter istället. Vi har alldeles för många. Varför ska detta vara så svårt för svenska politiker?

Dessa myndigheter finns för våra politiker och deras partitrogna samarbetspartners
Dessa kommer man aldrig att spara på
Det blir arbetslösa, gamla och låginkomsttagare som får det sämre istället
Citera
2026-06-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Vad sparar vi om vi går ur nato och eu då?
Lär bli förlust då vi är exportberoende. Dessutom har har försvarsindustrin skjutit i höjden sedan NATO inträdet då större delen av alliansen numera köper Svenskt i stället för Amerikanskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in