2026-06-11, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Strax under 6 miljoner. Har i dag strax under 7 miljoner. Så det har ökat, men inte några 100%
Inflationen har också ätit upp en stor del. Allt är dyrare nu än för 11 år sedan.

En del aktier ligger på gammal depå som beskattas fullt på på både utdelning och vinst vid försäljning. Orsaken de ligger kvar där är att det är halvkrångligt att deklarera det vid försäljning efter splittar osv. Gjort det några gånger vid tvångsförsäljning
Snyggt jobbat! Skulle också vilja gå i förtidspension men har bara hälften av ditt kapital så det blir till att knega på några år till.
Citera
2026-06-11, 23:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PablitusX
Snyggt jobbat! Skulle också vilja gå i förtidspension men har bara hälften av ditt kapital så det blir till att knega på några år till.
Då skulle jag klarat mig på drygt 3 miljoner men mat och el har blivit mer än dubbelt så dyrt sedan dess så, idag skulle det vara hårfint. I alla fall om man vill leva någorlunda gott.

Fanns en tid när jag köpte ABB för 5 kr styck. Inköpspriset har ha ökat över tid, tror jag ligger på genomsnitt runt 50-80kr Svårt att räkna då de ligger på både Depå och ISK, De på depå står ju inget inköpsvärde på.
Citera
2026-06-11, 23:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Då skulle jag klarat mig på drygt 3 miljoner men mat och el har blivit mer än dubbelt så dyrt sedan dess så, idag skulle det vara hårfint. I alla fall om man vill leva någorlunda gott.

Fanns en tid när jag köpte ABB för 5 kr styck. Inköpspriset har ha ökat över tid, tror jag ligger på genomsnitt runt 50-80kr Svårt att räkna då de ligger på både Depå och ISK, De på depå står ju inget inköpsvärde på.
El är inget problem. Bor i lägenhet så det kostar inte mycket. Matkontot är inte superstort heller. Frugan har lite mer pengar än mig också. Inga skulder. Egentligen borde vi nog klara det. Eller åtminstone gå ner i arbetstid. Hade gjort mycket för välbefinnandet.
Citera
2026-06-11, 23:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
El är inget problem. Bor i lägenhet så det kostar inte mycket. Matkontot är inte superstort heller. Frugan har lite mer pengar än mig också. Inga skulder. Egentligen borde vi nog klara det. Eller åtminstone gå ner i arbetstid. Hade gjort mycket för välbefinnandet.
Gör en uträkning på vad ni gör av med om år, lägg på 20% för inflation och oförutsedda utgifter typ havererad bil så ser du var du hamnar. Inga skulder är mycket bra! Då har du inga räntor som kan dra iväg och är mindre beroende av banken. 10 år (om du nu är 55) är en tid, men tiden går fort.

Viktigt att tänka på om du är sambo/gift är vad som skulle hända vid en separation. Vem tar vad och var tar den andre vägen? Jag var själv in i huset och fd. sambon fick bara flytta ut helt enkelt. Skulle jag sålt och vi flyttat in i något flottare utan skrivit något hade jag tvingats lösa ut henne, fast ursprungshuset och pengarna var mina från början.
Citera
2026-06-11, 23:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Mycket kan förändras snabbt. Skulle ni skiljas så skulle en eller båda av er behöva en lägenhet. De växter inte billiga lägenheter på träd i Sverige. Har själv stått i bostadskö sedan slutet av 80talet och står där fortfarande, just in case. Ställde även mina föräldrar i bostadskö samtidigt som mig. Det var en bra ide när de 25 år senare inte orkade med sitt hus. Istället för att panikköpa en svindyr bostadsrätt flyttade de in i en fin fin hyresrätt i valfritt område.
Citera
2026-06-12, 06:02
Medlem
Ts funderar på att öka sitt bolån till tre miljoner för att investera i detta samtidigt som han har inkomst i Danmark på 800k, känns som han missar väldigt många detaljer kring ekonomin
Citera
2026-06-12, 07:56
Medlem
WeMadeYous avatar
Hävstång så den där produkten kommer gå ner väldigt mycket när börsen går ner.

Ska du leva på kapital bör du räkna ut vad du behöver per år för att leva och den summan ska vara ca 5-7% av ditt kapital.

Dvs vill du ha runt 400k årligen ska du ha minst runt 6 miljoner.
Citera
2026-06-12, 08:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Som det står på alla fond-sidor: "historisk utveckling garanterar inte framtida utveckling".

TS råkar hitta fonden exakt när börsen är uppe i sin högsta värde, den största bubblan genom tiderna. Efter raset ser siffrorna lite sämre ut.

I själva verket är det ofta tvärtom. T.ex finns Morningstar-index för alla fonder, ett betyg 1-5 stjärnor för hur bra man gått. Ganska enkelt att kolla att de som valt 1-stjärnorfonder går bättre än de som väljer 5-stjärnorfonder.
Citera
2026-06-12, 13:22
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Som det står på alla fond-sidor: "historisk utveckling garanterar inte framtida utveckling".

TS råkar hitta fonden exakt när börsen är uppe i sin högsta värde, den största bubblan genom tiderna. Efter raset ser siffrorna lite sämre ut.

I själva verket är det ofta tvärtom. T.ex finns Morningstar-index för alla fonder, ett betyg 1-5 stjärnor för hur bra man gått. Ganska enkelt att kolla att de som valt 1-stjärnorfonder går bättre än de som väljer 5-stjärnorfonder.

Varför är de bättre än de med 5 stjärnor? Vad för underliggande statistik bygger Morningstar på?
Citera
2026-06-12, 13:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Varför är de bättre än de med 5 stjärnor? Vad för underliggande statistik bygger Morningstar på?
Googla. Det är väl ganska enkelt att se vilken avkastning man haft t.ex senaste 3 åren och de 20% fonder som gick bäst för 5 stjärnor i betyg? Typ. Visar sig vara en dålig strategi för det som går upp måste ner och morningstar sätter högsta betyg på de värsta bubblorna.
Citera
2026-06-12, 17:23
Medlem
Vill man tjäna millar under sin livstid. Så är egen företagare en möjlighet till det. Sparande via jobb är bra men betydligt längre. Min åsikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in