2026-06-11, 21:35
Medlem
Hej,
:
Om man har 1 miljon kronor och köper detta aktieindex med hävstång: https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/1489556/mini-l-dowjones-ava-95

Kan man inte säga upp sig från jobbet redan imorgon?

Senaste 3 åren upp 400+ procent, så i snitt 133 % per år.

Passiv inkomst på alltså 1 miljon+ per år.

Säg att du bara tar ut 500k per år då, och låter resten växa (för att skapa marginaler).

Vad missar jag?

Förstår att det finns "risk", men svara ärligt på detta: Är inte risken att jag som bilförare dör i en trafikolycka kommande 20 åren, än risken att Downjones-index skulle krascha?
Citera
2026-06-11, 21:49
Medlem
Hur gammal är du?
Hade samma tankar när jag var 55 men kändes riskfyllt, i stället för att minska kapitalet så har det ökat bra så lever gott idag knappa 40tkr/månaden netto nått år till när tjänstepension tar slut så då runt 27tkr, har dock jobbat sedan jag slutade nian.
Man vill ha en trygg ålderdom, man vet inte hur framtiden ser ut nu påverkas jag inte något av eventuella politiska beslut och det i omvärlden drabbar mig mindre än många andra.
En miljon är inte mycket idag om du inte menar dollar och det är historiska siffror du redovisar och börsen har gått starkt senaste åren.

Pensionspengar är låst i systemet.
Sedan förtidspension, redan pensionär eller gå innan uppnådd ålder?
Senast redigerad av tjanska 2026-06-11 kl. 22:17.
Citera
2026-06-11, 22:00
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Hej,
:
Om man har 1 miljon kronor och köper detta aktieindex med hävstång: https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/1489556/mini-l-dowjones-ava-95

Säg att du bara tar ut 500k per år då, och låter resten växa (för att skapa marginaler).

Vad missar jag?

Förstår att det finns "risk", men svara ärligt på detta: Är inte risken att jag som bilförare dör i en trafikolycka kommande 20 åren, än risken att Downjones-index skulle krascha?
Vad har du för garantier att den historiska uppgången fortsätter i samma takt? Naturligtvis inga garantier alls.
Men för att svara på din fråga så kan du naturligtvis säga upp dig imorgon om du vill.
Citera
2026-06-11, 22:06
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hej,
:

Vad missar jag?

Det finns ingen gratis lunch, sorry. Investerar du i högriskinstrument kommer du förlora alla dina pengar.

Men du kanske ska börja med att spara ihop 1 mkr innan du börjar fundera över hur ska spela bort dom?
Citera
2026-06-11, 22:13
Medlem
Citat:
Hej,
:

Vad missar jag?

Det är en mini-future. Såna instrument är enbart avsedda för kortsiktig trading. Dagar eller veckor.

Dessa har ett stop loss pris. Om Dow Jones någon gång når stop loss-nivån stängs produkten automatiskt. Du får eventuellt ett litet restvärde tillbaka, men ofta blir förlusten väldigt stor.

Dessutom tillkommer en finansieringskostnad som dras varje dag. Detta kommer äta upp ditt värde.

Så din plan kommer inte hålla i längden, föreslår att du läser på lite om dessa instrument. Hade det gått att köra "invest and forget" med dessa instrument så hade alla gjort det istället för vanliga index.
Citera
2026-06-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Det är en mini-future. Såna instrument är enbart avsedda för kortsiktig trading. Dagar eller veckor.

Dessa har ett stop loss pris. Om Dow Jones någon gång når stop loss-nivån stängs produkten automatiskt. Du får eventuellt ett litet restvärde tillbaka, men ofta blir förlusten väldigt stor.

Dessutom tillkommer en finansieringskostnad som dras varje dag. Detta kommer äta upp ditt värde.

Så din plan kommer inte hålla i längden, föreslår att du läser på lite om dessa instrument. Hade det gått att köra "invest and forget" med dessa instrument så hade alla gjort det istället för vanliga index.

Nej, mini-futures har inte urholkningseffekten. Du tänker på certifikat. Har kollat upp det.
Citera
2026-06-11, 22:15
Medlem
Shit!
Du har verkligen kommit på något som ingen annan har listat ut.
Att inte alla bara investerar o sedan lever på avkastningen.
Vad kan gå fel liksom?
Citera
2026-06-11, 22:18
Medlem
Citat:
Hej,
:

Vad missar jag?

Du tänker att bara för att Dow Jones (som är underliggande index) gått upp 50 % senaste tre åren så kommer det alltid göra det?

Ligger du all-in lång i instrument med häv utan någon form av riskhantering så är det bara en tidsfråga innan du kommer bli mer eller mindre utraderad. Bara i början av förra året när börsen gick ner lite grann var detta instrument ner mer än 50 %...

Ska du leva passivt på tillgångarna och inte vill leva som en fattigpensionär eller riskera att behöva återgå till att jobba om börsen kraschar så får du nog snarast tiodubbla den miljonen som startbelopp.

Sen blir det inte 133% i snitt per år för något som gått upp 400% på 3 år utan det blir ~70% per år...
Citera
2026-06-11, 22:19
Medlem
Onanikrems avatar
Sa upp mig när jag var 55år, utan förtidspension, A-kassa något annat bidrag alls. Levde på avkastning och nallade en del på kapitalet i 10 år tills pensionen kickade in. Nu med utdelningar och pension behöver jag inte nalla på kapitalet längre utom möjligen om bilen skulle packa ihop eller jag behöver ett akut takbyte, vilket inte hänt än.

Då hade inte min portfölj gått upp 100% och jag plockat ut i miljon om år heller. Så visst går det, men inget flashigt liv. Har rätt låga omkostnader. Trots gård, två bilar och en MC.
Citera
2026-06-11, 22:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hej,
:

Vad missar jag?

Som bzo påpekade är 400% på tre år ~70%/år, inte 133%/år. Att du inte förstår ränta-på-ränta tyder på att du inte har en susning om hur dessa instrument fungerar och hur fruktansvärt snabbt du kommer förlora din insats.
Citera
2026-06-11, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sa upp mig när jag var 55år, utan förtidspension, A-kassa något annat bidrag alls. Levde på avkastning och nallade en del på kapitalet i 10 år tills pensionen kickade in. Nu med utdelningar och pension behöver jag inte nalla på kapitalet längre utom möjligen om bilen skulle packa ihop eller jag behöver ett akut takbyte, vilket inte hänt än.

Då hade inte min portfölj gått upp 100% och jag plockat ut i miljon om år heller. Så visst går det, men inget flashigt liv. Har rätt låga omkostnader. Trots gård, två bilar och en MC.
Nyfiken fråga….. Hur mycket kapital hade du och hur har du haft det investerat?
Citera
2026-06-11, 23:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PablitusX
Nyfiken fråga….. Hur mycket kapital hade du och hur har du haft det investerat?
Strax under 6 miljoner. Har i dag strax under 7 miljoner. Så det har ökat, men inte några 100%
Inflationen har också ätit upp en stor del. Allt är dyrare nu än för 11 år sedan.

En del aktier ligger på gammal depå som beskattas fullt på på både utdelning och vinst vid försäljning. Orsaken de ligger kvar där är att det är halvkrångligt att deklarera det vid försäljning efter splittar osv. Gjort det några gånger vid tvångsförsäljning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in