Citat:
Ursprungligen postat av
MundoAzul
Mexarna har ju Raul Jimenez, Alvarado Fidalgo och Johan Vasquez i alla fall. Ändå spelare som håller en hög klass i jämförelse - för tror inte jag kände igen ett enda namn i Sydafrikas prognoserade elva.
Mitt intryck av Mexiko annars är att de alltid är duktiga men ändå kan falla ihop - var det inte i VM mot Sverige som vi tryckte in tre mål på typ lika många chanser? Lite så menar jag - plötsligt försvinner deras stabila grund.
Men ja, speciellt nu inför hemmaläktarna så ska det vara tre poäng. Intressant att få se de inhemska lirarna i Mexiko och hur de står sig.
Vad ska man tro. kvartsfinal för Mexiko kanske? Sydafrikas landslag har ju nitton av tjugosex spelare baserade i den egna ligan, så de är okända för mig och det överväldigande flertalet som tänker kolla på VM. Lyle Foster, Burnleyforwarden, är väl den ende i truppen jag sett spela.
16 år efter VM i Sydafrika, AKA vuvuzelavansinnets VM, har landet nu utvecklats till en ytterst "främlingsfientlig" nation, där dödligt våld mot svarta invandrare regelbundet äger rum. Kanske skulle kunna skapa en hatstämning på planen om Sydafrika går vidare från gruppen och möter något landslag vars landsmän drabbats...men Sydafrika bör få det mycket svårt i detta gruppspel.
https://www.reuters.com/world/africa/south-africas-ramaphosa-vows-crackdown-groups-behind-xenophobic-attacks-2026-06-07/