2026-03-31, 15:54
Medlem
Det skulle kunna vara så att Terje fått nys om bra röka, gräs, svamp eller nåt annat han kanske gillade. Att nån på ön sålde den typen av varor. Skulle kunna förklara att han åkte runt med rätt mycket cash. Men så tar frustrationen över på Muskö, han kör sönder bommen. Inte särskilt populärt säkert. Jag spånar på. Den som satt på drogerna kanske tyckte att pengarna borde gå till den trasiga bommen istället, och så blev det bråk.
Citera
2026-04-01, 02:53
Medlem
Lysbjelkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KHermelin
Det skulle kunna vara så att Terje fått nys om bra röka, gräs, svamp eller nåt annat han kanske gillade. Att nån på ön sålde den typen av varor. Skulle kunna förklara att han åkte runt med rätt mycket cash. Men så tar frustrationen över på Muskö, han kör sönder bommen. Inte särskilt populärt säkert. Jag spånar på. Den som satt på drogerna kanske tyckte att pengarna borde gå till den trasiga bommen istället, och så blev det bråk.

Ja, ikke umulig at Terje var en hasjrøyker. Det var flere innlegg på hans facebook som indikerte at han hadde et liberalt syn på slikt.
Husker spesielt et av innleggene hvor han hadde lagt ut et bilde av et slags marijuana-juletre og en kommentar i stil med «hvis jeg ikke blir putta i fengsel så blir det tidlig jul», husker ikke nøyaktig ordlyden.

Uansett om en hasjhandel var Terjes mål med Muskøturen eller ei, er jeg overbevist om at både Katja, hennes mann og den veiansvarlige Mats vet mer enn de har sagt.
Ingen går og legger seg når bilen som har forsert bommen fortsatt er inne på området.
Tvert imot burde en slik hendelse ha skapt et stort engasjement og sinne.
Citera
2026-04-01, 22:02
Medlem
Sixten97s avatar
Har inte bemödat mig att följa tråden på ett halvår. Men vet vi om det framkommit något nytt? Hur går snacket i Norge?

Jag tycker det är väldigt märkligt att T.J gick upp i rök bara sådär på Muskö och vad hade han där ute att göra? troligen någon affär som gått snett? Att han dessutom forcerar en bom med sin bil som han var så "rädd om" tyder på att de måste vart något speciellt han var tvungen att besöka där.

DNA:t inuti bilen kom väl endast från Terje såvitt jag minns?
Senast redigerad av Sixten97 2026-04-01 kl. 22:23.
Citera
2026-04-02, 03:20
Medlem
Lysbjelkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten97
Har inte bemödat mig att följa tråden på ett halvår. Men vet vi om det framkommit något nytt? Hur går snacket i Norge?

Jag tycker det är väldigt märkligt att T.J gick upp i rök bara sådär på Muskö och vad hade han där ute att göra? troligen någon affär som gått snett? Att han dessutom forcerar en bom med sin bil som han var så "rädd om" tyder på att de måste vart något speciellt han var tvungen att besöka där.

DNA:t inuti bilen kom väl endast från Terje såvitt jag minns?

Nei, har det noen gang fremkommet noe nytt i denne saken overhodet? Mesteparten av det vi vet har vi visst siden saken fikk oppmerksomhet første gangen. Man kan bare spekulere.

Ja, jeg holder med deg i at Terje Trolig hadde «någon affär» ute på øya. En affär han var fast bestemt på å delta i.
Det har vært spekulert i narkotika, men det kan jo ha vært andre ting også…våpen…illegale hundevalper..tyvegods osv osv…

Hva om en «nyrik» Terje på vei til Nord Norge ble kåt underveis og avtalte møte med en eskorte via nettet? Kanskje via en perifer bekjent? Kanskje Terje allerede hadde betalt noen et forskudd…i bytte mot en adresse og bomkode?
Kanskje det akkurat denne kvelden befant seg ei…si østeuropeisk jente på Muskø…kanskje to? Kanskje leide de et sted selv, kanskje ble de innleid eller hentet i utlandet og fikk både kost og losji…Hvor gamle var de?

Kanskje det ikke var noen reelle affärer for Terje på Muskø denne kvelden, at adressen og bomkoden var tilfeldige påfunn av den som lurte Terje for forskuddet….at det ikke ble alvorlige affärer der ute før nordmannen kom kjørende gjennom bommen og derfor havnet i konflikt med de lokale?

Mange muligheter og varianter
Citera
2026-04-03, 23:21
Medlem
Det måste ha varit något väldigt viktigt ärende ändå som Terje hade ute på ön. Varför skulle han annars ta den stora omvägen till andra sidan Sverige, ut på Muskö och forcera bommen med våld och därmed göra sig skyldig till grov skadegörelse, och dessutom riskera att förstöra sin bil? Samtidigt håller jag med Lysbjelke om att den sönderkörda bommen bör ha upprört lokalborna ordentligt. Om de antog att det var en inkräktare med onda avsikter på området så kan ju någon ha plockat fram bössan.

Som sagt, går bara att spekulera. Verkar inte som att polisen gör något mer med ärendet?
Senast redigerad av KHermelin 2026-04-03 kl. 23:52.
Citera
2026-05-11, 17:51
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Om de antog att det var en inkräktare med onda avsikter på området så kan ju någon ha plockat fram bössan.

Som sagt, går bara att spekulera. Verkar inte som att polisen gör något mer med ärendet?
Musköborna och svensson i allmänhet knyter näven i fickan och sen händer inget om nån gör skadegörelse på en vägbom.
Polisen har nog lagt detta till handlingarna-en pundare/psykfall kanske inte är det som är mest spännande att leta efter.
Citera
2026-05-11, 18:28
Medlem
b00b00s avatar
Tycker man borde titta närmare på ryssen som bor där ute.
Citera
2026-05-11, 21:47
Medlem
rubbergirls avatar
Jag undrar hur det blir med söket efter Terje som Vesar Viken Search & Rescue är involverade i.

Tyvärr har man bara lyckats samla ihop 920 kr / 50.000 kr i skrivande stund då det är 34 dgr kvar av insamlingen.
https://www.spleis.no/project/487652

Ser inget datum för när söket ska ske. Efter semestrar?
Citera
2026-05-12, 12:16
Medlem
Råkade på det här och såg i det möjliga paraleller till de starkaste teorierna kring vad som kan ha hänt Terje.

Dev!n Willi@ms, trucker i amerikanska södern utan direkt sjukdomshistorik som på något sätt tycks "spårat ur" fullständigt psykiskt efter en lång och kämpig körning, kört dit han inte ska på småvägar i nationalpark, verkat helt borta. Hans dödskalle hittades ett par år senare.

https://www.youtube.com/watch?v=E3eAMAH4QcQ
Citera
2026-05-12, 12:34
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Det måste ha varit något väldigt viktigt ärende ändå som Terje hade ute på ön. Varför skulle han annars ta den stora omvägen till andra sidan Sverige, ut på Muskö och forcera bommen med våld och därmed göra sig skyldig till grov skadegörelse, och dessutom riskera att förstöra sin bil? Samtidigt håller jag med Lysbjelke om att den sönderkörda bommen bör ha upprört lokalborna ordentligt. Om de antog att det var en inkräktare med onda avsikter på området så kan ju någon ha plockat fram bössan.

Ja, viktigt för honom, absolut. De 17 000 NOK han hade med sig skulle säkerligen användas vid en obskyr affär och det var en adress på Muskö han skulle till, eftersom han uppenbarligen frågade efter den.

Sen vet jag inte om han gjorde sig skyldig till grov skadegörelse. Jag tror inte han forcerade vägbommen genom att köra på den i hög hastighet. En sån där bom är mer symbolisk och går att knäcka ganska lätt genom att helt enkelt lyfta den uppåt.
Citera
2026-05-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, viktigt för honom, absolut. De 17 000 NOK han hade med sig skulle säkerligen användas vid en obskyr affär och det var en adress på Muskö han skulle till, eftersom han uppenbarligen frågade efter den.

Sen vet jag inte om han gjorde sig skyldig till grov skadegörelse. Jag tror inte han forcerade vägbommen genom att köra på den i hög hastighet. En sån där bom är mer symbolisk och går att knäcka ganska lätt genom att helt enkelt lyfta den uppåt.
Grov skadegörelse kan ha varit att ta i. Det beror väl på vilket värde bommen hade, men skadegörelse i alla fall.
Citera
2026-06-12, 14:26
Medlem
Vet inte om det här tagits upp men tittar precis på en dokumentär på Youtube "Norrmannen som försvan(Svensk version) där pratar de med en man som varit hunduppfödare(där gps, visar att han varit på adressen eller i närheten och Terje eventuellt var ute efter att köpa hund. Han hävdar att Terje inte varit hos honom men senare påstår han att Terje inte såg ut som den typen som lämnat ifrån sig sina värdehandlingar utan skulle eventuellt kunna vara ett rånmord. Hur kan han veta det om han inte träffat honom?
Senast redigerad av katta99 2026-06-12 kl. 14:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in