2026-06-11, 18:31
  #1
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Vi vet ju alla hur mycket tid och uppmärksamhet mobilen stjäl från oss.

Hur man får en illusion av att man är social när man stirrar eller gör saker på skärmen, på sociala nätverk (tex som flashback eller Facebook och Twitter mm). Trycker en tumme upp eller ner. Det känns viktigt.

Men det är i själva verket tomt. Man gör ingenting. Livet passerar förbi.

Har någon testat att sluta använda skärmar, sluta stirra på mobilen? Sluta med youtube? Kanske byta ut smart mobilen, mot en äldre knapp telefon?

Vad hände? Blev du mer social på riktigt? Träffade du mer folk, blev du mer aktiv?

Ni som inte testat, skulle ni våga testa? Hur länge skulle ni klara er utan er smart phone? 24 h? 48? Utan att googla, utan ai, utan appar som visar väder eller bussens avgång?
Citera
2026-06-11, 19:01
  #2
Medlem
Min mobil med nummer blev hackat.
Köpte ny mobil och abonnemang. Blev hackad igen efter att ha blivit förföljd på stan.
Skaffade nytt nummer igen och fabriksåterställde.
Glömde ta eftermiddagsdosen och råkade få ett dampanfall, vilket resulterade med en sprucken skärm i nya telefonen.
Var utan telefon och samtidigt har mitt internet inte fungerat sen vinter.

Nu har jag en hemlig telefon som bara delar internet till en annan enhet. Ingen kan nå mig just nu, om man inte sprungit på mig av en slump. Då lämnar jag ut numret. Annars inte.

Jag lider inte särskilt mycket av att vara utan telefon. Men jag lider EXTREMT mycket av att vara utan musik.
Hade det inte varit för Spotify hade jag lätt kunnat ha en gammal knapptelefon till vardags och sen en smartphone till resor, träning och liknande.
Citera
2026-06-11, 19:37
  #3
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Vi vet ju alla hur mycket tid och uppmärksamhet mobilen stjäl från oss.

Hur man får en illusion av att man är social när man stirrar eller gör saker på skärmen, på sociala nätverk (tex som flashback eller Facebook och Twitter mm). Trycker en tumme upp eller ner. Det känns viktigt.

Men det är i själva verket tomt. Man gör ingenting. Livet passerar förbi.

Har någon testat att sluta använda skärmar, sluta stirra på mobilen? Sluta med youtube? Kanske byta ut smart mobilen, mot en äldre knapp telefon?

Vad hände? Blev du mer social på riktigt? Träffade du mer folk, blev du mer aktiv?

Ni som inte testat, skulle ni våga testa? Hur länge skulle ni klara er utan er smart phone? 24 h? 48? Utan att googla, utan ai, utan appar som visar väder eller bussens avgång?

Jodå smartfånen är en riktigt sorglig historia som på sitt vis även är inblandad i Internets uppgång och fall. Ja eller i alla fall i just fallet. Internet var en bra grej fram till runt 2010. Då kom de sociala medierna på allvar och utplånade nätets mångfald. Vid ungefär samma tid slog smartfånen igenom och fulländade katastrofen. I nätets barndom var kreativiteten total. Ungdomarna lärde sig programmera, bildbehandla och allt möjligt annat. Det fanns specialforum för allt.

När mediajättarna tog över raserades mycket av detta och smartfånen fullbordade fallet så att det uppväxande släktet numera mest scrollar på mobilen och konsumerar en massa skit. De lär sig egentligen inget av detta utan slösar bara bort sin tid och en hel generation kan vara förlorad.

Det enda jag skulle sakna av allt detta är faktiskt youtube som är användbart genom att manualer om det mesta läggs upp av de kreativa människor som finns kvar. Resten av allt klägg skulle jag utan vidare klara mig utan hur länge som helst. Fast som sagt youtube är undantaget där jag ibland lägger upp sånt som kan vara användbart för andra. liksom jag kan kolla där om jag behöver göra någon reparation av något jag inte riktigt har koll på.
Citera
2026-06-11, 19:40
  #4
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Jag har bara en knappmobil som jag kan ringa, sms på och om jag vill köpa till internet! Jag använder den som en gammal fast telefon och är inte uppkopplad! Det är skönt att slippa vara tillgänglig 24/7!
Citera
2026-06-11, 20:12
  #5
Medlem
slagskotts avatar
Jag sitter just nu och läser nyheterna, har inte haft tid att glutta ned i telefonen så mycket under dagen så jag ger mig själv en halvtimme nu.
På jobbet har jag en podcast/ljudbok på och för några veckor sedan kom jag till en anläggning där man inte fick använda telefon eller radio så det var en stor omställning i 3-4 dagar.
Citera
2026-06-11, 21:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Vi vet ju alla hur mycket tid och uppmärksamhet mobilen stjäl från oss.

Hur man får en illusion av att man är social när man stirrar eller gör saker på skärmen, på sociala nätverk (tex som flashback eller Facebook och Twitter mm). Trycker en tumme upp eller ner. Det känns viktigt.

Men det är i själva verket tomt. Man gör ingenting. Livet passerar förbi.

Har någon testat att sluta använda skärmar, sluta stirra på mobilen? Sluta med youtube? Kanske byta ut smart mobilen, mot en äldre knapp telefon?

Vad hände? Blev du mer social på riktigt? Träffade du mer folk, blev du mer aktiv?

Ni som inte testat, skulle ni våga testa? Hur länge skulle ni klara er utan er smart phone? 24 h? 48? Utan att googla, utan ai, utan appar som visar väder eller bussens avgång?
jag provade utan telefon i 8 månader under corona pandemin och då var den helt avstängd

Kände mig mindre stressad från nyheter osv och det känns som man lever en dag i taget i nuet och all verklighet är det som finns runtomkring mig

Sov bättre, gick ut mer och fick mer saker gjort

Tror inte det var tråkigt heller faktiskt

Nu vet jag inte om alla har stark mental vilja men jag kan rekommendera o testa nån månad se bara till att folk vet om det i förväg

Ett par faktorer:

Hade jobb mån-fre

Tillgång till bil

Bodde ensam
Citera
2026-06-11, 22:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Min mobil med nummer blev hackat.
Köpte ny mobil och abonnemang. Blev hackad igen efter att ha blivit förföljd på stan.
Skaffade nytt nummer igen och fabriksåterställde.
Glömde ta eftermiddagsdosen och råkade få ett dampanfall, vilket resulterade med en sprucken skärm i nya telefonen.
Var utan telefon och samtidigt har mitt internet inte fungerat sen vinter.

Nu har jag en hemlig telefon som bara delar internet till en annan enhet. Ingen kan nå mig just nu, om man inte sprungit på mig av en slump. Då lämnar jag ut numret. Annars inte.

Jag lider inte särskilt mycket av att vara utan telefon. Men jag lider EXTREMT mycket av att vara utan musik.
Hade det inte varit för Spotify hade jag lätt kunnat ha en gammal knapptelefon till vardags och sen en smartphone till resor, träning och liknande.

Folket du möter är inte av en slump.
Man får det bara att se ut som det.

Gissningsvis innehåller deras nummer en kod som hackar din telefon.

Men ja, livet blir rikare utan mobilen. Allt är ändå fejk på internet numera.
Citera
2026-06-12, 00:13
  #8
Medlem
Onanikrems avatar
Rätt sällan jag använder telefonen till annat än ringa, Bank-id. Händer om jag sitter på vårdcentral/sjukhus. Men det är inte så ofta. Då är det blir det nyhetsappar, Facebook eller Flashback.
Skulle fan aldrig kolla i telefonen om jag är och handlar eller ute med hunden.

Skulle jag stänga av telefonen vore jag onåbar, men ingen större skada skedd. (om jag inte fick en stroke)
Citera
2026-06-12, 06:42
  #9
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Avstängd mobil = rikare socialt liv?

Stänga av mobilen för att kunna träffa folk ute på stan? Skulle inte tro det va. Nej, de som försöker ta kontakt är i regel lite halvknepiga lirare, och där man verkligen måste ner med näsan i mobben är på tuben där man liksom är instängd. Var det inte för övrigt någon som kom på att de som ville prata med folk skulle ha en knapp på sig som visade att de var mottagliga för samtal?
Citera
2026-06-12, 08:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
jag provade utan telefon i 8 månader under corona pandemin och då var den helt avstängd

Kände mig mindre stressad från nyheter osv och det känns som man lever en dag i taget i nuet och all verklighet är det som finns runtomkring mig

Sov bättre, gick ut mer och fick mer saker gjort

Tror inte det var tråkigt heller faktiskt

Nu vet jag inte om alla har stark mental vilja men jag kan rekommendera o testa nån månad se bara till att folk vet om det i förväg

Ett par faktorer:

Hade jobb mån-fre

Tillgång till bil

Bodde ensam
Har man bil eller närhet till natur är det inga problem. Likadant med jobb, att det inte påverkas.
Skönt med lite pauser ibland.
Citera
2026-06-12, 10:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Har man bil eller närhet till natur är det inga problem. Likadant med jobb, att det inte påverkas.
Skönt med lite pauser ibland.
Jag ser mobilen som ett verktyg, tror att folk skulle må bättre om den inte fanns faktiskt vi hittar ett sätt att fylla tiden ändå.
Citera
2026-06-12, 12:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Jag ser mobilen som ett verktyg, tror att folk skulle må bättre om den inte fanns faktiskt vi hittar ett sätt att fylla tiden ändå.
Ja, håller helt med.
Ibland är det dock skönt att kunna hålla kontakten med olika kompisgrupper i grupppchatter.
Likadant med hobbys där man är fler än två personer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in