Citat:
Ursprungligen postat av
Din-gamla-mamma
Vi vet ju alla hur mycket tid och uppmärksamhet mobilen stjäl från oss.
Hur man får en illusion av att man är social när man stirrar eller gör saker på skärmen, på sociala nätverk (tex som flashback eller Facebook och Twitter mm). Trycker en tumme upp eller ner. Det känns viktigt.
Men det är i själva verket tomt. Man gör ingenting. Livet passerar förbi.
Har någon testat att sluta använda skärmar, sluta stirra på mobilen? Sluta med youtube? Kanske byta ut smart mobilen, mot en äldre knapp telefon?
Vad hände? Blev du mer social på riktigt? Träffade du mer folk, blev du mer aktiv?
Ni som inte testat, skulle ni våga testa? Hur länge skulle ni klara er utan er smart phone? 24 h? 48? Utan att googla, utan ai, utan appar som visar väder eller bussens avgång?
Jodå smartfånen är en riktigt sorglig historia som på sitt vis även är inblandad i Internets uppgång och fall. Ja eller i alla fall i just fallet. Internet var en bra grej fram till runt 2010. Då kom de sociala medierna på allvar och utplånade nätets mångfald. Vid ungefär samma tid slog smartfånen igenom och fulländade katastrofen. I nätets barndom var kreativiteten total. Ungdomarna lärde sig programmera, bildbehandla och allt möjligt annat. Det fanns specialforum för allt.
När mediajättarna tog över raserades mycket av detta och smartfånen fullbordade fallet så att det uppväxande släktet numera mest scrollar på mobilen och konsumerar en massa skit. De lär sig egentligen inget av detta utan slösar bara bort sin tid och en hel generation kan vara förlorad.
Det enda jag skulle sakna av allt detta är faktiskt youtube som är användbart genom att manualer om det mesta läggs upp av de kreativa människor som finns kvar. Resten av allt klägg skulle jag utan vidare klara mig utan hur länge som helst. Fast som sagt youtube är undantaget där jag ibland lägger upp sånt som kan vara användbart för andra. liksom jag kan kolla där om jag behöver göra någon reparation av något jag inte riktigt har koll på.