2026-06-12, 11:15
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Lagar ja. Seder nej. Vi har religionsfrihet i Sverige.

Lustigt hur många som ropar "religionsfrihet" för att rättfärdiga våld i hemmet och frihetsförvägran för en stor andel just muslimska kvinnor.

I ett jämlikt, civiliserat samhälle så är medborgerliga rättigheter > religiösa rättigheter.

Om jag förbjuder min fru att gå ut eller att bära vissa kläder, så är det våld i hemmet, punkt slut. Ingen med ärliga avsikter försvarar våld i hemmet.

Jag har inget emot att muslimska kvinnor väljer fritt, men just nu kan många inte välja fritt, så jag stöder att ge dem den frihet som alla kvinnor ska ha oavsett religion.

När alla kvinnor kan välja fritt, då kan vi diskutera lagen igen.

Också: alla är fria att utöva sin religionsfrihet privat.
Citera
2026-06-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Lustigt hur många som ropar "religionsfrihet" för att rättfärdiga våld i hemmet och frihetsförvägran för en stor andel just muslimska kvinnor.

I ett jämlikt, civiliserat samhälle så är medborgerliga rättigheter > religiösa rättigheter.

Om jag förbjuder min fru att gå ut eller att bära vissa kläder, så är det våld i hemmet, punkt slut. Ingen med ärliga avsikter försvarar våld i hemmet.

Jag har inget emot att muslimska kvinnor väljer fritt, men just nu kan många inte välja fritt, så jag stöder att ge dem den frihet som alla kvinnor ska ha oavsett religion.

När alla kvinnor kan välja fritt, då kan vi diskutera lagen igen så att de kan välja fritt.

Också: alla är fria att utöva sin religionsfrihet privat.
Hur stor andel av de slöjbeklädda kvinnorna tvingas till det, i Sverige?
Citera
2026-06-12, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Du tror inte att det hade varit smidigare att först tala om förbud mot niqab och burka istället för att hoppa på något som påminner om en sjal eller huckle?
Något som var på modet i Sverige för inte så länge sedan och därmed kommer att ställa till problem med tolkningar på vad som är vad? Vart gränsen går o.s.v. För den diskussionen kommer att dyka upp

Jo såklart; eg måste man först få igenom niqab och burkaförbud. Detta tillsammans med slöjförbud inom vissa yrken som polis eller nyhetsankare, samt i skolor.
Sedan kan man börja slänga ur sig sådana här saker. Detta är bara ett desperat populistiskt utspel för att få oss islamhatare att rösta kvar SD vid sina feta löner och ej lämna för soffan eller AfS eller dylikt.
Det hindrar mig dock inte från att tycka om uttalandet.
Citera
2026-06-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Hur tolkar du begreppet "frihet från religion"?

Religionsfrihetslagen var satt i en tid då inte en femtedel av befolkningen var mussar som aspirerade på att bli majoritet. Fatta det. Herregud
Citera
2026-06-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Hur tolkar du begreppet "frihet från religion"?
Att jag ska slippa pådyvlas någon annas religion i det offentliga rummet. Är det här jättesvårt?

Nu vet du och nej... Jag tänker inte ge mig in i nån löjlig lek med fiktiva exempel med "det här då?", "ska man även förbjuda (exempel här)?". Om du inte förstår vad jag menar med ovanstående, cykla vidare...
Citera
2026-06-12, 11:25
Medlem
Citat:
1. Nej slöjan förhindrar inte integration. Som jag skrivit tidigare är det fullt av slöjbeklädda kvinnor på våra universitet och på våra arbetsplatser. Deras bröder pluggar dock inte vidare i samma utsträckning, men så är det ju bland icke-muslimer ocksä.
2. För vem? De allra allra flesta bär sin slöja högst frivilligt. Det är deras rättighet att inte behöva visa delar av sin kropp som de inte vill visa som ett slöjförbud kränker.
3. Detta är vad det egentligen gäller. Folk som tycker det är så jobbigt med människor som inte ser ut exakt som de själva att de vill lagstifta mot det.

Ni har olika definition på integration.
Citera
2026-06-12, 11:26
Medlem
slagghackas avatar
Sjukt att vi har ett parti i Sverige som nu vill förbjuda kvinnor att klä sig som dom vill, att tvinga kvinnor till en viss typ av klädsel.

Riktigt obehagligt.
Citera
2026-06-12, 11:32
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Nej.
NI skiter i kvinnoförtryck. Ni använder det som ett svepskäl till att förbjuda något som stör er i vardagen. Ett tygstycke runt huvet?
Patetiska hilbillies

Visst. Bråka med mig och minns Fadime så blir allt bra.
Citera
2026-06-12, 11:39
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal

Ja, ja. Hade du fått som du velat hade hon inte ens fått finnas i landet, så kom inte med dina fyndigheter.
Citera
2026-06-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal

Fadime hade inte slöja så vad är din poäng?

En sak till...står inte högern för liberalism och icke-tvång? Vad hände med det mantrat?
Citera
2026-06-12, 11:41
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Hur stor andel av de slöjbeklädda kvinnorna tvingas till det, i Sverige?

Det vet vi inte, ingen skulle våga göra en sådan studie i Sverige, så vi får titta på studier från andra västländer och dra slutsatser av dom.

Ett nutida exempel från USA:

Citat:
Only 76% of participants claimed to wear hijab out of their own free will.
And only 52% of participants believed that they were free to choose to wear or not to wear hijab.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8137610/

Så man kan killgissa på att 24-48 % av muslimska kvinnor tvingas till hijab, om man går på studien från USA.
Citera
2026-06-12, 11:43
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Sjukt att vi har ett parti i Sverige som nu vill förbjuda kvinnor att klä sig som dom vill, att tvinga kvinnor till en viss typ av klädsel.

Riktigt obehagligt.

Ja.
Jag ser detta som ett ”smakprov” på vad vi kan förvänta oss när Åkesson blir justitieminister.

Vad följs slöjförbudet av?
SFI blir avgiftsbelagt
All tolkning blir avgiftsbelagd.
Muslimska ungdomar får inte studera på gymnasiet.
Muslimer får inte studera på akademisk nivå.
Dyrare sjukvård
Muslimer utestängs från att jobba i offentlig sektor
Medborgarskap återtas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in