Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Det skiner igenom att du förbereder dig mentalt på en israelisk förlust. Vi ska hoppas att den förlusten blir så stor att den sopar bort Likud från makten i en generation eller två, då finns det faktiskt en chans till ett fredligare Mellanöstern.
Just nu går det åt det rätt raskt åt det hållet, med val på kommande i höst är de israeliska judarnas åsikt om Netanyahu på väg rakt ner, han låg på 51% strax efer anfallet mot Iran och nu ligger nu knappt över 33%. Det här samtidigt som han egoistiskt försöker förhindra att han ställs inför rätta som den mutkolv han är, genom att blockera en möjlig förnyelse för Likud genom att "själv" ställa upp i valet.
Dessutom finns bara ytterligare "motgångar" att vänta: när Trumps "fantastiska" fredsförslag blir offentligt så kommer det att mottas med bestörtning av halva Israel. FN har just startat undersökningar om "brott mot internationell lagstiftning" i Libanon, givetvis opartiskt och objektivt men vi vet alla vem det är som dagligen dödar civila människor och förstör civil infrastruktur för att driva dem på flykt (mer "etnisk rensning", med andra ord). Italien har fått nog och undersöker själv om den israeliska regeringen gjort sig skyldig till brott mot italienare i samband med den senaste Gaza-konvojen, Tysklands stöd vacklar både i regeringen (de tyska sossarna har fått nog) och framförallt bland befolkningen (där stödet för Israel rasat ner under 20%). Och den etniska rensning som dagligen fortsätter i Gaza och på Västbanken väcker mer och mer avsky runt om i världen (och Israels plan att kunna göra det i skymundan av Iran-kriget har misslyckats helt, plus att när freden nu kommer så riktas alla strålkastare dit). Som on det inte skulle räcka så har den största nedgången i stödet för Israel skett i USA, också om Trump-administrationen fuskar och kallar det för "ökad antisemitism" istället.
För Netanyahu och alla utflippade "stor-Israel"-anhängare är det alltså katastrof efter katastrof på gång, men för alla normalt funtade människor på planeten kan det israeliska valet den här hösten innebära att den religiöst drivna nazisionismen äntligen kommit till vägs ände, och Israel får en vettig regering.
Och i så fall kan man nog också tacka det israelisk-amerikanska vansinnesangreppet på Iran för den svängningen, eller rättare sagt då utfallet av det angreppet. Dvs. den "fantastistiska fred" som nu ser ut att till slut förhandlas fram.
Som sagt, lider man av extrema sionistiska åsikter är det nog bäst att sätta sig ner och träna på att andas med lugna och djupa andetag...
Hur ser stödet ut bland gulf länder?
Vill de ha ett fördjupat samarbete med USA och hur ser de på Iran?
Jag hittade denna opionsundersökningar som är några dagar gamal där människor i Saudiarabien blivit tillfrågade.
In response to a question about whether they think Saudi Arabia should have a stronger relationship with the United States, roughly three-quarters of respondents to our survey fall in the “agree” and “strongly agree” categories.
This is particularly relevant given that the surveys were conducted after the U.S. attacks on Iran on Feb. 28.
Conventional wisdom has it that regional escalation initiated by an ally should weaken support for alignment. Yet the opposite appears to be happening, according to our data.
Iran’s aggression toward Gulf states seems to have reinforced Saudis’ support for an alliance with the U.S., even if they consider that alliance imperfect.
Views on military escalation against Iran, however, reveal a much more divided public: 49% of respondents said they would support Saudi strikes on Iranian missile launch sites, while 51% opposed them.
https://theconversation.com/how-are-saudis-viewing-the-us-iran-war-our-polling-suggests-gulf-kingdom-is-split-on-key-issues-2841 35
Hittade denna om
UAE från i slutet av maj.
Så här ser de enligt opionsunderdökningen på de olika länderna.
Hur UAEs folk ser på Iran.
In sharp contrast, Emiratis overwhelmingly view Iran as either a “competitor” (30%) or even an “enemy” (55%) of their own country. This is one of the few questions on which a statistically significant sectarian divergence appears. While a mere 9% of Sunni Emiratis say Iran is a friend or partner, the corresponding figure among the UAE small minority of Shia citizens is, at 34%, considerably higher.
Hur de ser på USA
The large majority of Emirati citizens today say the United States is either a “friend” (17%), a “security partner” (30%), or an “economic partner” (35%) of their country.
https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/uae-public-opinion-still-friendly-united-states-split-israel-hostile-iran
Så dessa två gulf länder är ju absolut mer positiva till USA en Iran. För i UAE har då 85% har någon form av negativ bild av Iran och 82% har positiv för USA. I Saudiarabien vill 3 fjärdedelar ha ökat samarbete med USA och hälften kan tänka sig kriga mot Iran.
Den sista undersökningen har frågor rörande synen på Israel, Ryssland och Kina också. Så kan vara intressant att läsa.
Jag tänker att det viktigaste länder att vara vän med är ju sina granländer. Där glimmar ju vi, men det ser inte fullt lika bra ut för andra länder.