Citat:
Ursprungligen postat av
Svenshult
Rörigt inlägg? Om jag frågar så här istället: tror du på Netanyahu när han säger att Israel enligt Trump uppnått alla sina mål, och om du gör det, tror du då att Trump är sanningsenlig?
Vi lär få veta om några dagar men jag vågar sätta min trovärdighet i pant på att vi kommer att se ett avtal som enbart handlar om Hormuzsundet och frysta iranska tillgångar att alla övriga frågor som rör Irans kärnprogram behandlas i kommande förhandlingar.
Precis. Det är två lögnare och nu ljuger den ena lögnaren om vad den andra lögnaren sa. Om man summerar det landar det i "inte så värst trovärdigt"-korgen...
Det är fullt möjligt att det nu är ett fredsavtal på gång, men det har det i och för sig varit redan i månader och det avgörande är förstås vad som står i det. Det som en aning tyder på att nåt faktiskt är på gång är att det för tillfället inte finns några läckor, det kan tyda på att man slipar på de sista detaljerna i respektive "innersta krets" (som sällan läcker, förutom Trumps social media-inkontinens).
Men vibben är att inget väsentligt har ändrats, det är fortsättningsvis ett avtal i faser och Iran kräver fortsättningsvis "garantier" (dvs. inte "gör först och få nåt sen") medan USA absolut vill ha "Iran gör först och vi [kanske] ger nåt sen".
Trumps uttalande igår om att avtalet ska undertecknas "nånstans i Europa" och att det blir Vance och inte han själv som ska underteckna det har tolkats som ett (rätt tydligt) tecken på att Trump i praktiken vill distansera sig själv från "det fantastiska avtalet". Dvs. att det sannolikt inte är så "jättebra". Om det hade varit ett bra avtal skulle inget ha kunnat hindra Trump från att skriva under och vifta med det själv...
Att Iran inte klämmer fram nån lämplig nationalistisk propaganda via nån lämplig media har på samma sätt tolkats som att Iran nu har det avtal de varit ute efter och alla i och runt regimen har fått order att "chilla" med sina uttalanden, för att inte äventyra "fredsprocessen" genom att klämma fram nåt som behöver "besvaras".
Också Netanyahus uttalande har tolkats som ett tecken på att ett avtal är nära förestående, och att det inte precis är vad Israel vad ute efter. Eftersom Netanyahu, genom förhandsinformation från USA, direkt har känt ett behov av att "föruttolka" innehållet som nånting positivt i ett försök att få rätt spinn på nyheten.