2026-06-12, 08:40
Medlem
israelisinnocents avatar
Är väl pegocitrön under huven
Citera
2026-06-12, 09:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag hade en Opel Vectra på 1990-talet. Totalt neutral bil, utstrålar ingenting, totalt meningslös motor men inte usel, jag minns absolut ingenting av inredningen. Den liksom bara fanns. Självklart köpte jag inte en Opel till efter det men jag tyckte heller inte illa om den.

Det finns knappt Opel kvar på vägarna. Måste haft uselt rostskydd? Alla Vectra har totat försvunnit, jag har inte ens tänk på namnet på 10 år. När jag googlade kom det upp bilder som jag inte ens känner igen, den har ett utseende som TOTALT bortglömts.
https://www.gaspedaal.nl/cms/images/opel_vectra_1988_1995_6607cf8ab3.jpeg?width=640&he ight=640

Här några klassiska Opel från 1960-talet i Sverige, de var ett av de dominerande märkena:

Opel Kadett:
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2021/opel-kadett-rallye-soltak-1900cc-3336

Opel Rekord:
https://automotorsisport.ro/test-opel-rekord-din-1969-dragoste-rekord/opel-rekord-din-1969-test-retro-ams-01/

Opel Commodore:
https://www.gallery-aaldering.com/opel-commodore-1969/

Open hade smeknamnet "Gevalia" på 1970-talet. Lätt-rostad.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-12 kl. 10:28.
Citera
2026-06-12, 09:50
Medlem
Opel är den mest intetsägande bilen av alla. Ett menlöst märke som inte borde existera. Det är bilvärldens beige tapet. De är så tråkiga att de blir osynliga i trafiken.
Citera
2026-06-12, 10:01
Medlem
VoktorDodkas avatar
På 60-talet hade Opel både Kapitän och Admiral som var som lite mindre europeiska jänkare. På 70-talet var Commodore deras flaggskepp och i slutet på 70-talet och en bit på 80-talet fanns Senator och Monza med underbara sexor. Samtliga oplar var extremt lättstulna så vi tonåringar körde såna innan vi åkte moppe, ford var om möjligt ännu mer lättstulna men det fanns vassare oplar. Måånga oplar dog stölddöden, resten dog rostdöden, inte många finns kvar idag men det finns åtminstone fler än det finns fordar från samma tid.

Sista generationen asconor och första generationen vectra bidrog som jag minns det till opels ännu sämre rykte.
Citera
2026-06-12, 10:07
Medlem
Jag hade en antilopbrun metallic vectra kombi från 1998. Köpte den då den bara var fyra år gammal.
Den var jag jättenöjd med. AC blåste iskallt. Snål på bensin och man satt gott. Jag gillade designen på backspeglarna som såg ut av svepas ut från huven. Hade den ett år. Sen köpte jag en Volvo 740 från 1988 för 5000. Kom på att jag inte ville ha lån.
Citera
2026-06-12, 10:10
Medlem
Finns en del oplar som sticker ut en.
De är dock tillverkade innan jag ens föddes.
Tänker på deras kärror på 60 & 70-talet.
Vill ha en.
Citera
2026-06-12, 10:17
Medlem
Gaffelpärms avatar
Opel omega var en väldigt bekväm bil att åka i. Fin komfort och bra utrymmen genom alla årsmodeller.

Däremot finns det ett talesätt Opel = ”När du vill se naturen genom plåten”. De rostar satan även om sista årsmodellerna är bättre.
Citera
2026-06-12, 10:23
Medlem
Har haft många Opel. De är billiga i inköp och minst lika bra som populära svenssonmärken. Skulle aldrig ta en vw före Opel. Men det finns absolut finare bilar - men också mycket sämre. Det bästa med Opel är priset om man köper lätt begagnade. Mycket bil för pengarna. Många andra märken av samma standard börjar bli för dyra tex Volkswagen, Skoda, Kia etc. Inget fel på bilarna men priset är för högt.
Citera
2026-06-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Opel omega var en väldigt bekväm bil att åka i. Fin komfort och bra utrymmen genom alla årsmodeller.

Däremot finns det ett talesätt Opel = ”När du vill se naturen genom plåten”. De rostar satan även om sista årsmodellerna är bättre.
Ja det är synd att de rostade så. Jag tyckte Omegan var en snygg bil att se på.
Samma med första generationen Ford Scorpio. Jäkligt stilig.
Citera
2026-06-12, 10:53
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaginary689
Ja det är synd att de rostade så. Jag tyckte Omegan var en snygg bil att se på.
Samma med första generationen Ford Scorpio. Jäkligt stilig.

Du har bra smak.

Farsan var Opelman. Kadetter. Den ena efter den andra. Rätt menlösa, milt sagt.

Men jag köpte en hyfsat ny Corsa automat beg, som andrabil. Billigt.

Otroligt mycket bil för pengarna. Det enda var att AC:n pajade, och var skitstökig att få ordning på.
Citera
2026-06-12, 12:07
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är nog mest gamla biltjyvar från 80-talet som åker opel av gammal vana. Och kanske några saabstollar som såg opel som ett nytt alternativ när saab gick i konken eftersom opel då var halvsaab(de flesta köpte dock passat).
Jag tror många gamla saab-fantaster hatar Opel och skyller GM för att sabb gick i graven.
Opel är nog ett av de mest intetsägande bilmärkena just nu. Körs väl mest i det offentliga som kommuner och regioner som billig leasingbil.
Citera
2026-06-12, 12:41
Medlem
Jag undrar bara varför loggan består av en blixt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in