Citat:
Ursprungligen postat av
DrJoll
Har aldrig fattat varför deras ideologi måste bygga på så enormt mycket våld och hat. Det är inte vidare smart.
Jag är väldigt negativt inställd till NMR men jag förstår personligen inte hur lite folk hatar de som äger dem. Jag har sen barnsben känt ett inre hat gentemot folk med arbiträr politisk, ekonomisk eller moralisk makt, en ovilja att kuva mig.
Men vanligt folk verkar mest vara nöjda med att existera och till och med skutta upp över varandra på botten av denna stege av de tre så gott de kan. Tills krisen kommer, de blir många av dessa passiva människor de mest rabiata. Vi ser det här med helt vanliga soldater i Israel idag som skjuter barn som en sport och plundrar vanliga hem innan de spränger dem till grunden eller unga studenter i Ukraina som går runt och stjäl böcker från bibliotek och affärer skrivna av anrika ryska författare för att bränna dem i bokbål.
Jag skulle kunna tänka mig att gå längre än de flesta i fredstid men ser lika mycket med förbryllelse och förakt hur dessa helt vanliga människor våldtar, plundrar och i övrigt beter sig när kriget nalkas, när de som styr plötsligt lossnar lagens kedjor som håller vanligt folk i schack.
När det gäller nazisterna så fanns visserligen vissa riktiga avskum däribland Bouhler och Strecher, Hitler som högsta ansvarige också så klart. Men det var när det blev "safe" att visa sig som dödsmaskinen i praktiken blev möjlig.