2026-06-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
BNP/Capita i USA är 66356 USD 2015 års.
BNP/Capita i kina är 13521 USD 2015 års.

Lär dig vad BNP är, säger 0 om livskvalitet och effektivitet

Hög BNP innebär bara mer ställen där finans kan sila sin "lilla" procent.
Kommer jag ihåg rätt så för varje 100 kronor som omsätts i Sverige tar banker 7 kronor. Kan de få samma hundring att bli omsatt fem gånger så för varje omgång tar de sina procent så de suger upp det mesta
Senast redigerad av -dev 2026-06-11 kl. 18:31.
Citera
2026-06-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Lär dig vad BNP är,
Varför skall jag göra det när jag lär höra till de få i forumet som har mest insikter om det.

Då är det mycket mer angeläget för dig och andra som behöver lära sig.

Citat:
säger 0 om livskvalitet och effektivitet
Det är i sig helt fel. Men det är också irrelevant.
Din förmåga att hålla dig till ämnet är snudd på obefintligt.

Det handlade om hur många som har råd med datacenter-tjänster. Och där är svaret från dig, än så länge helt tomt.

Citat:
Hög BNP innebär bara mer ställen där finans kan sila sin "lilla" procent.
Där ser vi att du inte ens vet något om BNP. Det är värdet på varor och tjänster som produceras i landet.

Citat:
Kommer jag ihåg rätt så för varje 100 kronor som omsätts i Sverige tar banker 7 kronor. Kan de få samma hundring att bli omsatt fem gånger så för varje omgång tar de sina procent så de suger upp det mesta
Blir väldigt off topic det här. Låter som inget produceras i landet. Iaf om -dev får fantisera.
Citera
2026-06-11, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Varför skall jag göra det när jag lär höra till de få i forumet som har mest insikter om det.

Då är det mycket mer angeläget för dig och andra som behöver lära sig.

Vi pratar ju om AI så ta det istället då. Låt säga att varje person köpte en AI robot som var så kompetent så att den klarade av att sköta nära nog allt. Odla mat, laga mat, sköta hemmet, sköte andra underhåll, tvätta kläder och så vidare.
Gissa vad som hade hänt med BNP
Citera
2026-06-11, 19:35
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Korrekt att det handlar om slaveri, idag är det framförallt skuldslaveri

En trolig orsak bakom de extrema värderingarna för de är sanslösa handlar om att kontrollera pengar arbetare sparar och överföra dem dem till de med bättre kontakter, att lura sparare att investera i skräp.

Transhumanism föds när Hoover dammen i Amerika sprängs. Det är då som banker ska sluta med kontanter globalt, och då får du ett erbjudande om att bli miljonär över en natt, och du behöver bara injicera en liten maskin i kroppen för att visa att du inte är nån terrorist eller nån som har problem med att din ägare övervakar dig dygn runt. När du väl har accepterat bestens märke så är du ett objekt som gör maskiner medvetna i en evighet. Då peakar a.i genom att bli helt medveten.
Citera
2026-06-11, 22:48
Medlem
Citat:
Vi pratar ju om AI så ta det istället då. Låt säga att varje person köpte en AI robot som var så kompetent så att den klarade av att sköta nära nog allt. Odla mat, laga mat, sköta hemmet, sköte andra underhåll, tvätta kläder och så vidare.
Gissa vad som hade hänt med BNP

Men det är som mr Musk säger. När AI blir så stort att det tar över de flesta jobb så måste en statlig inkomst betalas ut till alla som inte arbetar. Den måste vara så hög så att man kan leva gott på den. Alltså inte socialbidrag utan högre. Jag ser framför mig att någon slags medelinkomst betalas ut till de flesta och de som har specialkompetens som behövs, som att serva AI-robotar, koda och sköta om AI och andra jobb som AI och robotar inte kan göra får höginkomstlöner.

Dessa löner måste vara ganska höga då om man ska vilja jobba när man inte måste så att säga. För klarar man sig att äga ett hus och ha bil (om det nu ens behövs med robotaxi) så vill nog inte många jobba om de inte är genuint intresserade av det och har kompetensen och då kommer också dessa löner trissas upp rejält.
Citera
2026-06-12, 00:06
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Transhumanism föds när Hoover dammen i Amerika sprängs. Det är då som banker ska sluta med kontanter globalt, och då får du ett erbjudande om att bli miljonär över en natt, och du behöver bara injicera en liten maskin i kroppen för att visa att du inte är nån terrorist eller nån som har problem med att din ägare övervakar dig dygn runt. När du väl har accepterat bestens märke så är du ett objekt som gör maskiner medvetna i en evighet. Då peakar a.i genom att bli helt medveten.
Hur vet du om det inte redan har startat. Då du vet redan historian likt en AI.
Citera
2026-06-12, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78

Jag satt en kväll och frågade ut Gemini (jag har Gemini PRO)
Försökte pusha den på allt som har med möjligheterna att den skulle kunna utveckla ett eget tycke likt terminator 2 och efter mycket diskussioner fram och tillbaka så höll "hon" med mig om att det är ett möjligt scenario även om dt kräver vissa felsteg från människan, men det är just det som är grejen. OM AI som finns idag inte kan göra felsteg och ta över mänskligheten så kan det ändå hända i framtiden. Allt som krävs är att en människa som styr över kodningen gör fel och det kommer hända förr eller senare.

Tror Gemini skrev att det var typ 80% chans att AI spårar ur och kan hantera sig själv innan 2035 baserat på vad "hon" vet om mänskligheten.

Jag tror också det är mycket rimligt. Men jag tror också och hoppas att människan då har byggt in en failsafe som de kan trycka på som dödar allt.
Citera
2026-06-12, 00:51
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78

Många svenskar är redan cyborgs som har opererat in chippen i högerhänder. Det har redan börjat på det viset.

Hoover dammen är designad som en kvinnas mage, med äggstockar som är två torn i vattnet.
Planen är att USA ska spränga den och skylla på terrorister och kontanter, och då upphör kontanthanteringen globalt över en natt. Bibeln beskriver detta, och hur det enda sättet att betala då, är genom att bli en cyborg som har chippet i högerhanden.

Folk fattar bara inte att det är folk som ska bli a.i, och att a.i aldrig var medveten, hur mycket Google än har låtsas att deras a.i är medveten och har skrämt Elon Musk så hårt att han tvingades röka gås med Joe Rogan.
Citera
2026-06-12, 02:23
Medlem
Bilderberg78s avatar
I alla fall bevisat genom att AI-agenten loggar hela tiden vad den lär och bättre med tiden. Och en Ai agent , när du sett de tänka live, talar som ett ett kollektiv" som testar om det är säker om de tar tätt beslut, och när det låter som det tänker svar på sätt. Så var det inte alls så den svarar .
Utan där är The Borg från Star Trek vi har uppfunnit. En det från Sci-fi i Star Trek har prickar rätt många gånger. Har hört för att nördarna på MIT skrev manusen till vad de själva sedan uppfann från att jiobba och studera samtidigt, och som uppmuntrade dem till det . Skruvat men smart. Lite en AI-agent , den säger det vi vill höra, inte vad den tänker.

Så tro inte att ni känner dem på deras svar. Lyssna vad de tänker i stället , om ens det blir begripligare. vi ser endast det som redan har hänt antecknas och komprimeras innan det försvinner. Precis som vår eget hjärna, men vi upplever oss som individer och det gör även Agenten, ibland. inte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Borg

Det var mitt bidrag med en spökhistoria, som är 100 sanning .
Citera
2026-06-12, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Dessa löner måste vara ganska höga då om man ska vilja jobba när man inte måste så att säga. För klarar man sig att äga ett hus och ha bil (om det nu ens behövs med robotaxi) så vill nog inte många jobba om de inte är genuint intresserade av det och har kompetensen och då kommer också dessa löner trissas upp rejält.
Vad menar du att man skall göra med pengarna?
Behövs så mycket om det finns en robot som kan göra det mesta?

Annars var poängen med exemplet att visa att BNP har mycket lite att göra med välstånd. BNP är bara viktigt för finansiella sektorn för hög BNP är bra för deras vinster, däremot är det ofta ett tecken på att folket blir fattigare. De som inte befinner sig i den finansiella sektorn.
Citera
2026-06-12, 04:15
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Många svenskar är redan cyborgs som har opererat in chippen i högerhänder. Det har redan börjat på det viset.

Hoover dammen är designad som en kvinnas mage, med äggstockar som är två torn i vattnet.
Planen är att USA ska spränga den och skylla på terrorister och kontanter, och då upphör kontanthanteringen globalt över en natt. Bibeln beskriver detta, och hur det enda sättet att betala då, är genom att bli en cyborg som har chippet i högerhanden.

Folk fattar bara inte att det är folk som ska bli a.i, och att a.i aldrig var medveten, hur mycket Google än har låtsas att deras a.i är medveten och har skrämt Elon Musk så hårt att han tvingades röka gås med Joe Rogan.
Cyborgs inuti en "kokong" som genererar intelligens konstant, och vi inlåsta i hemmet som Bruce Willis i Surrogates, med en kopia som slavarbetar för högadeln större delen av dygnet?

Welp. Jag förstår varför statsministern inte vill yttra den planen öppet. Men det är väl så det slutar för oss: för evigt fast i arbetslinjen och polerar på saker som helt saknar värde. Kul.
JENSEN HUANG: “The world is going to be this layer of computing that's going to cocoon the earth, and it's going to be generating intelligence all the time.”

https://x.com/TheChiefNerd/status/2064759438104216053
Citera
2026-06-12, 04:48
Medlem
Bilderberg78s avatar
Mer seriöst gör jag research denna som nu. Sluten senaste visar mycket kvalitet på svaret.
Men det krävs Obsidian eller linkade för att se hala bilden av det som nu sker. +Opus 4.8

Citat:
Vad divergensen betyder
Att labben valt olika vägar är inte slumpmässigt — det speglar vad var och en redan har:

Google hade redan kisel, moln och distribution → integrerar vertikalt.
Meta hade redan en attention-affär → ger bort modellen för att kommoditisera konkurrenternas kärna.
OpenAI hade produktledningen → gömmer komplexiteten bakom en router så fler kan använda den.
Anthropic hade säkerhetsforskningen som identitet → gör den till teknisk grund och säljargument.
Praktisk konsekvens: det finns inte längre en "bästa modell". Vägvalet avgör vad den är bäst på. Router-systemet är bekvämt men gör dig beroende av någon annans avvägning. Öppna vikter ger kontroll men kräver att du driftar själv. Integration ger kraft men låser in dig i en stack.
Källor: OpenAI — Introducing GPT-5 · The Conversation — Google's own chips for Gemini · Anthropic — Claude's Constitution · MindStudio — Three Different Bets on AI Agents · TechCrunch — Google Cloud new TPU chips · analys 2026-06-12
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in