2026-06-11, 22:08
  #229
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
T.ex. att hjälpa små näringsidkare som inte har råd med att anställa. Då kanske du skulle svara ja men de som är helt odugliga och helt oanställbara - de skulle skada mer än hjälpa. Det är en god poäng men om de ska få ha kvar sitt bidrag så är det fullt rimligt att ställa motkrav t.ex. skura toaletter, plocka skräp från gatan, sopa trottoaren etc. etc.

Varför ska vi skattebetalare betala bidrag till arbetslösa som är för fina för att ha en sysselsättning för att få uppbära bidrag?

Varför måste det vara arbeten som medelklassen anser vara förnedrande? Det är väldigt bra att det finns människor som kan fixa rent. Om du vill förnedra dem, förneka dem byxor kanske? De måste sova i kobajs? Använd din fantasi.
Citera
2026-06-11, 22:10
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Ingen arbetslös spenderar 40 timmar i veckan på att söka jobb. I dag är väldigt många arbetslösa hellre arbetslösa än ta det som finns. De är hellre arbetslösa och lever på bidrag än att ta ett jobb där de skurar toaletter.

Självklart ska det inte vara silverhandskar med arbetslösa. Det ska svida att vara arbetslös och man ska känna att man tar alla jobb hellre än inget jobb.

Går arbetslösa på bidrag eller liknande så ska de vara tillgängliga att hjälpa till där det behövs.


Nu pratar du om en annan sak som inte har med praktik att göra. Att tvinga dem söka och ta de riktiga jobb som erbjuds, det är en helt annan sak än att tvinga dem jobba gratis. Vem gynnar det mer än arbetsgivaren? Inga jobb skapas av att en massa personer gör gratisjobb åt arbetsgivaren, snarare tvärtom. Staten betalar inte mindre för de praktiserar, utan mer. Det gynnar inte individen heller, och det gynnar inte andra arbetssökande heller, för de tvingas då konkurrera med personer som jobbar gratis. Den enda det gynnar är arbetsgivaren.
Citera
2026-06-11, 22:16
  #231
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför måste det vara arbeten som medelklassen anser vara förnedrande? Det är väldigt bra att det finns människor som kan fixa rent. Om du vill förnedra dem, förneka dem byxor kanske? De måste sova i kobajs? Använd din fantasi.

Så det är medelklassen som ska bestämma var som är förnedrande? Så alla de personer som går upp tidigt på morgonen och skurar toaletterna för de hellre arbetar än att vara arbetslösa - det är ett förnedrande yrke?

Är det något som är förnedrande så är det att man väljer att hellre vara bidragstagare, arbetslös, leva på skattebetalarnas pengar än att arbeta.



Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Nu pratar du om en annan sak som inte har med praktik att göra. Att tvinga dem söka och ta de riktiga jobb som erbjuds, det är en helt annan sak än att tvinga dem jobba gratis. Vem gynnar det mer än arbetsgivaren? Inga jobb skapas av att en massa personer gör gratisjobb åt arbetsgivaren, snarare tvärtom. Staten betalar inte mindre för de praktiserar, utan mer. Det gynnar inte individen heller, och det gynnar inte andra arbetssökande heller, för de tvingas då konkurrera med personer som jobbar gratis. Den enda det gynnar är arbetsgivaren.

Om en arbetslös person går på bidrag så är det inte mer än rimligt att förvänta att denna person också bistår till att hjälpa till där det behövs. Passar inte det så är det ett val som den arbetslöse personen gjort och därmed ska heller inget bidrag ges.

Det finns massa små näringsidkare som inte har råd att anställa. Perfekt att få lite hjälp. Sopa trottoarerna, vattna blommor eller dylikt går lika bra det med. Men då kanske argumentet kommer: ja men då tar man jobbet från de som arbetar med på renhållningsverket? Nej inte nödvändigtvis, ge dom en kvast och borsta trottoarerna dagarna till ända. Perfekt, finns massa gator att sopa.
Citera
2026-06-11, 22:20
  #232
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Så det är medelklassen som ska bestämma var som är förnedrande? Så alla de personer som går upp tidigt på morgonen och skurar toaletterna för de hellre arbetar än att vara arbetslösa - det är ett förnedrande yrke?

Woosh rakt över huvudet på dig.

Orka.
Citera
2026-06-11, 22:24
  #233
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Woosh rakt över huvudet på dig.

Orka.

Jag har mött väldigt duktiga tjejer och killar som var stolta över sitt jobb - ja, de skurade toaletter på kontoret. Var det deras drömjobb? Förmodligen inte MEN det var bättre än att leva på bidrag!
Citera
2026-06-11, 23:22
  #234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen

Om en arbetslös person går på bidrag så är det inte mer än rimligt att förvänta att denna person också bistår till att hjälpa till där det behövs. Passar inte det så är det ett val som den arbetslöse personen gjort och därmed ska heller inget bidrag ges.

Det finns massa små näringsidkare som inte har råd att anställa. Perfekt att få lite hjälp. Sopa trottoarerna, vattna blommor eller dylikt går lika bra det med. Men då kanske argumentet kommer: ja men då tar man jobbet från de som arbetar med på renhållningsverket? Nej inte nödvändigtvis, ge dom en kvast och borsta trottoarerna dagarna till ända. Perfekt, finns massa gator att sopa.

Hur svarar detta på det jag skrev. Vem gynnar det mer än arbetsgivaren?
Citera
2026-06-12, 00:01
  #235
Medlem
jessewn372s avatar
Svar ja.

Finns en ny socialtjänstlag sedan något år som håller på att implementeras ute i kommunerna. Kommer bli mycket svårare framöver att få bidrag utan motprestation.

Citat:
Ursprungligen postat av napster99
Har försökt googla men hittar olika svar..
Vad gäller egentligen kan socialen(arbetsmarknadsenheten) verkligen tvinga en till det? Har haft socialbidrag i 1 år cirka..
Citera
2026-06-12, 07:54
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlobLobb
Du är inte bara skattebetalare !
Har du ens en aning hur mycket staten snor innan du får din surt förvärvade lilla lön !
Det mesta går till skatter och avgifter och det du får i handen är endast en bråkdel av vad arbetsgivaren får punga ut med !

Arbetar man i Sverige är man fanimej dum i huvudet på riktigt !
Jobbar i Sverige och måste säga att jag lever rätt så schmäckt!
Citera
2026-06-12, 10:57
  #237
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Svar ja.

Finns en ny socialtjänstlag sedan något år som håller på att implementeras ute i kommunerna. Kommer bli mycket svårare framöver att få bidrag utan motprestation.

Från första juli i år kommer kommuner ha som krav att erbjuda aktiviteter av olika slag på upp till 40 timmar / veckan för alla så det ska bli intressant hur detta ska fungera i praktiken för det blir obligatoriskt för alla att delta.
Citera
2026-06-12, 13:10
  #238
Medlem
Det kan de nog, men det är förbaskat dåligt att man inte får lön från arbetsplatsen så länge man utför arbetsuppgifter och sköter dem. I regel leder det väl sällan till en anställning ändå, och arbetsplatsen får gratis arbetskraft systematiskt
Citera
2026-06-12, 17:26
  #239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Från första juli i år kommer kommuner ha som krav att erbjuda aktiviteter av olika slag på upp till 40 timmar / veckan för alla så det ska bli intressant hur detta ska fungera i praktiken för det blir obligatoriskt för alla att delta.

Jag förstår inte hur de tänker, allt det kommer göra är att utgifterna kommer öka för kommunerna, göra livet värre för individen, öka arbetslösheten. Men det kommer givetvis gynna arbetsgivaren och liknade som kan utnyttja det. Man skapar en ny lägre arbetarklass som har statsfinansierade "löner" i klass med ett u-land men med ett i-lands priser, och där arbetsgivaren får betalt av staten för utnyttja dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in