2026-06-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Skylla på regeringen?, så L kan inte ens ta ansvar för sina egna riksdagsledamöter?

Inte konstigt ingen vill rösta L

Tycker du borde läsa mitt ursprungsinlägg för att få hela kontexten i mitt svar: (FB) Regeringen backar på 13-årsgräns för fängelse - Föreslår 14-årsgräns
Citera
2026-06-11, 19:14
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Danskarna provade sänkning det slutade med ökad brottslighet och man ändrade tillbaks. Svenska regeringar ska alltid prova saker som redan provats och har visat sig att det inte fungerar.

Det är ett dilemma när det gäller ungas grova brottslighet. Personligen skulle jag att personer som är så unga när de begår så grova brott bör låsas in länge och få vård minst 10-12 år. Men fängelse och KV det tror jag inte hade fungerat.

Danmark gjorde en generell sänkning till 13 år. Sverige sänker åldern för de grövsta brotten. Danmark är inte i närheten av att vara så drabbade av grov organiserad brottslighet som vi är.
Citera
2026-06-11, 19:18
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Det som är av intresse här är ifall dessa barn var helt drogfria när när de begick brotten. Om de var det så ger jag dig rätt i sak, annars vidhåller jag vid att många av dessa troligen har en diagnos som i sin tur lett dem till droger och i sin tur in i kriminalitet. Har du nånsin gått på tunga droger? Inte jag iaf, men när man hör historier från de som lyckats ta sig ur skiten så blir man mörkrädd. De regler du lärt dig inom samhället är plötsligt vatten värt, bara du får tillgång till nästa sil. Det är detta och fattigdom vi måste få bukt med. Då finns ingen grund för försäljning av droger och således kan vi få bort gängskjutningarna. Brotten försvinner ju inte sålänge det finns en lukrativ marknad att tjäna pengar på. Vanlig enkel ekonomi helt enkelt.

Hur många 13-åringar är heroinister? Nej, de vet ju precis vad de gör. De köper till och med en tågbiljett till andra delar av landet för att åka och mörda. Detta är inte 1980 när det värsta våldet vi hade var påtända punkare i tunnelbanan.
Citera
2026-06-11, 19:26
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Jag lirar med en snubbe som hållit på med diverse kriminella grejer gör att få pengar till sitt knark. Han är vit och uppvuxen i Jönköping. Han har grav ADHD och det var ren tur att han kom ut ur skiten. Vart skulle vi skickat honom menar du? Kan man skicka ut vita svenskar som endast har svenskt medborgarskap? Eller skall vi göra som engelsmännen å finna nån ö fär vi kan deportera alla med diagnos som hamnat fel?
Alla invandrare skall skickas hem till sina hemländer om dom begår brott.
Citera
2026-06-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Finns väl ingen människa puckad nog att tro att 13-åringar bör vara i fängelse? Visst håller jag med om att man backar från något man lovat, och den principen är tråkig, men om man backar för att man insett sitt misstag så är det något att åtminstone se positivt på.

Lite som att någon har en sketen åsikt, får fakta och lite information och ändrar sig. Det är en bra sak i slutändan oavsett vad de tidigare "lovat".

Ingen frisk människa bör vilja utsätta andra människor för fara.

Men Sverige och svenskar är inte friska i huvudet.
Citera
2026-06-11, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wvkevd/strommer-haller-presstraff

Återigen ett magplask av denna skräpregering. Gång på gång så misslyckas man med att infria sina löften.

Tankar?

NÄMEN TITTA VAD KATTEN SLÄPA IN!

Strömmer kryper alltså till korset! Allt för att bibehålla makten.

TIDÖ ÄR PATETISKA
Citera
2026-06-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
De börjar bli desperata nu.

Så in i helvete.
Citera
2026-06-11, 20:48
Medlem
CyberIngmars avatar
Låt barn under 14 år, tillsammans med sina familjer, omplaceras till rödgröna områden om barnet har begått ett grovt brott, som exempelvis en skjutning. Där kan barnet integreras i miljöer med människor som delar rätt värderingar och få lära sig om allas lika värde. Med Socialdemokraternas nya bostadspolitik för tvångsintegration och de rödgrönas människosyn skulle vi inom två år kunna slippa rubriker om barn som begår grova brott, som mord.

Citera
2026-06-11, 20:59
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
NÄMEN TITTA VAD KATTEN SLÄPA IN!

Strömmer kryper alltså till korset! Allt för att bibehålla makten.

TIDÖ ÄR PATETISKA
På detta sätt hindras oppositionen profilera sig,en enkel fälla som V och Mp gick rakt in på.
Citera
2026-06-11, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Hur många 13-åringar är heroinister? Nej, de vet ju precis vad de gör. De köper till och med en tågbiljett till andra delar av landet för att åka och mörda. Detta är inte 1980 när det värsta våldet vi hade var påtända punkare i tunnelbanan.

Oj... Detta är ingen ny grej vettu. Jag festade med en tjej för några år sedan. Hon var 83:a och när hon sa att hon och några andra drack sig berusade som 13:åringar så trodde jag först att hon skämtade. Det visade sig att hon och hennes vänner varit med om det mest bizarra grejer när de var små såsom våldtäkt vid 8 års ålder mm. Alkoholen var vägen ut, DÅ dvs 1983+13=1996. Hennes handleder visade stora ärr när hon skurit sig själv för att bedöva den smärta hon hade inom sig. Trasiga barn och ungdomar helt enkelt.

Idag har samma ungdomar riktiga droger att tillgå istället för Alkohol. Inget nytt under solen, barn och ungdomar använder sig bara utav andra bedövningsmedel. Innan dess var det ju thinnertrasan som Nationalteatern sjunger om.
Citera
2026-06-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Alla invandrare skall skickas hem till sina hemländer om dom begår brott.

Ok, så du anser att Jönköping inte tillhör sverige alltså? Noterat.
Citera
2026-06-11, 21:21
Medlem
Hur många 13-åringar handlar det om som har begått grova brott hittills och går fria? Inte under 15 utan specifikt 13-åringar. Hur vanligt är det?
13-åringar åtalas ju inte men åldern brukar komma fram i uppmärksammade brott som mord och sprängningar just pga den låga åldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in