2026-06-11, 18:51
  #217
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Är det lika jävligt att arbetsträna på t.ex. myrorna som det stod i tidningarna? Man fick känslan av att det var rena arbetslägret i stil med Gulag.

Det hoppas jag verkligen. Det ska svida och vara arbetslös till den grad att arbetslösa faktiskt tar vilket jobb som helst i stället för att vara arbetslös och leva på bidrag.
Citera
2026-06-11, 18:52
  #218
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Hamnar man i "fas 3" eller vad man nu kallar det 2026, så är frågan om man verkligen kan kalla det arbetsträning. Många som hamnar där är antingen nära pensionsålder, eller folk som kanske aldrig kan anställas överhuvudtaget i framtiden.

Jobbade på ett ställe där flera var Fas 3. Ingen av dem var anställningsbar. De var tvungna att söka jobb men de fick aldrig ens en intervju. Många var psykiskt och/eller fysiskt sjuka. En av dem var alkis och hemlös. Många var trevliga men hade aldrig klarat pressen från ett "riktigt" jobb. Det fanns ju en anledning att de var där de var i livet.

Det var verkligen sjukt att arbetsgivaren fick pengar för att de skulle vara där. De fick även extra pengar för "handledning".

Det handlade aldrig om att de skulle hamna i arbete, bara ett sätt att få både arbetskraft och pengar helt gratis. Jag tycker jag borde fått en Fas 3-are hem till mig som kunde handla och laga mat, och sedan ska jag få pengar för detta. Eller Fas 3-arna kanske kan jobba för varandra?
Citera
2026-06-11, 19:02
  #219
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jobbade på ett ställe där flera var Fas 3. Ingen av dem var anställningsbar. De var tvungna att söka jobb men de fick aldrig ens en intervju. Många var psykiskt och/eller fysiskt sjuka. En av dem var alkis och hemlös. Många var trevliga men hade aldrig klarat pressen från ett "riktigt" jobb. Det fanns ju en anledning att de var där de var i livet.

Det var verkligen sjukt att arbetsgivaren fick pengar för att de skulle vara där. De fick även extra pengar för "handledning".

Det handlade aldrig om att de skulle hamna i arbete, bara ett sätt att få både arbetskraft och pengar helt gratis. Jag tycker jag borde fått en Fas 3-are hem till mig som kunde handla och laga mat, och sedan ska jag få pengar för detta. Eller Fas 3-arna kanske kan jobba för varandra?

Ett helt utmärkt system. Om de ändå inte gör något bättre än att bara leva på bidrag så borde de definitivt tvingas till sysselsättning som skura toaletterna hemma hos skattebetalare eller på olika kontor.
Citera
2026-06-11, 19:08
  #220
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Ett helt utmärkt system. Om de ändå inte gör något bättre än att bara leva på bidrag så borde de definitivt tvingas till sysselsättning som skura toaletterna hemma hos skattebetalare eller på olika kontor.

Nej, det är bättre att de jobbar för varandra så kan de få både bidraget de ska leva på och bidraget att ha "anställt" någon.

Men bra att du tycker jag ska få en gratis slav, skicka en direkt!
Citera
2026-06-11, 19:17
  #221
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nej, det är bättre att de jobbar för varandra så kan de få både bidraget de ska leva på och bidraget att ha "anställt" någon.

Men bra att du tycker jag ska få en gratis slav, skicka en direkt!

Tillbaka med en FAS X.

Det är inte mer än rättvist att arbetslösa personer som uppbär skattebetalarnas pengar tvingas till någon form av sysselsättning för att få beviljat fortsatt bidrag. Skura toaletter, klippa gräset vid någon gräsplätt, vattna blommorna, sopa gatorna etc.

Slut på daltandes med lediga resurser som inte gör något för att förtjäna skattebetalarnas pengar.
Citera
2026-06-11, 20:24
  #222
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jobbade på ett ställe där flera var Fas 3. Ingen av dem var anställningsbar. De var tvungna att söka jobb men de fick aldrig ens en intervju. Många var psykiskt och/eller fysiskt sjuka. En av dem var alkis och hemlös. Många var trevliga men hade aldrig klarat pressen från ett "riktigt" jobb. Det fanns ju en anledning att de var där de var i livet.

Det var verkligen sjukt att arbetsgivaren fick pengar för att de skulle vara där. De fick även extra pengar för "handledning".

Det handlade aldrig om att de skulle hamna i arbete, bara ett sätt att få både arbetskraft och pengar helt gratis. Jag tycker jag borde fått en Fas 3-are hem till mig som kunde handla och laga mat, och sedan ska jag få pengar för detta. Eller Fas 3-arna kanske kan jobba för varandra?

2026 alltså?

Förr va det så att arbetsgivaren fick betalt att ha långtidsarbetslösa på arbetsplatsen. Kanske är lika dant nu vad vet jag, men känns ju bedrövligt att sjuka människor hamnar i ett sådant fack när det är sjukersättning dom ska ha.
Inte helt rätt oavsett heller att företagen får betalt för att ta in arbetslösa.
Citera
2026-06-11, 20:27
  #223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det var verkligen sjukt att arbetsgivaren fick pengar för att de skulle vara där. De fick även extra pengar för "handledning".
Jag hittade faktiskt ett PDF dokument angående detta på statskontoret.

https://www.statskontoret.se/regleringsbrev/20713/pdf?Version=HelaBrevet
Villkor för anslag 1:3

4. Anslagsposten får användas för följande inom ramen för förordningen
(2007:414) om jobb- och utvecklingsgarantin:

a) Ekonomiskt stöd till den som anordnar arbetsträning med 150 kronor
per anvisningsdag eller förstärkt arbetsträning med 300 kronor per
närvarodag. Under fördjupad bedömning, inom ramen för förstärkt
arbetsträning, kan ytterligare 200 kronor utgå under maximalt tre
månader.
Om jag har räknat rätt så blir det drygt 70 000 kr per person och år för att anlita gratis arbetskraft via Arbetsförmedlingen.

Anordnaren som har 100 personer, kan tjäna in 7 miljoner på ett år. inte konstigt att det verkar drälla av sådana anordnare.
Citera
2026-06-11, 21:23
  #224
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Tillbaka med en FAS X.

Det är inte mer än rättvist att arbetslösa personer som uppbär skattebetalarnas pengar tvingas till någon form av sysselsättning för att få beviljat fortsatt bidrag. Skura toaletter, klippa gräset vid någon gräsplätt, vattna blommorna, sopa gatorna etc.

Slut på daltandes med lediga resurser som inte gör något för att förtjäna skattebetalarnas pengar.

Men varför ska arbetsgivare både få gratis arbetare OCH extra pengar? Inget av det går tillbaka till staten. Allt går ned i näringslivets ficka. Varför ska de ha gratis saker? Förklara det!
Citera
2026-06-11, 21:25
  #225
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Om jag har räknat rätt så blir det drygt 70 000 kr per person och år för att anlita gratis arbetskraft via Arbetsförmedlingen.

Anordnaren som har 100 personer, kan tjäna in 7 miljoner på ett år. inte konstigt att det verkar drälla av sådana anordnare.

Japp så är det. Min arbetsplats gick omkull när Fas 3 avskaffades.
Citera
2026-06-11, 21:37
  #226
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Men varför ska arbetsgivare både få gratis arbetare OCH extra pengar? Inget av det går tillbaka till staten. Allt går ned i näringslivets ficka. Varför ska de ha gratis saker? Förklara det!

T.ex. att hjälpa små näringsidkare som inte har råd med att anställa. Då kanske du skulle svara ja men de som är helt odugliga och helt oanställbara - de skulle skada mer än hjälpa. Det är en god poäng men om de ska få ha kvar sitt bidrag så är det fullt rimligt att ställa motkrav t.ex. skura toaletter, plocka skräp från gatan, sopa trottoaren etc. etc.

Varför ska vi skattebetalare betala bidrag till arbetslösa som är för fina för att ha en sysselsättning för att få uppbära bidrag?
Citera
2026-06-11, 21:59
  #227
Medlem
Praktik är nedvärderade för den arbetslösa, varför ska den slava utan lön? Sedan har den motsatt effekt, du skapar inga jobb genom tvinga en massa personer ta praktik, du tar bort jobb som annars arbetsgivaren hade varit tvingad att anställa någon till. Dessutom tar du bort tid som den kunde ha ägnat åt leta efter jobb. Dessutom så skapar det en merkostnad för samhället genom all byråkrati som tillkommer etc. Det finns inga fördelar med det, det är bara till för jävlas med den arbetslösa. Tvingad gratisutbildning medens de behåller jobbet, lättare för dem att skapa en egen firma medens de behåller bidraget, tillåta dem leta små extrajobb medens de behåller bidraget etc är mkt bättre. Fokus ska ligga på att hitta och skapa jobb, inte straffa den arbetslösa.
__________________
Senast redigerad av pending1 2026-06-11 kl. 22:03.
Citera
2026-06-11, 22:04
  #228
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Praktik är nedvärderade för den arbetslösa, varför ska den slava utan lön? Sedan har den motsatt effekt, du skapar inga jobb genom tvinga en massa personer ta praktik, du tar bort jobb som annars arbetsgivaren hade varit tvingad att anställa någon till. Dessutom tar du bort tid som den kunde ha ägnat åt leta efter jobb. Dessutom så skapar det en mer kostnad för samhället genom all byråkrati som tillkommer etc. Det finns inga fördelar med det, det är bara till för jävlas med den arbetslösa. Tvingad utbildning, lättare för dem att skapa en egen firma medens de behåller bidraget, tillåta dem leta små extrajobb medens de behåller bidraget etc är mkt bättre. Fokus ska ligga på att hitta och skapa jobb, inte straffa den arbetslösa.

Ingen arbetslös spenderar 40 timmar i veckan på att söka jobb. I dag är väldigt många arbetslösa hellre arbetslösa än ta det som finns. De är hellre arbetslösa och lever på bidrag än att ta ett jobb där de skurar toaletter.

Självklart ska det inte vara silverhandskar med arbetslösa. Det ska svida att vara arbetslös och man ska känna att man tar alla jobb hellre än inget jobb.

Går arbetslösa på bidrag eller liknande så ska de vara tillgängliga att hjälpa till där det behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in