Citat:
Ursprungligen postat av
Krockers
Vad tycker ni om böckerna om Malin Fors av Mons Kallentoft?
Har enbart läst 5 st., Midvinterblod, Sommardöden, Höstoffer, Vårlik, Den femte årstiden.
Utspelar sig i Linköping, Malin Fors är kriminalinspektör och utreder seriemord. Har alkoholproblem och komplicerade relationer, dels med exet Janne, dels med dottern Tove, dels i sitt relationsliv.
Tycker böckerna är rätt "platta", handlingen är vardagligt skriven och lite småbarnslig tidvis, samtidigt så blandar författaren in något poetiskt dravel lite då och då för att skapa stämning men det blir rätt rörigt och hör inte hemma i en deckare.
Handlingen är också rätt platt, i samtliga böcker så är första misstänka personen alltid ett blindspår, längre fram mot slutet så introduceras den riktiga mördaren och då är dennes motiv alltid väldigt haltande. Rätt ofta att personen lider av psykisk ohälsa och valde att bli seriemördare, känns inte så realistiskt.
Sen är storyn rätt så klyschig med alkoholiserad polis, givetvis med komplicerat relationsliv som ju liknar rätt många andra deckare.
Utöver det kan det nämnas att Linköping inte direkt är någon metropol så att det skulle ploppa upp mängder av seriemördare där är inte så sannolikt, random svensk småstad liksom.
Vad tycker ni om böckerna?
Jag kan bara uttala mig om den första, Midvinterblod, då det är den enda jag har läst men det är helt klart en av de absolut sämsta böcker jag har läst och jag har läst mycket genom åren.
Av den anledningen har det inte blivit fler. Mons kanske har blivit bättre med tiden men det finns alldeles för mycket annat bra att läsa så jag tänker inte ge mig på fler av honom.