2026-06-11, 00:21
Medlem
HemligaVargens avatar
Om moderator anser att det är fel ber jag er hänvisa till rätt forum så tråden kan startas.

Här pratar vi endast om kyrkan och inte de andra religionerna.

Det är sant att fler unga söker sig till svenska kyrkan som även krymper. Folk dör fler än de tillkommer.
Men vi ser något annat is samhället.
Män och kvinnor söker sig till olika kyrkor. Kvinnor stannar kvar i svenska kyrkan, varför? VI ser fler kvinnor som präster där.
Män söker sig till Pingst men även katolsk, och i mån ortodox. Varför?

Min slutsats är: I dessa kyrkor är manligt och kvinnlig, man som kvinna fortfarande enligt tradition. Detta är något som män vill ha och saknar. När du går på gudstjänst ska inte prästen mässa om miljön utan andligheten och människan, hoppet, tron och kärleken.
Männen har även börjat tröttna på feminism vågen som varit och vill ha det mer traditionelle med man och kvinna och barn. Familjen, detta får genast piskrapp på sig i debatten men varför är det så fel? Är det fel att en man tjänar mer än en kvinna? Är det fel att en man vill ha en familj enligt tradition och gå med dem till kyrkan på söndagar och prata om tro och religion.?

Att män söker sig till andra kyrkor än SV kyrkan är min uppfattning, kommer fortsätta. Kyrkan är inte bara en kyrka, där finns plats för kamratskap, samtal som fotbolls VM och annat.

Ber er om era tankar och funderingar. Är ni inne på samma spår eller inte?
Citera
2026-06-11, 08:19
Moderator
Maviels avatar
Vi provar religion.

Övrigt - ämnen som saknar eget forum --> Religion
/Moderator
Citera
2026-06-11, 09:23
Medlem
MrDoomsdays avatar
Det viktiga är att man läser Bibeln och följer den, inte går i en korrupt kyrka som själva inte följer bibeln, de kommer brinna i helvetet dessa falsklärare. 1 Timothy 2:12 "Jag tillåter inte en kvinna att lära ut eller att ha auktoritet över en man" hur väl följer t.ex Svenska Kyrkan detta bud? Dessutom talar dom aldrig om djävulens barn och hur mycket Gud hatar lögner, bara ett par andra ytterligare exempel

Alla lögnare skall brinna i helvetet (Upp 21:8) så varför bli en av dem och svälja falsklärarnas läror? Dessa varnas det ju specifikt om i 2:a johannesbrevet...

Feminismen är en antikristen-doktrin, det är väl detta som de flesta kyrkor idag sticker under stolen med av rädsla för sanningen, vilket betyder att de inte har någon tro.
Citera
2026-06-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Det viktiga är att man läser Bibeln och följer den, inte går i en korrupt kyrka som själva inte följer bibeln, de kommer brinna i helvetet dessa falsklärare. 1 Timothy 2:12 "Jag tillåter inte en kvinna att lära ut eller att ha auktoritet över en man" hur väl följer t.ex Svenska Kyrkan detta bud? Dessutom talar dom aldrig om djävulens barn och hur mycket Gud hatar lögner, bara ett par andra ytterligare exempel

Alla lögnare skall brinna i helvetet (Upp 21:8) så varför bli en av dem och svälja falsklärarnas läror? Dessa varnas det ju specifikt om i 2:a johannesbrevet...

Feminismen är en antikristen-doktrin, det är väl detta som de flesta kyrkor idag sticker under stolen med av rädsla för sanningen, vilket betyder att de inte har någon tro.

Kristendomen blev väl mer patriarkalisk efter ett par hundra år, har jag hört någonstans. Den var väl jämlikare i början med kvinnliga predikanter har jag förstått det som.
Citera
2026-06-11, 14:43
Medlem
kyrkstockens avatar
Utvecklingen i svenska kyrkan är helt otrolig.

Man kan tycka vad man vill om svenska kyrkan men det var den institutionen som hade till uppgift att lära ut moral. Det var deras ansvar.

Idag går samma institution i bräschen för omoral. TEx sexualiseringen av barn inom pride osv.

Man har medvetet försvagat kyrkan genom att från politiskt håll välja svaga ledare utan gudstro, och sedan försvagat kyrkan ytterligare genom att föra in kvinnor i ledningen.

Men kvinnor har inga ledaregenskaper.

Hela budskapet i bibeln går ut på att människan har brister, tendenser att bygga torn till himmelen, tillbe guldkalvar, avundsjuka (kommer igen ett antal ggr i bibeln tex cain och abel, jakom och hans bröder) och att vi måste vara medvetna om detta (se bjälken i vårt eget öga) om vi skall kunna leva tillsammans.

IDag värnar kyrkan samma moderniska (postmodernistiska) skitideer att alla är ett oskrivet blad. Dvs tvärtemot den bibel jag känner.
Citera
2026-06-11, 20:25
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Utvecklingen i svenska kyrkan är helt otrolig.

Man kan tycka vad man vill om svenska kyrkan men det var den institutionen som hade till uppgift att lära ut moral. Det var deras ansvar.

Idag går samma institution i bräschen för omoral. TEx sexualiseringen av barn inom pride osv.

Man har medvetet försvagat kyrkan genom att från politiskt håll välja svaga ledare utan gudstro, och sedan försvagat kyrkan ytterligare genom att föra in kvinnor i ledningen.

Men kvinnor har inga ledaregenskaper.

Hela budskapet i bibeln går ut på att människan har brister, tendenser att bygga torn till himmelen, tillbe guldkalvar, avundsjuka (kommer igen ett antal ggr i bibeln tex cain och abel, jakom och hans bröder) och att vi måste vara medvetna om detta (se bjälken i vårt eget öga) om vi skall kunna leva tillsammans.

IDag värnar kyrkan samma moderniska (postmodernistiska) skitideer att alla är ett oskrivet blad. Dvs tvärtemot den bibel jag känner.

Skulle precis skriva samma sak. Svenska kyrkan idag har infiltrerats av en massa progressivt vänsterliberalt flum som är direkt skadligt för samhället men som folk med mjuka värden, dvs kvinnor, köper.
Citera
2026-06-12, 06:43
Medlem
Svenska kyrkan tillåter väl inte ens nunneordnar, de varnade väl t.o.m för nunnor för ett litet tag sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in