2026-06-11, 09:19
  #1
Medlem
Socialakrobater - borde vara mer än balans eftersom dessa jobb har getts till folk som inte
gått ut Sopis. Idag sker mycket på bemanning med debiteringar 850-1,100 kr tim.

Ekonomer - superöverskott pga utbildning en masse - varför ger man inte jobb till fler
och eller mot lägre löner

Jurister - massor med utbildade med olika typer av examan - affärjuridiska - master - o jur kand.
Lönerna borde gå ner kraftigt. Advokater har sina statliga taxor - men utanför detta då. Dvs väldigt
många har TVÅ val - jobba med annat eller starta juridisk byrå, vilket många gör eftersom deet är
enda möjligheten att få jobba med det man är utbildad för. En del lever hyggligt gott eller bra - andra
lever ur-hand-i-mun.

Så varför konkurrerar juristerna/juridiska byråerna inte ut adovokaterna - eller mer får dem att kraftigt sänka sina arvoden? Jerimie Johansson från Stance har tydligen väldigt höga debiteringar - likaså Wargh med fd chefsjuristen Henric Einarsson från RiVe. O då kommer frågan - får de några volymer på jobb.

Likaså borde rena bokföringsjobb gå att köpa billigt eftersom det är extremöverskott på ekonomer. När det gäller marknadsföringsekonomer blir det naturligtvis annorlunda eftersom de kan sättas på rena provisionsjobb o de som Drar-IN mycket pengar är värda guld för sina arbetsgivare/uppdragsgivare.

Sverige har en väldigt hög arbetslöshet jfrt med andra västländer o den skulle nog vara mer eller mindre det dubbla utan skattefinansierade jobb som vårdsvängen o rehabiliteringssvängen. Det nya o rätt unika är att det är inom akademiker o s k manschettyrken som arbetslösheten har ökat kraftigt.

Gissningsvis är sedan något år tillbaka även arkitektbranchen undersysselsatt
Citera
2026-06-11, 09:23
  #2
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Socialakrobater - borde vara mer än balans eftersom dessa jobb har getts till folk som inte
gått ut Sopis. Idag sker mycket på bemanning med debiteringar 850-1,100 kr tim.

Ekonomer - superöverskott pga utbildning en masse - varför ger man inte jobb till fler
och eller mot lägre löner

Jurister - massor med utbildade med olika typer av examan - affärjuridiska - master - o jur kand.
Lönerna borde gå ner kraftigt. Advokater har sina statliga taxor - men utanför detta då. Dvs väldigt
många har TVÅ val - jobba med annat eller starta juridisk byrå, vilket många gör eftersom deet är
enda möjligheten att få jobba med det man är utbildad för. En del lever hyggligt gott eller bra - andra
lever ur-hand-i-mun.

Så varför konkurrerar juristerna/juridiska byråerna inte ut adovokaterna - eller mer får dem att kraftigt sänka sina arvoden? Jerimie Johansson från Stance har tydligen väldigt höga debiteringar - likaså Wargh med fd chefsjuristen Henric Einarsson från RiVe. O då kommer frågan - får de några volymer på jobb.

Likaså borde rena bokföringsjobb gå att köpa billigt eftersom det är extremöverskott på ekonomer. När det gäller marknadsföringsekonomer blir det naturligtvis annorlunda eftersom de kan sättas på rena provisionsjobb o de som Drar-IN mycket pengar är värda guld för sina arbetsgivare/uppdragsgivare.

Sverige har en väldigt hög arbetslöshet jfrt med andra västländer o den skulle nog vara mer eller mindre det dubbla utan skattefinansierade jobb som vårdsvängen o rehabiliteringssvängen. Det nya o rätt unika är att det är inom akademiker o s k manschettyrken som arbetslösheten har ökat kraftigt.

Gissningsvis är sedan något år tillbaka även arkitektbranchen undersysselsatt
Arbetslösheten ökar varför tror du det?
Det kommer öka rejält me AI+s intåg på fler o fler nivåer i samhället.
Att dessa "akademiker" skall skola om sig till vårdpersonal kommer inte hända, därför hoppas de nu på arga maggan skall skapa mer hittepå jobb, precis som Göran P gjorde mitten 90.
Citera
2026-06-11, 09:24
  #3
Medlem
Tomtekukars avatar
Marknaden borde ha sänkt lönerna för länge sen, men advokater och ekonomer skyddar sina revir via förbund och kåranda, precis som läkare och tandläkare gjort i decennier. AI och billiga online-tjänster kommer göra jobbet åt marknaden, oavsett vad de tycker.
Citera
2026-06-11, 09:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Marknaden borde ha sänkt lönerna för länge sen, men advokater och ekonomer skyddar sina revir via förbund och kåranda, precis som läkare och tandläkare gjort i decennier. AI och billiga online-tjänster kommer göra jobbet åt marknaden, oavsett vad de tycker.

Köper inte detta - advokater är skyddade när det gäller domstolstaxorna - that's it - men inte utöver detta o särskilt när folk ska betala dyrt med beskattade pengar.

Tandläkarna är mer sårbara med dyra praktiker - men folktandvården kan suga upp i takt med att praktiker slår igen - o så kan de jobba utomlands där leg är godkänt. O ju mer azylkör o ju större accept på äldreimport desto fler med undermålig tandstatus

Jobba utomlands där leg är godkänt gäller även läkare - men här kan normalsjukvården suga upp folk istället för att skattemedel ska gynna privata vårdbolag. Just läkare utbildas inte fler än att alla kan få jobb inom sjukvårdens lönearbete för vettiga pengar
Citera
2026-06-11, 09:41
  #5
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Köper inte detta - advokater är skyddade när det gäller domstolstaxorna - that's it - men inte utöver detta o särskilt när folk ska betala dyrt med beskattade pengar.

Tandläkarna är mer sårbara med dyra praktiker - men folktandvården kan suga upp i takt med att praktiker slår igen - o så kan de jobba utomlands där leg är godkänt. O ju mer azylkör o ju större accept på äldreimport desto fler med undermålig tandstatus

Jobba utomlands där leg är godkänt gäller även läkare - men här kan normalsjukvården suga upp folk istället för att skattemedel ska gynna privata vårdbolag. Just läkare utbildas inte fler än att alla kan få jobb inom sjukvårdens lönearbete för vettiga pengar
Ja, det är fair, du har rätt på flera punkter. Kärnfrågan är då mycket enklare: jurister som agerar utanför domstolstaxorna konkurrerar faktiskt inte ut varandra för att klienterna inte kan värdera kvalitet i förväg, så de köper på rykte och status istället för pris. Det är inte förbund, det är informationsasymmetri. AI löser det, inte marknaden själv.
Citera
2026-06-11, 10:01
  #6
Medlem
Det lär det göra nu när AI tar över rätt friskt. Asien och USA lär konkurrera ut oss om vi inte satsar på AI och rakare rör, lägre kostnader och effektivare jobb.
Invandring och mångkultur har varit en ren guldgruva för jurister. Det kanske fortsätter eller inte. T ex en som heter Roble Jama lär få bra inkomster i sitt juridiska värv/firma.
https://allaadvokater.se/byraer/jarfalla/jama-roble-abdirahman-jarfalla

Man kan se timtaxa på hans hemsida.
Annat exempel:
Citat:
Det migrationsrättsliga området är ett omfattande område. Allt från asyl till arbetstillstånd behandlas inom ett komplext regelverk som grundas på internationella överenskommelser, mänskliga rättigheter, EU:s rättsliga regelverk och svenska politiska överväganden. Migration är ett av advokatbyråns mest förekommande rättsområden och advokatbyråns jurister kan hjälpa dig med alla sorters frågor på området.
Advokatbyråns jurister har erfarenhet från domstol med att arbeta med dessa frågor och vi vet vad som krävs. Vi hjälper dig som anställd eller som arbetsgivare genom hela processen.
https://prioadvokat.se/verksamhetsomraden/asyl-och-migration/

Man kan väl säga att skulle migrationen minska kraftigt så skulle en hel del jurister gå arbetslösa och taxorna skulle gå ner.
__________________
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-06-11 kl. 10:23.
Citera
2026-06-11, 10:22
  #7
Medlem
Du skriver som en kratta så det är svårt att se vad du menar. Det finns inget generellt ”överskott av akademiker” men det kan mycket väl finnas ett överskott av vissa typer av akademiker.


Undrar du varför lönerna inte sjunker för läkare, ingenjörer och jurister - eller för bibliotekarier, sociologer och filosofer? Den senare gruppen har redan rätt låga löner, i den mån de ens har en anställning.
Citera
2026-06-11, 10:43
  #8
Medlem
hieroboams avatar
Varför skulle man jobba med något svårt och jobbigt för dålig lön? Då kan man ju stå i en icabutik eller något i stället.
Citera
2026-06-11, 10:47
  #9
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Marknaden borde ha sänkt lönerna för länge sen, men advokater och ekonomer skyddar sina revir via förbund och kåranda, precis som läkare och tandläkare gjort i decennier. AI och billiga online-tjänster kommer göra jobbet åt marknaden, oavsett vad de tycker.

Sverige har redan sjukt låga löner (netto), så varför sänka?
Citera
2026-06-11, 10:48
  #10
Medlem
Den gamle nationalekonomen Schumpeter sa redan i slutet av 1800-talet att i framtiden kommer så mycket arbete skötas maskinellt att bara en del av arbetskraften skulle sysselsättas. Resten skulle få någon form av högre utbildning. Problemet som han såg det var att det inte finns tillräckligt många begåvade människor för att fylla alla universitet och högskolor med lämpliga kandidater - och där är vi nu. Eller hur. Kvalitén på utbildningarna har rasat betänkligt, speciellt inom humaniora, det utbildas mängder av låtsasakademiker i låtsasämnen och som sedan får låtsasuppgifter och låtsastitlar i näringsliv och offentlig sektor. Genusimplementerare, miljöcertifierare, mångfaldskonsulter, HR-samordnare. Det nya sk Transferiatet består av hundratusentals medelmåttor som skapats med skattemedel men inte tillför någon samhällsnytta.
__________________
Senast redigerad av Jobbcoachen 2026-06-11 kl. 10:55.
Citera
2026-06-11, 10:57
  #11
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Sverige har redan sjukt låga löner (netto), så varför sänka?
Sänka lönerna är logiskt, det är bara aritmetik. Stoppar du in dysfunktion i ena änden kommer du inte få ut välstånd i den andra. Sverige har valt att skydda fel folk länge nog, och nu tar verkligheten betalt.
Citera
2026-06-11, 11:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Sverige har redan sjukt låga löner (netto), så varför sänka?

Svenskar verkar inte fatta detta, jobbar du på Spotify i Sverige så får du 60-80k i månaden, exakt samma tjänst i USA ligger på 220-320k i månaden, i Danmark så får du 127k SEK för samma jobb.

Anledningen varför företag slutade köpa in utveckling från Indien var eftersom de började ta nästan lika mycket betalt som Svenskar och var inte värt huvudverken för att spara 15k i måndaden per anställd.

Jurister i Tyskland tjänar 50% mer än Svenska motsvarigheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in