2026-06-11, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Nja, hade det tydligt framgått på alla förpackningarna så hade jag inte gjort en notis av att det inte tydligt framgår på förpackningen.
Du får nog ta och plocka fram ett exempel där det inte står i innehållsförteckningen för att du ska ha ett case.
Citera
2026-06-11, 10:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Numer när jag går i affären och kollar panerad fisk så lyser fiskens art med sin frånvaro, nån enstaka deklaration om kummel kan jag minnas men annars står det innehåller fisk, som att det är sak samma vilken art rätten innehåller. Man försöker också kränga vad jag utgår från är skräpfisk under det hippa namnet Firre.

Hur kan detta vara tillåtet inom ett så strikt regelverk som EU ändå är?!

Det är inte tillåtet. Du är bara inte tillräckligt uppmärksam.

Dock behöver det inte framgå i neonbokstäver på förpackningens framsida men det måste framgå av innehållsförteckningen.
Citera
2026-06-11, 10:18
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Kummel används inte till panerad fisk, den är för dyr, i övrigt står det alltid fiskens art och ursprung

Jo och nej det står inte alltid, jag har lyft lådor och kollat utan att kunna lista ut vad det rör sig om för fisk ett antal ggr, har man gömt det i det finstilta på baksidan är det inte så tydligt som det bör vara och får anses suspekt.

https://www.garantskafferiet.se/vara-produkter/fisk--skaldjur/kott-fagel--fisk/sprodbakad-stillahavskummel/
Citera
2026-06-11, 10:21
Medlem
Enligt en artikel igår kommer Alaska Pollock ofta från ryska leverantörer, precis som en fjärdedel av all torsk som säljs här. Nytt regelverk ska sätta stopp för dessa putin-panetter.
Citera
2026-06-11, 10:22
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du får nog ta och plocka fram ett exempel där det inte står i innehållsförteckningen för att du ska ha ett case.

Återigen, det ska fan framgå tydligt vad det är för fisk när man köper fisk! Du ska inte behöva scrolla innehållsförteckning med lupp, då är det bilhandlarfasoner och förbannat båg.

Mitt case är att man mer och mer gömmer vad det rör sig om för fisk för att man vet att man bara har skräp att erbjuda och vill få folk att vänja sig vid detta.
Citera
2026-06-11, 10:24
Medlem
hieroboams avatar
Vad är det för planet du lever på där detta inte framgår av innehållsförteckningen?
Citera
2026-06-11, 10:26
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man köper helt enkelt inte färdigpanerad mat, färdigkryddat eller färdigmarinerat då detta oftast betyder att man sminkat grisen för att köttet eller fisken är av sämre kvalitet.

Sant, jag har den approachen med kött men fisk gillar jag inte att handskas med, där ville jag bara variera kosten lite smidigt men det smakar inte direkt numer när man ser att märkningen slirar.
Citera
2026-06-11, 10:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Sant, jag har den approachen med kött men fisk gillar jag inte att handskas med, där ville jag bara variera kosten lite smidigt men det smakar inte direkt numer när man ser att märkningen slirar.

Lax behöver du bara krydda så är den färdig att läggas i ugn eller i stekpanna. Torsk och liknande vit fisk(som jag själv inte gillar) går även det att kasta in i ugnen med kryddor. Vita platta fiskar som man ofta panerar får du tyvärr pilla lite med men det är rätt enkelt och i värsta fall får du helt enkelt be en vuxen om hjälp Man kan även tillaga dessa fiskar opanerade, sök recept.
Citera
2026-06-11, 10:48
Medlem
Citat:
Återigen, det ska fan framgå tydligt vad det är för fisk när man köper fisk! Du ska inte behöva scrolla innehållsförteckning med lupp, då är det bilhandlarfasoner och förbannat båg.

Mitt case är att man mer och mer gömmer vad det rör sig om för fisk för att man vet att man bara har skräp att erbjuda och vill få folk att vänja sig vid detta.
Du tycker inte att det är tillräckligt att det står i innehållsdeklarationen? Check

Tycker det är fullt tillräckligt som det är. Informationen finns tillgänglig för den som är intresserad, och är det inte en stor neonskylt som säger att det är torsk så kan du anta att det inte är det. De som använder bra fisk kommer vilja skylta med det, så du behöver inte lusläsa deklarationen. Exempel:

https://handla.ica.se/produkt/1008930
https://natmat.se/products/106488
https://fiskbilen.se/fisk/torsk/panerad-torsk-file

Om du frågar mig så finns det väsentligt bättre kandidater för att införa krav på tydligare märkning än bara innehållsförteckning, såsom vissa allergener.

Plus att det kan ju vara så att de som köper färdigpanerad fisk generellt inte direkt karaktäriseras av folk som vill köpa kvalitet. Gå till fiskdisken och köp den fisk du vill ha och panera själv.
Citera
2026-06-11, 10:51
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Den har jag inte sett i frysdisken i nån affär här på ett bra tag, är det exklusiv drop på dom lådorna, måste man köa till utvalda affärer redan vid midnatt?
Den har olika butiker där jag bor haft kampanj på i flera veckor, ofta typ "2 för 99:-". Helt ok produkt, framförallt att den innehåller torsk.
Citera
2026-06-11, 10:56
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du tycker inte att det är tillräckligt att det står i innehållsdeklarationen? Check

Tycker det är fullt tillräckligt som det är. Informationen finns tillgänglig för den som är intresserad, och är det inte en stor neonskylt som säger att det är torsk så kan du anta att det inte är det. De som använder bra fisk kommer vilja skylta med det, så du behöver inte lusläsa deklarationen. Exempel:

https://handla.ica.se/produkt/1008930
https://natmat.se/products/106488
https://fiskbilen.se/fisk/torsk/panerad-torsk-file

Om du frågar mig så finns det väsentligt bättre kandidater för att införa krav på tydligare märkning än bara innehållsförteckning, såsom vissa allergener.

Plus att det kan ju vara så att de som köper färdigpanerad fisk generellt inte direkt karaktäriseras av folk som vill köpa kvalitet. Gå till fiskdisken och köp den fisk du vill ha och panera själv.

Köper du dumfan kött på samma sätt, tar en random bit i disken och lusläser innehållsförteckningen? Nej, det står klart och tydligt vad det rör sig om för kött. Du är 100% trollkött.
Citera
2026-06-11, 11:08
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Köper du dumfan kött på samma sätt, tar en random bit i disken och lusläser innehållsförteckningen? Nej, det står klart och tydligt vad det rör sig om för kött. Du är 100% trollkött.

Det är ju förfan inte samma sak. Ytterst märklig tråd detta, vem fan bryr sig om vilken fisk det är i fiskpinnar. Nån jävla vitfisk är det, allt färdigpanerat smakar ju samma så orka bry sig. Ska de märka upp ras på svinet i skinkschnitzeln också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in