2026-06-11, 09:20
Medlem
Foliekavajs avatar
Numer när jag går i affären och kollar panerad fisk så lyser fiskens art med sin frånvaro, nån enstaka deklaration om kummel kan jag minnas men annars står det innehåller fisk, som att det är sak samma vilken art rätten innehåller. Man försöker också kränga vad jag utgår från är skräpfisk under det hippa namnet Firre.

Hur kan detta vara tillåtet inom ett så strikt regelverk som EU ändå är?!
Citera
2026-06-11, 09:33
Medlem
Riksreptilens avatar
De lite mer seriösa märkena har med det i det stora textblocket med finstilta fortsatt.

https://www.findus.se/var-mat/fisk/ovrig-panerad-fisk/fish-crisp-fish-fillets-big-pack#undefined
Findus: Fish & Crisp

Filéer av Alaska pollock* (FISK) 51 % (Theragra chalcogramma), berika VETEMJÖL,....
*Fiskad i nordöstra eller nordvästra Stilla havet.
Citera
2026-06-11, 09:35
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Numer när jag går i affären och kollar panerad fisk så lyser fiskens art med sin frånvaro, nån enstaka deklaration om kummel kan jag minnas men annars står det innehåller fisk, som att det är sak samma vilken art rätten innehåller. Man försöker också kränga vad jag utgår från är skräpfisk under det hippa namnet Firre.

Vilka märken då? Alla paket jag har kollat på anger fisksort, oftast alaska pollock.
Citera
2026-06-11, 09:36
Avslutad
Citat:

Garant har ett par produkter som de kallar sprödbakad/panerad firre. Dessa görs av alaska pollock eller kummel, vilket tydligt framgår på förpackningarna.
Citera
2026-06-11, 09:45
Avslutad
Betydligt enklare att panera själv och så vet man att det är fisk man får i sig.
Du kan tom för-panera lite halvt tinad fisk och frysa in.
Citera
2026-06-11, 09:48
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vilka märken då? Alla paket jag har kollat på anger fisksort, oftast alaska pollock.

Jag noterade inte alla märkena bara att jag återigen gick förbi fiskdisken utan att köpa nåt, vill absolut inte ha nån kummel eller nåt som smakar som den.

Jag får hålla utkik efter den där Pollock-märkningen då eftersom torsk helt verkar ha lämnat sortimentet.
Citera
2026-06-11, 09:50
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Betydligt enklare att panera själv och så vet man att det är fisk man får i sig.
Du kan tom för-panera lite halvt tinad fisk och frysa in.

Sant men så köper jag halvfabrikaten just för att slippa merarbetet och bara köra i airfryern.
Citera
2026-06-11, 09:55
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Jag noterade inte alla märkena bara att jag återigen gick förbi fiskdisken utan att köpa nåt, vill absolut inte ha nån kummel eller nåt som smakar som den.

Jag får hålla utkik efter den där Pollock-märkningen då eftersom torsk helt verkar ha lämnat sortimentet.

Panerad torsk:

https://www.findus.se/var-mat/fisk/ovrig-panerad-fisk/sprodbakade-torskfileer
Citera
2026-06-11, 09:59
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Garant har ett par produkter som de kallar sprödbakad/panerad firre. Dessa görs av alaska pollock eller kummel, vilket tydligt framgår på förpackningarna.

Nja, hade det tydligt framgått på alla förpackningarna så hade jag inte gjort en notis av att det inte tydligt framgår på förpackningen. Det är den absolut viktigaste informationen, den ska inte gå att missa. Man hade t om kunnat göra det enkelt för sig och lagt till art i prislistningen på frysdisken men nej det verkar ha underordnad betydelse då man får förmoda att dom vill kränga skräpfisk till mindre nogräknat folk som bara tuggar i sig. Att ge nån fisk ett 'artistnamn' säljer inte bättre, det får den bara att framstå som mer suspekt.
Citera
2026-06-11, 10:01
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Panerad torsk:

https://www.findus.se/var-mat/fisk/ovrig-panerad-fisk/sprodbakade-torskfileer

Den har jag inte sett i frysdisken i nån affär här på ett bra tag, är det exklusiv drop på dom lådorna, måste man köa till utvalda affärer redan vid midnatt?
Citera
2026-06-11, 10:06
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Den har jag inte sett i frysdisken i nån affär här på ett bra tag, är det exklusiv drop på dom lådorna, måste man köa till utvalda affärer redan vid midnatt?

En till:

https://handla.ica.se/produkt/1008930
Citera
2026-06-11, 10:12
Medlem
Citat:

Kummel används inte till panerad fisk, den är för dyr, i övrigt står det alltid fiskens art och ursprung
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in