2026-06-11, 06:21
  #1
Medlem
PerOFs avatar
Nyhetsbyrån Reuters uppmärksammar i dagarna Amerikas 200-årsdag, som firades år 1976, för 50 år sedan. Gerald Ford var president. Följ med på kavalkaden. Finns här:
https://www.reuters.com/pictures/how-america-celebrated-its-200th-birthday-1976-2026-06-03/


I Sverige firades 200-årsdagen med färggranna helgbilagor och mittuppslag i tidningarna. Ja, stars-and-stripes görs sig bra i färgtryck. Riktig fest yra!

Hur minns ni firandet av 200-årsdagen? Och kanske dags att baka en amerikansk tårta hemma? Lagom till fotbolls VM!
Citera
2026-06-11, 06:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Nyhetsbyrån Reuters uppmärksammar i dagarna Amerikas 200-årsdag, som firades år 1976, för 50 år sedan. Gerald Ford var president. Följ med på kavalkaden. Finns här:
https://www.reuters.com/pictures/how-america-celebrated-its-200th-birthday-1976-2026-06-03/


I Sverige firades 200-årsdagen med färggranna helgbilagor och mittuppslag i tidningarna. Ja, stars-and-stripes görs sig bra i färgtryck. Riktig fest yra!

Hur minns ni firandet av 200-årsdagen? Och kanske dags att baka en amerikansk tårta hemma? Lagom till fotbolls VM!
Vi pratar bara om USA nu antar jag, inte kontinenterna. Amerika är liksom 2 stora världsdelar med 35 länder

Jag minns inte USA:s 200-årsdag eftersom jag var för ung.

Däremot minns jag Amerikas 500-årsdag 1992 då jag reste runt i Sydamerika. Det var ett ganska märkbart jubileum.
Citera
2026-06-11, 06:44
  #3
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag var för liten 1976 men minns när jag började samla seriöst på Snobben/Peanuts att det fanns enstaka referenser till 200 års firande.
På nationaldagen blev det dock ett rätt bra strandskämt istället så gissar en del på den tiden även tyckte det kunde bli för mycket flaggviftande.

https://peanuts.fandom.com/wiki/July_1976_comic_strips?file=July_4th_1976.jpg

Lite mer övergripande var det nog lite lagom rehabilitering av USAs självkänsla just efter Vietnamkriget.
Citera
2026-06-11, 07:07
  #4
Medlem
pn222jws avatar
Hårdrockbandet KISS minns jag hade en affisch i Poster med George Washington klädsel.

https://i.pinimg.com/1200x/bf/1a/6e/bf1a6eb353777887da0940bd1c61da7f.jpg
Citera
2026-06-11, 07:19
  #5
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Tyvärr är det väl inte så trevligt att åka till USA nu, 50% av befolkningen vill i princip avliva den andra 50% och vice versa.

Sedan är det 250 årsjubileumet från 1776 man firar 2026.

Edit: Blev en felpost där, missade att TS refererade till 1976.
Citera
2026-06-11, 09:35
  #6
Medlem
Ördögs avatar
Bilder från 200-årsfirandet på Popular Sciences webbplats.

https://www.popsci.com/technology/usa-bicenntenial-photos-1976/

Jag var mycket liten år 1976, men min farsa prenumererade på National Geographic. Jag studerade intensivt den stora kartbilagan av över USA, och lärde mig utan större möda namnen på delstaterna, de viktigaste städerna, floderna och sjöarna.

https://www.etsy.com/de-en/listing/4450044479/national-geographic-vol-150-no-1-vintage

Något decennium senare var jag en flitig läsare av Mad, i första hand USA-versionen. Jag lyckades komma över mängder av äldre nummer, troligen också (jag minns inte säkert) det här numret från mars -76 -

https://www.ebay.com/itm/325750482446

- men dess Super Special med dess Special Revolting Issue, Madde, har jag (ännu) inte läst.

https://www.ebay.com/itm/298126762289

Ett par prover från nätet.

https://www.facebook.com/photo?fbid=9830006307041905&set=pcb.94850029644585 4
https://www.facebook.com/photo/?fbid=9830007893708413&set=pcb.948500296445854
__________________
Senast redigerad av Ördög 2026-06-11 kl. 09:37.
Citera
2026-06-11, 11:42
  #7
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag var 12. Jag minns att de hade 200 årsjubeleum men ingen specifik händelse kring.
Citera
2026-06-11, 11:48
  #8
Medlem
Turbobaguetts avatar
Markan på F17 i Kallinge hade ett flipperspel målat i Stars and Stripes och 200 years.
Citera
2026-06-11, 13:17
  #9
Medlem
Ördögs avatar
Skillnaden mellan då och nu behandlas i den här kolumnen av professor John Mark Hansen. Han gick då i high school. Läs texten i sin helhet.

America celebrated together at 200. We won't at 250. | Opinion
https://eu.usatoday.com/story/opinion/voices/2026/05/30/america-us-turns-250-president-independence-day/90076128007/
America turns 250 on July 4. In 1976, it reached 200. The bicentennial took place in tumultuous times, the country divided over politics. At the semiquincentennial, we are divided again.

The vibe at 250, however, is completely different from the feeling at 200. We still had a sense of oneness then. We no longer do.
/---/
Despite the turmoil and division of the times leading up to it, though, I remember the bicentennial as a moment of pride and purpose, unity and thanksgiving.
/---/
I’m now a college professor. I teach political science. As the semiquincentennial approaches, I’ve thought back to that other anniversary, 50 years ago.

Why did our nation celebrate together then, after the trauma of political assassinations and attempts, the racial conflicts of the Civil Rights Movement, the controversy over the war in Southeast Asia, the resignation of a president in disgrace and the plummet of our trust in government?
/---/
We the people sustained our values, too. The Watergate revelations dropped Nixon’s approval rating among Republicans from 91% to 53% in a year. Americans honored those who sacrificed for our country, never inquiring into their politics. Communities welcomed strangers seeking refuge from tyranny and want, even those who didn’t look like us or speak our language (yet).

As Americans, we recognized the president as our leader, even if we didn’t vote for him. And our president looked after all of us, even if he didn’t get our votes.

Alas, what has become of us?

What a terrible waste of an occasion, this 250th anniversary of our independence. We need to celebrate our country together, to remember that we are all Americans, to rediscover our common purpose. But we won’t.
Förresten finns det en tråd om 250-årsfirandet också, den skulle behöva påfyllning.

(FB) Tråden om USA:s 250-årsjubileum 2026 och en "National Garden of American Heroes"
__________________
Senast redigerad av Ördög 2026-06-11 kl. 13:21.
Citera
2026-06-13, 09:42
  #10
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Hårdrockbandet KISS minns jag hade en affisch i Poster med George Washington klädsel.

https://i.pinimg.com/1200x/bf/1a/6e/bf1a6eb353777887da0940bd1c61da7f.jpg

En riktigt fin bild på Kiss i unga dar.

På den här tiden spelade ungdomarna hårdrock på bandspelaren. Och ännu kunde man bygga sin egen radioapparat på Claes Olsson i Insjön. Den första persondatorn kom - Apple 1, numera i var mans hand.


Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Skillnaden mellan då och nu behandlas i den här kolumnen av professor John Mark Hansen. Han gick då i high school. Läs texten i sin helhet.

America celebrated together at 200. We won't at 250. | Opinion
https://eu.usatoday.com/story/opinion/voices/2026/05/30/america-us-turns-250-president-independence-day/90076128007/
America turns 250 on July 4. In 1976, it reached 200. The bicentennial took place in tumultuous times, the country divided over politics. At the semiquincentennial, we are divided again.

The vibe at 250, however, is completely different from the feeling at 200. We still had a sense of oneness then. We no longer do.
/---/
Despite the turmoil and division of the times leading up to it, though, I remember the bicentennial as a moment of pride and purpose, unity and thanksgiving.
/---/
I’m now a college professor. I teach political science. As the semiquincentennial approaches, I’ve thought back to that other anniversary, 50 years ago.

Why did our nation celebrate together then, after the trauma of political assassinations and attempts, the racial conflicts of the Civil Rights Movement, the controversy over the war in Southeast Asia, the resignation of a president in disgrace and the plummet of our trust in government?
/---/
We the people sustained our values, too. The Watergate revelations dropped Nixon’s approval rating among Republicans from 91% to 53% in a year. Americans honored those who sacrificed for our country, never inquiring into their politics. Communities welcomed strangers seeking refuge from tyranny and want, even those who didn’t look like us or speak our language (yet).

As Americans, we recognized the president as our leader, even if we didn’t vote for him. And our president looked after all of us, even if he didn’t get our votes.

Alas, what has become of us?

What a terrible waste of an occasion, this 250th anniversary of our independence. We need to celebrate our country together, to remember that we are all Americans, to rediscover our common purpose. But we won’t.
Förresten finns det en tråd om 250-årsfirandet också, den skulle behöva påfyllning.

(FB) Tråden om USA:s 250-årsjubileum 2026 och en "National Garden of American Heroes"

Kanske framstår 1976 i ett rosa skimmer. Världen på sin höjdpunkt.

Bilden på Onkel Sam är riktigt tjusig! Men jag tycker ändå bäst om Reuters bild 5/19 från Parkview High School in Little Rock, Arkansas. Med amerikanska flaggan sydd som ett lapptäcke. Visst är den gullig!

250 år får vi se snart.
Citera
2026-06-15, 11:55
  #11
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Kanske framstår 1976 i ett rosa skimmer. Världen på sin höjdpunkt.

För USAs del var det blandad kompott med post-Vietnamsyndrom, oljekris och begynnande industridöd men firandet verkar ha varit en stor sak ändå.

250-årsjubiléet känns inte alls lika uppmärksammat, kanske för att det är mer kamp om uppmärksamheten idag men kanske också för att USA är mer splittrat. Lär skrivas många uppsatser och avhandlingar om det.
Citera
2026-06-20, 02:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
För USAs del var det blandad kompott med post-Vietnamsyndrom, oljekris och begynnande industridöd men firandet verkar ha varit en stor sak ändå.

250-årsjubiléet känns inte alls lika uppmärksammat, kanske för att det är mer kamp om uppmärksamheten idag men kanske också för att USA är mer splittrat. Lär skrivas många uppsatser och avhandlingar om det.
Det känns jämförbart med när Rom firade sitt tusenårsjubileum - år 248 e Kr, i den värsta vågdal imperiet hade varit med om. Det var under de s k soldatkejsarnas århundrade och ledaren för tiĺlfället var en f d överste från provinserna långt i öster, ett råskinn vid namn Philip Araben.

Han hade, precis som Trump, inga större historiska kunskaper om det välde han hade ställt sig i spetsen för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in