2026-06-10, 18:16
  #385
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Det verkar så. Jag kan föreslå grönland de trivs bättre där. Nu finns ingen värme i sikte. Det kommer nog inte komma fler varma dagar förrän i slutet av juli och då blir bara en handfull som mest. Ingen sommar senaste åren har haft varmt längre än en vecka undantaget 2018.
Samtidigt kan jag föreslå t.ex. södra Europa för er som tror och förväntar er att en svensk sommar ska vara som 2018.
Senaste årens somrar har varit väldigt normala.
Citera
2026-06-10, 19:19
  #386
Avstängd
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Samtidigt kan jag föreslå t.ex. södra Europa för er som tror och förväntar er att en svensk sommar ska vara som 2018.
Senaste årens somrar har varit väldigt normala.

Vi har haft under normala antalet högsommardagar sedan sommaren 2021 nu.
Citera
2026-06-10, 22:20
  #387
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Vi har haft under normala antalet högsommardagar sedan sommaren 2021 nu.
Skönt!

Men vi har fortfarande något över det normala temperaturer, trots att vi bytt normalperiod.
Kan mycket väl bero på mulna nätter och svala dagar i vissa områden.
Sen upplever vi såklart olika väder beroende på var i landet vi bor.
Jag bor i sydöstra delen, och här är alltid soligt t.ex. , medans en på västkusten såklart för sämre väder med mer regn.

Soligt, vindstilla, 23-24° i dagstemperatur under hela sommaren tror jag de flesta skulle klassa som en kanonsommar även om det då inte blir en enda högsommardag.
Att jämföra med en sommar med 20 högsommardagar och resten 20° blåsigt och regnskurar.
Citera
2026-06-11, 04:41
  #388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Lågtrycken ser ut att dominera vädret ett tag framöver. Vi har en högtrycksblockering över Grönland vilket nästan alltid är dåliga nyheter för den som vill ha värme.

Det kan bli enstaka varma dagar i sydost, annars svalt och blåsigt i nästan hela landet. Vi får vara glada om vi kan få 20 grader och sol till midsommarhelgen. Jag tror fortfarande på att värmen kommer senare i juli/augusti.


Det var 24 grader igår
Citera
2026-06-11, 06:41
  #389
Avstängd
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Det var 24 grader igår

I stockholms observatoriet ja, finns andra mätpunkter i Sverige, snarare ett tecken på hur sjukt kallt vi har det när endast enstaka stationer har uppmätt 25c i år.
Citera
2026-06-11, 06:49
  #390
Medlem
Finns det dom som fortfarande köper att det är varmt som fan?
Citera
2026-06-11, 07:22
  #391
Medlem
YouNailedIts avatar
Ni ska se att värmen kommer i slutet av juli, och i augusti, då många haft sin semester och skolorna börjar.
Citera
2026-06-11, 14:04
  #392
Medlem
TUKs avatar
Var är den globala uppvärmningen när man behöver den som mest? Vill ha värme.

Den mest mediokra sommaren på 20-talet hittills här i Västergötland.
Citera
2026-06-11, 15:19
  #393
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Finns det dom som fortfarande köper att det är varmt som fan?

Vem har sagt att det är "varmt som fan"?
Citera
2026-06-12, 04:16
  #394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Var är den globala uppvärmningen när man behöver den som mest? Vill ha värme.

Den mest mediokra sommaren på 20-talet hittills här i Västergötland.


Juni har varit varmare än normalt

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/kartor-avvikelse-hittills/avvikelsekartor/hittills-denna-manad/temperatur/
Citera
2026-06-12, 06:26
  #395
Medlem
YouNailedIts avatar
Igår nådde tempen här bara 18 grader men det kändes hyfsat skönt bara för att det inte blåste. Det var nästan vindstilla och något högre luftfuktighet och även molnigt större delen av dagen. Så blåsten har en stor inverkan på upplevd temperatur. Det kan vara soligt och t ex 22 grader, men blåser det friska/hårda vindbyar, då upplevs det som kallare än vindstilla och t ex 18 grader.
Citera
2026-06-12, 08:15
  #396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Vem har sagt att det är "varmt som fan"?

Ja alla nyheter? Pratar inte bara om Sverige utan överlag. Men här är det ju också snack om "varmast hittills". Som alltid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in