2026-06-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Inte så kul om ens fyra sista siffror kommer ut...

Som drKickass är inne på är ditt personnummer offentlig uppgift, inklusive de fyra sista siffrorna. Man kan nästan inte göra någonting alls med personnummer längre ändå så det är ingen skada skedd i såna fall.
Citera
2026-06-07, 17:09
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Gissningen om scengruppen har luftats på andra håll också. Det verkar rätt troligt, tycker jag, givet hur de tydligen har släppt en massa svenska e-böcker på senare tid för att plötsligt sluta när intrånget (eller vad det är) upptäcktes.

Jag har gått igenom de bibliotek jag har lånekort hos: ett halvdussin. De agerar väldigt olika.
  • Hälften uppmanar bara till att byta PIN om man har använt delar av personnumret, annars verkar de inte anse att det finns anledning att byta just nu.
  • Ett uppmanar att byta PIN i oavsett tidigare PIN.
  • Två reagerar starkare. På ett av dem kan man byta PIN, men inte logga in i Biblio.
  • Det andra har reagerat starkast av alla. Alla PIN-koder är nollade, så det går varken att logga in på biblioteket online, eller på Biblio. Det går bara att lsätta ny PIN på plats i bibliotek om man visar ID - inte ens återställning via registrerad mail duger alltså.

Jag ser inget mönster i reaktionerna, varför vissa tar det lugnt och andra spärrar alla. Det handlar inte om ifall de tillät inloggning med personnummer (+ PIN) eller om de krävde lånekortsnummer (+ PIN). Det är blandat, helt oberoende av hur starkt de reagerar. Min gissning är därför (fortfarande) att problemkontona har haft delar av personnumret som inloggning, men att en del bibliotek tar det säkra före det osäkra och spärrar alla, oavsett PIN, från att logga in på Biblio tills vidare.

På Biblio gäller i fortsättningen inloggning med e-post + lösen för att kunna låna. Jag kunde logga in med lånekort + PIN för att fixa det för de fyra bibliotek som inte helt har spärrat Biblioinlogg.

Märkligt vad biblioteken och kommunen gör olika! I ett sånt här fall borde det ju vara unisont "uppifrån" så att säga, och om möjligt hellre ta det säkra för det osäkra.. Nu har jag bara Biblio via ett folkbibliotek, men de verkar göra enligt ditt alternativ 1 enligt ovan.
Citera
2026-06-07, 23:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Jag har nu det senaste dygnet försökt att logga in enligt de knöliga instruktionerna, men lyckas inte.
Jag uppmanas att, utöver att logga in med mail och nytt lösenord där, ändå ange kommun, kortnummer + ny pinkod, i alla fall om jag vill låna och rent av lyssna på en bok!

Och där tar det tvärstopp!

Biblio var uruselt i början men har skärpt till sig allteftersom.

Nu har man bara lust att ge upp.
Citera
2026-06-08, 00:56
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Nu fick jag hjälp, av vänlig support, att plocka bort mailadress och börja om från början. Så nu kan jag somna med en ljudbok i örat.
Citera
2026-06-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Varför i helsike vill någon hacka ett bibliotek. Det är nästan skrattretande om de kom från en främmande makt.

Du finner inget värde i E-böcker, men naturligtvis har de ett värde
Citera
2026-06-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

Tydligen har de det. Men endå känns som noll skada. Ifall de var ryssen.
Citera
2026-06-08, 16:34
Medlem
Citat:
Som kopior kanske men annars så undrar man vad de var ute efter då majoriteten av oss har en väldigt tråkig läshistorik. Kan det vara att komma över pinkoder som kanske kan gå till betalkort och annat? Det finns ju människor som har samma kod till allt. Min bibliotekskod hade nästan kunnat leda till ett ex då jag använde tre av hans fyra sista för att minnas koden.
Citera
2026-06-09, 14:08
Medlem
Eftersom hackarna har skapat konton och lånat böcker i stor skala. Man kan misstänka att de specifikt lånat böcker av en enskild författare, som på det här sättet får royalty utbetald!
Citera
2026-06-10, 13:03
Medlem
Telestos avatar
Tror det var gissning och inga läckta uppgifter. Även om mitt bibliotek anger det som dataläckage.

Man rotar fram födelsedatum eller tom personnummer på många i kommunen. Och provar med pinkod 0000, 1234 och andra rimligt enkla.
Detta kan man ju ha gjort länge och i låg takt. Och sedan slå till och låna en massa böcker.

Jag var inloggad, och lunde lyssna vidare. Men behövde ändra till inloggning med epost och lösenord för att kunna låna.

Och inga böcker var lånade på mitt konto. Pga begränsningar var det möjligt att låna 1 bok.
Citera
2026-06-10, 23:20
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Eftersom hackarna har skapat konton och lånat böcker i stor skala. Man kan misstänka att de specifikt lånat böcker av en enskild författare, som på det här sättet får royalty utbetald!
Det låter som ett mycket troligt scenario! Annars förstår jag inte heller vad e-böcker i sådan skala skulle ha för värde. Såklart att de har ett värde per se också, men inte värt att hacka en databas för att komma åt de en masse liksom...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in