Citat:
Ursprungligen postat av
GoForBroke
Gissningen om scengruppen har luftats på andra håll också. Det verkar rätt troligt, tycker jag, givet hur de tydligen har släppt en massa svenska e-böcker på senare tid för att plötsligt sluta när intrånget (eller vad det är) upptäcktes.
Jag har gått igenom de bibliotek jag har lånekort hos: ett halvdussin. De agerar väldigt olika.
- Hälften uppmanar bara till att byta PIN om man har använt delar av personnumret, annars verkar de inte anse att det finns anledning att byta just nu.
- Ett uppmanar att byta PIN i oavsett tidigare PIN.
- Två reagerar starkare. På ett av dem kan man byta PIN, men inte logga in i Biblio.
- Det andra har reagerat starkast av alla. Alla PIN-koder är nollade, så det går varken att logga in på biblioteket online, eller på Biblio. Det går bara att lsätta ny PIN på plats i bibliotek om man visar ID - inte ens återställning via registrerad mail duger alltså.
Jag ser inget mönster i reaktionerna, varför vissa tar det lugnt och andra spärrar alla. Det handlar inte om ifall de tillät inloggning med personnummer (+ PIN) eller om de krävde lånekortsnummer (+ PIN). Det är blandat, helt oberoende av hur starkt de reagerar. Min gissning är därför (fortfarande) att problemkontona har haft delar av personnumret som inloggning, men att en del bibliotek tar det säkra före det osäkra och spärrar alla, oavsett PIN, från att logga in på Biblio tills vidare.
På Biblio gäller i fortsättningen inloggning med e-post + lösen för att kunna låna. Jag kunde logga in med lånekort + PIN för att fixa det för de fyra bibliotek som inte helt har spärrat Biblioinlogg.
Märkligt vad biblioteken och kommunen gör olika!

I ett sånt här fall borde det ju vara unisont "uppifrån" så att säga, och om möjligt hellre ta det säkra för det osäkra.. Nu har jag bara Biblio via ett folkbibliotek, men de verkar göra enligt ditt alternativ 1 enligt ovan.