2026-06-10, 17:56
Medlem
KungPungPats avatar
Det fungerar ej. Hjälpstartaren blinkar rött och vägrar ge ström. Hur gör jag? Har ingen el i uttag heller.. för sånt kan ju inte kommunerna låna ut gratis.

Måste jag köpa nytt startbatteri?
Citera
2026-06-10, 18:44
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Minuspolen gör att startaren bara piper och lyser rött.

Därför jag undrar om det kanske inte ens går att koppla till batteriets minus.
Koppla bort ditt batteri och kör direkt på batterikablarna. då vet du om batteriet är paj.
Citera
2026-06-10, 20:05
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Koppla bort ditt batteri och kör direkt på batterikablarna. då vet du om batteriet är paj.

Finns indikator på batteriet.
Den visar att batteriet ska laddas, men inte bytas. Jag köpte nästan ett nytt batteri för 2000 spänn, men valde en till jumpstarter istället.

Frågan är om 600a räcker till Volvo Penta 85hk diesel?
Citera
2026-06-10, 20:38
Medlem
Citat:
Batteriet fungerar ju fint just nu (fläkt kan startas samt djupmätaren) och jag körde ju för två dygn sen. Glömde lanternorna påslagna bara.

Lanterna borde gå på förbrukningsbatteriet inte på startbatteriet, så detta skall inte dra ur startbatteriet, detta har ingen betydelse för starten om det är rätt inkopplat.

Du skall alltså ansluta starthjälpen på startbatteriet, Anledningen att en motor inte startar / går runt kan var många t ex
Dåligt batteri / ej laddat
oxid på kablar t ex vid batteri eller vid startmotorn
nyckeln / strömbrytaren kontaktfel / oxid
oxid någon annanstans, eftersom grejorna bara används på sommaren kommer det ofta oxid på kablar/anslutningar mm
huvudströmbrytarna är ofta dåliga, för det tror jag du har
söndrig startmotor
motorn låst sig

Du kan ev kortsluta pluskabeln vid startmotorn med solenoidens plus och därigenom bypassa hela instrumentpanelen mm, men var försiktig och tag gärna hjälp av en vän, du verkar inte så påläst om elektroner.
Senast redigerad av batshake 2026-06-10 kl. 20:43.
Citera
2026-06-10, 20:44
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Lanterna borde gå på förbrukningsbatteriet inte på startbatteriet, så detta skall inte dra ur startbatteriet, detta har ingen betydelse för starten om det är rätt inkopplat.

Du skall alltså ansluta starthjälpen på startbatteriet, Anledningen att en motor inte startar / går runt kan var många t ex
Dåligt batteri / ej laddat
oxid på kablar t ex vid batteri eller vid startmotorn
nyckeln / strömbrytaren kontaktfel / oxid
oxid någon annanstans, eftersom grejorna bara används på sommaren kommer det ofta oxid på kablar/anslutningar mm
söndrig startmotor
motorn låst sig

Det är ingen firma som har kopplat det, därför dras det från startbatteri. Konstigt tycker jag med. Borde rimligtvis koppla ur när nyckeln vrids till off läget.
Citera
2026-06-10, 21:00
Medlem
Citat:
Det är ingen firma som har kopplat det, därför dras det från startbatteri. Konstigt tycker jag med. Borde rimligtvis koppla ur när nyckeln vrids till off läget.

Köp ett skiljerelä på Biltema. Artnr. 25-219.

När spänningen från solcellerna är tillräckligt hög kommer relät även ladda startbatteriet. Kopplar du tvärtom laddar du förbrukningsbatteri på väg ut.

Angående starthjälp. Du sätter en startkabel (eller random kabel med rätt sko) mellan de två batteriernas pluspoler om det krisar, så behöver du inte förlita dig på starthjälpen.
Senast redigerad av Badkarsunspect 2026-06-10 kl. 21:05.
Citera
2026-06-10, 21:01
Medlem
Citat:

OM det dras från startbatteriet har det inte med någon firma att göra, om jag skulle koppla in det skulle jag inte i min fantasi dra det från startbatteriet. Det kan ju finnas något idiotiskt syfte, vad vet jag.

Startbatteriet skall enbart serva starten, inget annat - koppla om

Man kan hjälpa startbatteriet genom att kortsluta pluspolen på servicebatteriet med pluspolen på startbatteriet

Lanterna bör ha en egen brytare från servicebatteriet och dessutom bör service batteriet ha en egen huvudbrytare som tar allt. Du stänger av bägge brytarna då du går från båten, så har det fungerat för mig genom alla år.

Startbatteriet bör också ha en egen huvudbrytare.

Vad har du för batteriseparaotor manuell brytare / diodbrygga / skiljerelä / inget alls eller annat.
Senast redigerad av batshake 2026-06-10 kl. 21:06.
Citera
2026-06-10, 21:17
Medlem
Kan du inte skifta plats mellan de två batterierna och se om den startar, motorn alltså.
Annars får du försöka skyva igång den...
Citera
2026-06-10, 22:13
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
OM det dras från startbatteriet har det inte med någon firma att göra, om jag skulle koppla in det skulle jag inte i min fantasi dra det från startbatteriet. Det kan ju finnas något idiotiskt syfte, vad vet jag.

Startbatteriet skall enbart serva starten, inget annat - koppla om

Man kan hjälpa startbatteriet genom att kortsluta pluspolen på servicebatteriet med pluspolen på startbatteriet

Lanterna bör ha en egen brytare från servicebatteriet och dessutom bör service batteriet ha en egen huvudbrytare som tar allt. Du stänger av bägge brytarna då du går från båten, så har det fungerat för mig genom alla år.

Startbatteriet bör också ha en egen huvudbrytare.

Vad har du för batteriseparaotor manuell brytare / diodbrygga / skiljerelä / inget alls eller annat.

Jag har bara köpt en båt som fungerar.
Klurar ut saker när dom dyker upp.
Jumpstartarn var urladdad vid köp så nu står man och laddar den, i hopp om att komma iväg nångång.

Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Kan du inte skifta plats mellan de två batterierna och se om den startar, motorn alltså.

Startbatteriet har 1000a i start ström liksom, kostar nog en del. Dumt att ge upp på det för att det är urladdat.
Citera
2026-06-10, 22:52
Medlem
KungPungPats avatar
Köpt två jumpstartare idag. Den ena vägrar för att batteriet är urladdat, och den andra måste laddas i 5-10 timmar innan den kan starta åt mig.
Jag kom ingenstans, borde lämna tillbaka dom.
Citera
2026-06-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat

Det var väl en god ide om servicebatteriet kan starta motorn, om startbatteriet tar servicebatteriets plats och kör motorn kanske en timma så har du ju ett delvis uppladdat startbatteri och kan skifta tillbaka igen. Du kan ansluta startbatteriet när motorn är igång så det inte stör startproceduren. Men mät spänningen på de olika batterierna. Alla servicebatterier tål inte startströmmar.
Ett laddat batteri skall ligga på ungefär 12,8 volt
ett oladdat på ca ca 12 volt men läs på.
Om batteriet har en spänning på under kanske 12,3 volt? kan det vara svårt att få igång motorn
Det är lättare att bara kortsluta pluspolerna.

Citat:
Jag har bara köpt en båt som fungerar.
Klurar ut saker när dom dyker upp.
Jumpstartarn var urladdad vid köp så nu står man och laddar den, i hopp om att komma iväg någon gång.

Startbatteriet har 1000a i start ström liksom, kostar nog en del. Dumt att ge upp på det för att det är urladdat.

Bekymret är ju att den inte fungerar och elen är felkopplad och kanske andra fel.
Var snäll och skriv ampere med stort A eller skriv ut det och gärna mellanslag mellan 1000 och A eller 1000 ampere eller 1 kA, så förstår jag bättre.
Citera
2026-06-10, 23:16
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Det var väl en god ide om servicebatteriet kan starta motorn, om startbatteriet tar servicebatteriets plats och kör motorn kanske en timma så har du ju ett delvis uppladdat startbatteri och kan skifta tillbaka igen. Du kan ansluta startbatteriet när motorn är igång så det inte stör startproceduren. Men mät spänningen på de olika batterierna. Alla servicebatterier tål inte startströmmar.
Ett laddat batteri skall ligga på ungefär 12,8 volt
ett oladdat på ca ca 12 volt men läs på.
Om batteriet har en spänning på under kanske 12,3 volt? kan det vara svårt att få igång motorn
Det är lättare att bara kortsluta pluspolerna.

Bekymret är ju att den inte fungerar och elen är felkopplad och kanske andra fel.
Var snäll och skriv ampere med stort A eller skriv ut det och gärna mellanslag mellan 1000 och A eller 1000 ampere eller 1 kA, så förstår jag bättre.

Har Skrivit till kommunen nu gällande att hyra el vid bryggan där jag står. Jag kan ju inte stå ute i 5-10 timmar för att ladda jumpstartarn.

Kanske går det att starta direkt om båten får ström från vägguttag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in