2026-06-10, 15:30
  #1
Medlem
Lao Tzus avatar
Bonnierimperiet är skakat av uppgifterna och skickar fram en biträdande kulturredaktör

Vad anser ni om hela diskussionen? Har hon rätt men kommer att få fel på grund av de köptas ursprung?
Citat:
Kajsa Ekis Ekman har hittat svaret på varför den europeiska vänstern är värdelös......i Gabriel Rockhills nyutkomna bok ”Who paid the pipers of western marxism”, recenserad i Aftonbladet (9/6). Rockhill driver tesen att många europeiska vänsterintellektuella var köpta av CIA.

Många av de berörda filosoferna var europeiska judar som flydde från nazismen under andra världskriget. Att de tog sin tillflykt till – och välkomnades av – den kapitalistiska världen handlade om valet mellan förintelse och överlevnad. Arvet de lämnar efter sig är värt något annat än den smutskastning som Aftonbladet Kultur belönar

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/Wv69qr/gabriel-rockhill-who-paid-the-pipers-of-western-marxism

Citat:
Det kanske mest chockerande avslöjande Rockhill kommer med är det om Frankfurtskolan, ursprunget till den i dag så mytomspunna ”kulturmarxismen”. Det som producerat sådana tänkare som Herbert Marcuse, Theodor Adorno och Max Horkheimer; ja hela den ”nya vänstern” kan sägas härstamma härifrån. Frankfurtskolan var nämligen fullständigt infiltrerad och sponsrad av den amerikanska staten

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/Wv69qr/gabriel-rockhill-who-paid-the-pipers-of-western-marxismbetalda
2026-06-10, 15:43
  #2
Medlem
Erkänner de det här först nu 2026? Ja men vad bra då. Själv har jag vetat det här i femton år redan.
2026-06-10, 15:48
  #3
Medlem
Upplyftens avatar
Ja, men Ekman beklagar (underförstått) faktum att den europeiska vänstern inte blev en symbiotisk del av Sovjetkommunism , utan , helt riktigt, konstaterar att meningen med Frankfurtskolan var att styra vänsterintellektuella över i en europeisk form där alla band till Sovjetkommunism kapades.

Den europeiska vänstern är ju värdelös då ur hennes ögon, därför att den enligt hoppetossan inte är revolutionär nog utan (Som enligt europeisk tradition) fungerar på ett helt annat sätt.

Men, kul analys. Vad den nu vill säga egentligen, förutom Ekmans cementerade position som råkommunistiks rövslickare.

Hur konstruerade du ordet " CIA-Vänster" ? , det är en dålig beskrivning
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2026-06-10 kl. 15:52.
2026-06-10, 15:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Ja, men Ekman beklagar (underförstått) faktum att den europeiska vänstern inte blev en symbiotisk del av Sovjetkommunism , utan , helt riktigt, konstaterar att meningen med Frankfurtskolan var att styra vänsterintellektuella över i en europeisk form där alla band till Sovjetkommunism kapades.

Den europeiska vänstern är ju värdelös då ur hennes ögon, därför att den enligt hoppetossan inte är revolutionär nog utan (Som enligt europeisk tradition) fungerar på ett helt annat sätt.

Men, kul analys. Vad den nu vill säga egentligen.

Europeiska arbetarrörleser fanns väl ändå för fan långt innan Sovjet existerade så gå och snyt dig nu. Det som sedan hände var att först Woodrow Wilson och senare Harry Truman infiltrerade den europeiska arbetarrörelsen och förvandlade allt till småborgerligt sosse-flum. Frankfurt/Santa Monica skolan var ju såklart drivande i detta. Och det handlade inte bara om kalla kriget strategi. Det var mest amerikansk socialliberal exceptionalism som ville hävda sig för hävdandets skull. Samma amerikanska socialliberaler som skänkte bort halva Europa till Stalin under krigsslutet till att börja med ändå.
__________________
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-10 kl. 15:59.
2026-06-10, 15:59
  #5
Medlem
Fantens avatar
Allt jag läste var 'den moderna europeiska vänstern är dum som inte gillar Sovjet och deras ideologi'. Men jag vet inte, jag är ju inte intellektuell som fröken Ekman.
2026-06-10, 16:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Allt jag läste var 'den moderna europeiska vänstern är dum som inte gillar Sovjet och deras ideologi'. Men jag vet inte, jag är ju inte intellektuell som fröken Ekman.

Då är du jävligt dålig på att läsa.
2026-06-10, 16:05
  #7
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Europeiska arbetarrörleser fanns väl ändå för fan långt innan Sovjet existerade så gå och snyt dig nu. Det som sedan hände var att först Woodrow Wilson och senare Harry Truman infiltrerade den europeiska arbetarrörelsen och förvandlade allt till småborgerligt sosse-flum. Frankfurt/Santa Monica skolan var ju såklart drivande i detta. Och det handlade inte bara om kalla kriget strategi. Det var mest amerikansk socialliberal exceptionalism som ville hävda sig för hävdandets skull. Samma amerikanska socialliberaler som skänkte bort halva Europa till Stalin under krigsslutet till att börja med ändå.


Vi diskuterade Frankfurtskolan i tråden ifall du missade det och i synnerhet Ekmans märkliga artikel om en europeisk vänster som är förflummade . Alltså något slags parodi på hur en sentimental gammelkommunist beklagar att vi inte har gjort en copy and paste på Sovjetkommunism idag bland vänstern.

Vilken nolla som helst inser att det var en skänk från ovan. Reformer passar det europeiska temperamentet , slavisk repression och auktoritet passar råskinn ( Revolutionära sådana)
2026-06-10, 16:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vi diskuterade Frankfurtskolan i tråden ifall du missade det

Det är väl för fan det sista jag missat?

Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
och i synnerhet Ekmans märkliga artikel om en europeisk vänster som är förflummade . Alltså något slags parodi på hur en sentimental gammelkommunist beklagar att vi inte har Sovjetkommunism idag bland vänstern.

Ni socialdemokratiska medelklass-flummare är så enfaldiga och endimensionella. Du förmodar ju bara att om du inte gillar amerikansk socialliberalism så är du automatiskt tankie. För du kan ju inte tänka längre än så. Det är ju jobbigt. Det är väldigt jobbigt för många av er har jag märkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vilken nolla som helst inser att det var en skänk från ovan. Reformer passar det europeiska temperamentet , slavisk repression och auktoritet passar råskinn ( Revolutionära sådana)

Reformer som i blandekonomisk dysfunktion som bara lett till att en högerliberalism nu fått fotfäste och nu inför en jävla nattväktarstat medans ni sosse-paddor glor på Farmen och tror att allt blir bra igen i September när ni röstat. Men det kommer det inte. Maggan leker just nu med tanken att ge ministerposter till C.
__________________
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-10 kl. 16:24.
2026-06-10, 16:20
  #9
Medlem
Det har framkommit att SPLC (USAs Expo) finansierade de mest högerextrema och rasistiska organisationerna I USA med miljontals dollar enbart för att hålla dem vid liv. Nazismen fanns inte så de fick skapa den ur tomma intet. Lite som när Norges Expo SOS racisme bildade NDL. För att överhuvudtaget ha nån nazist att peka på. Expos nazihallucinationer är ju legendariska. Lite som en voodoo doktor som skräms med onda andar och för en silverslant trollar de bort dem. En affärsidé allt för många journalister slukat med hull och hår.

När de säger att USA finansierade judar i Europa för att odla marxismen. Var det då mäktiga judar i USA som såg till att det slussades andras pengar? Tråden kan knappast sluta på CIAs högkvarter. Det är osannolikt.
2026-06-10, 16:28
  #10
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Det är väl för fan det sista jag missat?



Ni socialdemokratiska medelklass-flummare är så enfaldiga och endimensionella. Du förmodar ju bara att om du inte gillar amerikansk socialliberalism så är du automatiskt tankie. För du kan ju inte tänka längre än så. Det är ju jobbigt. Det är väldigt jobbigt för många av er har jag märkt.



Reformer som i blandekonomisk dysfunktion som bara lett till att en högerliberalism nu fått fotfäste och nu inför en jävla nattväktarstat medans ni sosse-paddor glor på Farmen och tror att allt blir bra igen i September när ni röstat. Men det kommer det inte. Maggan leker just nu med tanken att ge ministerposter till C.


Så förutsägbart att en stingslig vänsterfanatiker utser sina huvudfiender vara " sossar"

Nej, jag är varken sosse,medelklass eller glor på tramsprogram . Ni förnekar er inte. Samma gamla bittra fördomsfulla surfittor som alltid.
2026-06-10, 16:33
  #11
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
lol:

Hur konstruerade du ordet " CIA-Vänster" ? , det är en dålig beskrivning
Så här

Citat:
CCF, Congress for Cultural Freedom, grundades av CIA 1950

ett jätteprojekt som gick ut på att oskadliggöra vänstern genom att köpa upp den.

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/Wv69qr/gabriel-rockhill-who-paid-the-pipers-of-western-marxism
2026-06-10, 16:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Så förutsägbart att en stingslig vänsterfanatiker utser sina huvudfiender vara " sossar"

Nej, jag är varken sosse eller glor på tramsprogram . Ni förnekar er inte. Samma gamla bittra surfittor som alltid.

"Vänsterfanatiker" är jag då inte.

Jag kan här och nu lista allt jag inte är som du kanske skulle vilja missta mig som:

- Jag är inte kommunist
- Jag är inte nazist
- Jag är inte fascist
- Jag är inte konservativ
- Jag är inte libertarian

Jag förutsätter redan att du inser att jag inte är vare sig sosse eller borgare också.

Även om du inte är sosse så tillhör du fortfarande den bjeda mitten vare sig det är center-vänster eller center-höger.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in