Nej, svensk mat är inte vår största exportmotor jämfört med industri, teknik, skog, läkemedel, energi och avancerade tjänster. Där har du rätt.
Men du missar poängen. Centerpartiet säger inte att svensk mat ska bli nästa Spotify. Vi säger att svensk matproduktion är beredskap, landsbygd, jobb, öppna landskap och minskat importberoende. Därför vill C stärka lantbruket, minska krånglet, sänka kostnaderna, värna äganderätten, införa permanent jordbruksavdrag, öka svensk självförsörjning och använda mer svensk mat i offentlig sektor.
Sveriges verkliga exportstyrka ligger i kombinationen med grön industri, ingenjörskunnande, skoglig bioekonomi, biogas, biodrivmedel, elektrifiering, starkare elnät, fossilfri energi och företag som säljer smart teknik globalt. Där är Centerpartiets linje rätt tydlig: mer fossilfri el, snabbare tillstånd, utbyggda elnät, inhemska biodrivmedel, biopremie, grön industri och en omställning som även lantbrukare, åkerier och pendlare har råd med.
Och för landsbygden handlar det konkret om 50 miljarder i investeringar, bättre vägar, starkare enskilda vägar, fungerande service, bredband, små vårdcentraler, skolor nära barnen, fler poliser och ett rättvist reseavdrag.
Så nej, havregryn ersätter inte Volvo, ABB eller läkemedelsindustrin. Men utan svensk mat, fungerande gårdar, skoglig förädling, starkare beredskap och levande landsbygder blir både klimatpolitiken, säkerhetspolitiken och tillväxtpolitiken ganska ihålig.
Citat:
Ursprungligen postat av
brukstjack
Du kan inte rimligen tro att Sveriges stora komparativa fördel på den globala exportmarknaden är mat? Låter som den sämsta exportsatsningen i mannaminne.