2026-06-10, 09:41
  #1
Medlem
En inte dagsfärsk artikel i Bullentin från Jan 2025 (ej betalvägg) hur kändisar ”odlas fram” i SVT:

” Det är inte ett urval av filosofer, vetenskapare, intressanta frihetskämpar eller hårt arbetande män och kvinnor som presenteras vid SVT:s braskvällar. På SVT:s farm produceras nämligen enbart kändisar som företaget importerat som hel- eller halvfabrikat från underhållningsindustrin. På farmen ska de utvecklas till genuina kändisar för fortsatt bruk vid SVT:s olika lägerarrangemang.

Genom odlingen ska en mindre kändis förvandlas till en stor sådan. Ibland ska en före detta kändis ge SVT fortsatt nytta då det är dags för att elda på. Företagets besättning består därför av hundratalet kändisar i som det förefaller ständig drift, det vill säga män och kvinnor från olika områden inom underhållningsindustrin, populärmusiken, filmen, komiken, teatern, sporten och så vidare. Till och med antikhandlare och arkitekter upphöjs till kändisar via farmen till stor nytta för dem själva.
Under en och samma vecka ser vi samma personer en handfull gånger. Några av dem saknar egentligt kändisskap, men får anses som framtidslöften, det vill säga nybörjare i SVT:s farmarlag. Efter några år av intensiv lansering blir de superkändisar. Och då kan de fungera som avsett vid röken från elden.”

” Att det inte sällan innebär närgångna rapporter om kändisens familj och vänner skapar en förtrolig gemenskap med tittaren. Sådana bekantskaper vill man snart träffa igen! Att skratta med dem är ju så trevligt. Just känslan av återkommande intim förtrolighet är kärnan i farmens produktion av trivialiteter.
Man kan därför säga att SVT:s farm ansluter sig till en medial tradition. I stället för att söka efter vardagens personligheter i norr och söder tillåts SVT i stor utsträckning själv producera kändisar för återbruk. SVT bestämmer alltså vad som ska anses som underhållning samt vad som kan brukas vid företagets lägereldar.”

https://bulletin.nu/sandstrom-besok-pa-svt-s-kandisfarm

På liknande sätt är det ju i kvällspressen. Ofta får man vada fram genom kändisskvaller innan man kommer till några riktiga nyheter. Det säljer.

Vilka ”får” bli kändisar? Hur funkar det?

Kändisar behövs för vad?
Citera
2026-06-10, 10:01
  #2
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga

Vilka ”får” bli kändisar? Hur funkar det?

Kändisar behövs för vad?

"Bröd och skådespel" som de sa i antikens Rom.

Staten vill distrahera folket med kändisar, så vi inte bryr oss så mycket om vad politikerna gör.

Tex att de flesta politiker är frånvarande vid omröstningar i riksdagen om nya lagar, och helt enkelt inte gör sina jobb utan låter en anonym elit (tex Ulf Kristersson som träffade onda Peter Thiel sommaren 2025 i sthlm på Bilderbergmötet och hemligstämplade allt) bestämma i bakgrunden i strid med demokratin och offentlighetsprincipen.

Vilka som får bli och lyftas fram till kändisskap och då även stor rikedom, blir nog de som lyckas charma tittarna och cheferna. Dvs sådana som de bedömer "säljer bäst". Och som över tid undviker att skämma ut sig och då förlora förtroende, som Arga snickaren som snattar kött och använder kokain, eller Martin Timell som tafsar på den andra psyksjuka programledaren med ankläppar och gigantiska silikonpattar.

SVT rekryterat oftast chefer och ledare från judeägd pappersmedia som Bonnier (dvs onda miljardärer som fortsätter utöva odemokratisk makt på SVT).
__________________
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-06-10 kl. 10:13.
Citera
2026-06-10, 10:21
  #3
Moderator
evilhoneys avatar
Kändisskvaller --> Medier och journalistik
/Moderator
Citera
2026-06-10, 10:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
"Bröd och skådespel" som de sa i antikens Rom.

Staten vill distrahera folket med kändisar, så vi inte bryr oss så mycket om vad politikerna gör.

Tex att de flesta politiker är frånvarande vid omröstningar i riksdagen om nya lagar, och helt enkelt inte gör sina jobb utan låter en anonym elit (tex Ulf Kristersson som träffade onda Peter Thiel sommaren 2025 i sthlm på Bilderbergmötet och hemligstämplade allt) bestämma i bakgrunden i strid med demokratin och offentlighetsprincipen.

Vilka som får bli och lyftas fram till kändisskap och då även stor rikedom, blir nog de som lyckas charma tittarna och cheferna. Dvs sådana som de bedömer "säljer bäst". Och som över tid undviker att skämma ut sig och då förlora förtroende, som Arga snickaren som snattar kött och använder kokain, eller Martin Timell som tafsar på den andra psyksjuka programledaren med ankläppar och gigantiska silikonpattar.

SVT rekryterat oftast chefer och ledare från judeägd pappersmedia som Bonnier (dvs onda miljardärer som fortsätter utöva odemokratisk makt på SVT).

” Som alla vet tillåts inte SVT att sända reklam för varor och tjänster. Detta hindrar dock inte SVT från att fem gånger per kväll köra trailers med sina halvfabrikat. Flabb, flabb och åter flabb hörs alltså i SVT egna reklaminslag. Det är inte marknadsföring av kvalitet. Utan av psykofarmaka från skratt- och stojfabriken.”

Från artikeln i inlägg ett.
Citera
2026-06-10, 10:24
  #5
Medlem
fjollciggs avatar
Vilka typer som får bli SVT-kändisar vet jag inte, men gissningsvis är det folk som går genom rutan, så att säga. En ”intressant frihetskämpe” kan nog va en tänkvärd kandidat, om denne är programledarmaterial, men knappast om densamme har svårt att hålla sig till manus och istället freestylar kampsånger. Tänker spontant att alla exempel som nämns, så som vetenskapsmän och filosofer, är bättre gäster än superkändisar, även om undantag såklart finns.

Ger artikeln förslag på en mer önskvärd process?
Citera
2026-06-10, 10:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Vilka typer som får bli SVT-kändisar vet jag inte, men gissningsvis är det folk som går genom rutan, så att säga. En ”intressant frihetskämpe” kan nog va en tänkvärd kandidat, om denne är programledarmaterial, men knappast om densamme har svårt att hålla sig till manus och istället freestylar kampsånger. Tänker spontant att alla exempel som nämns, så som vetenskapsmän och filosofer, är bättre gäster än superkändisar, även om undantag såklart finns.

Ger artikeln förslag på en mer önskvärd process?

Artikeln är utan betalvägg så läs själv. 😊
Citera
2026-06-10, 10:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Vilka typer som får bli SVT-kändisar vet jag inte, men gissningsvis är det folk som går genom rutan, så att säga. En ”intressant frihetskämpe” kan nog va en tänkvärd kandidat, om denne är programledarmaterial, men knappast om densamme har svårt att hålla sig till manus och istället freestylar kampsånger. Tänker spontant att alla exempel som nämns, så som vetenskapsmän och filosofer, är bättre gäster än superkändisar, även om undantag såklart finns.

Borde det vara så att SVT var mer folkbildande ”på riktigt”? Och ”odlade fram” kunniga kändisar i stil med vetenskapsmän etc?

Varför görs inte det?

Varför har man med Pernilla Wahlgren m fl istället?
Citera
2026-06-10, 10:58
  #8
Medlem
Programledare blir såklart också en slags kändisar. Är det bra eller dåligt?
Citera
2026-06-10, 11:02
  #9
Medlem
Tomtekukars avatar
SVT:s kändisfarm är inte ett misstag. Det är en funktion.

Broilermodellen: kontrollera fodret, reglera ljuset, produkten klar för prime time. Tv-avgiftsbetalarna finansierar sin egen distraktion. Elegant, om man gillar den sortens humor.

Det fina är att ingen behöver ge order. "Titta här" när Melodifestivalen sänds. "Titta där" när budgeten röstas igenom. Systemet sköter sig självt, för alla inblandade har redan samma intresse, nämligen en passiv konsument, inte en aktiv, vaken medborgare.

Rom visste precis vad de gjorde. Skillnaden är att de var ärliga med det.
Citera
2026-06-10, 11:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
SVT:s kändisfarm är inte ett misstag. Det är en funktion.

Broilermodellen: kontrollera fodret, reglera ljuset, produkten klar för prime time. Tv-avgiftsbetalarna finansierar sin egen distraktion. Elegant, om man gillar den sortens humor.

Det fina är att ingen behöver ge order. "Titta här" när Melodifestivalen sänds. "Titta där" när budgeten röstas igenom. Systemet sköter sig självt, för alla inblandade har redan samma intresse, nämligen en passiv konsument, inte en aktiv, vaken medborgare.

Rom visste precis vad de gjorde. Skillnaden är att de var ärliga med det.

”Bröd och skådespel” är ju en känd devis. Varför går vi på det?

Är anledningen till att SVT är populärt främst alla flamsprogram med kändisar?
Citera
2026-06-10, 11:30
  #11
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
”Bröd och skådespel” är ju en känd devis. Varför går vi på det?

Är anledningen till att SVT är populärt främst alla flamsprogram med kändisar?
En privat kanal som sänder bröd och skådespel är en affärsmodell. SVT som gör samma sak är ett svek mot uppdraget, finansierat av samma medborgare som distraheras och matas med hjärndödande förströelse.
Citera
2026-06-10, 22:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
En privat kanal som sänder bröd och skådespel är en affärsmodell. SVT som gör samma sak är ett svek mot uppdraget, finansierat av samma medborgare som distraheras och matas med hjärndödande förströelse.

Ja, så är det nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in