2026-06-09, 23:48
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Inte ens taktiktavlan slapp genomsökning efter narkotika.

När Uzbekistans landslag landade i New York söktes allt bagage igenom, inklusive taktiktavlan.
Senegals landslag fick liknande behandling vid ankomsten till San Antonio.

Era tankar om detta?

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/401567?utm_source=iosapp&utm_medium=share

https://www.straitstimes.com/sport/football/senegal-checked-on-airport-tarmac-uzbeks-greeted-at-stadium-by-sniffer-dogs-as-world-cup-nears

https://metro.co.uk/2026/06/09/us-accused-treating-world-cup-teams-like-criminals-28705707/

https://www.firstpost.com/sports/football-news/usa-fifa-slammed-senegal-uzbekistan-world-cup-players-checks-14020373.html

https://www.dailysabah.com/sports/football/visa-delays-security-scrutiny-cast-shadow-over-world-cup-build-up
__________________
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-06-10 kl. 00:18.
Citera
2026-06-10, 00:12
  #2
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Jag fattar inte varför lag ställer upp i en tävling i bajslandet USA, som tar varenda chans att förnedra folk.

Är det stora prispengar som lockar, eller vad är grejen?
Citera
2026-06-10, 00:20
  #3
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Jag fattar inte varför lag ställer upp i en tävling i bajslandet USA, som tar varenda chans att förnedra folk.

Är det stora prispengar som lockar, eller vad är grejen?

Ett fotbolls-VM är (jämte ett sommar-OS, som tyvärr USA också ska arrangera 2028) världens största idrottsevenemang. För exempelvis Uzbekistans landslag och deras fans i hemlandet är det en oerhörd framgång att nå ett VM-slutspel för första gången. Turneringen hade kunnat äga rum i helvetets djupaste krets, och de hade ändå velat delta. Sådan är idrotten. En lek, en dröm, en fantasi, men djupt förankrad i breda folklager, i synnerhet bland män.
Citera
2026-06-10, 00:57
  #4
Medlem
DenverAirports avatar
Ska man inte kontrollera fotbollsspelare eller vad menar du?
Citera
2026-06-10, 01:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Inte ens taktiktavlan slapp genomsökning efter narkotika.

När Uzbekistans landslag landade i New York söktes allt bagage igenom, inklusive taktiktavlan.
Senegals landslag fick liknande behandling vid ankomsten till San Antonio.

Era tankar om detta?

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/401567?utm_source=iosapp&utm_medium=share

https://www.straitstimes.com/sport/football/senegal-checked-on-airport-tarmac-uzbeks-greeted-at-stadium-by-sniffer-dogs-as-world-cup-nears

https://metro.co.uk/2026/06/09/us-accused-treating-world-cup-teams-like-criminals-28705707/

https://www.firstpost.com/sports/football-news/usa-fifa-slammed-senegal-uzbekistan-world-cup-players-checks-14020373.html

https://www.dailysabah.com/sports/football/visa-delays-security-scrutiny-cast-shadow-over-world-cup-build-up

Fullt rimligt, bra där USA! Givetvis ska man kontroller vilka som kommer in i sitt land och vad dom tar med sig.
Citera
2026-06-10, 01:25
  #6
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Inte ens taktiktavlan slapp genomsökning efter narkotika.

När Uzbekistans landslag landade i New York söktes allt bagage igenom, inklusive taktiktavlan.
Senegals landslag fick liknande behandling vid ankomsten till San Antonio.

Era tankar om detta?

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/401567?utm_source=iosapp&utm_medium=share

https://www.straitstimes.com/sport/football/senegal-checked-on-airport-tarmac-uzbeks-greeted-at-stadium-by-sniffer-dogs-as-world-cup-nears

https://metro.co.uk/2026/06/09/us-accused-treating-world-cup-teams-like-criminals-28705707/

https://www.firstpost.com/sports/football-news/usa-fifa-slammed-senegal-uzbekistan-world-cup-players-checks-14020373.html

https://www.dailysabah.com/sports/football/visa-delays-security-scrutiny-cast-shadow-over-world-cup-build-up

Inget konstigt med att man kontrolleras.
Däremot skulle alla som deltar i VM, få komma in. Senast blev en domare från Somalia stoppad. Helt fel.
Citera
2026-06-10, 05:40
  #7
Medlem
burialhexs avatar
sjukast är att iran som nu fått sitt läger i mexico ska ta flyget upp till seattle o spela en match o sen sätta sig på flyget tillbaka efter matchen.

7 timmars flyg, spela en match sen direkt till 7!timmars flyg. jättebra förutsättningar som fifa går med på

att fifa ens går med på detta är så jävla äckligt.
Citera
2026-06-10, 06:24
  #8
Medlem
Blir intressant om 2 år när OS går an stapeln i los angeles
Citera
2026-06-10, 06:34
  #9
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
sjukast är att iran som nu fått sitt läger i mexico ska ta flyget upp till seattle o spela en match o sen sätta sig på flyget tillbaka efter matchen.

7 timmars flyg, spela en match sen direkt till 7!timmars flyg. jättebra förutsättningar som fifa går med på

att fifa ens går med på detta är så jävla äckligt.

Ja, läs mer här:

(FB) Iran i fotbolls-VM 2026?

(FB) Iran i fotbolls-VM 2026?
Citera
2026-06-10, 07:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Jag fattar inte varför lag ställer upp i en tävling i bajslandet USA, som tar varenda chans att förnedra folk.

Är det stora prispengar som lockar, eller vad är grejen?
När VM tilldelades USA (och de två andra, Kanada och Mexiko) var det ingen som trodde att Trump skulle vara president vid den aktuella tiden. Alla antog att han skulle vara ute ur bilden som makthavare.

FIFA tog beslutet under Trumps första period, år 2018 (det enda konkurrerande bud som hade lämnats in var från Marocko). De hade knappast något val, och alla räknade ju med att oavsett hur det gick i valet 2020 så skule Trump inte sitta i Vita huset år 2026, eftersom det är nästan unikt att en amerikansk president "går ut och kommer tillbaka" fyra år senare. POTUS är normalt ett uppdrag man har en gång i livet, det har alltid varit jutym att den som avgått efter sin tid som president lämnar plats "för de som kommer sedan" och inte gör några come-back-försök. Men Trump är lindrigt sagt speciell och han lirar inte efter samma regler som alla andra, så beklagligt nog lyckades han ta sig tillbaka.

Att lag som har kvalat in till VM pckså tänker delta i cupen, oavbsett om de heter Uzbekistan eller Iran, är inte det minsta konstigt, Det är en rejäl prestation redan att ha tagit sig till VM - Sverige har misslyckats flera gånger trots att vi har stolta traditioner ifråga om fotboll.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2026-06-10 kl. 07:50.
Citera
2026-06-10, 07:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
sjukast är att iran som nu fått sitt läger i mexico ska ta flyget upp till seattle o spela en match o sen sätta sig på flyget tillbaka efter matchen.

7 timmars flyg, spela en match sen direkt till 7!timmars flyg. jättebra förutsättningar som fifa går med på

att fifa ens går med på detta är så jävla äckligt.


Instämmer, jag reagerade också direkt. Vita huset gör allt för att det iranska laget ska känna att "här är ni inte välkomna" och att de behandlas som något katten dragit in. FIFA borde ha krävt att antingen ska Iran behandlas som alla andra, eller så får deras matcher flyttas till Kanada
Citera
2026-06-10, 08:06
  #12
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
FIFA borde ha krävt att antingen ska Iran behandlas som alla andra, eller så får deras matcher flyttas till Kanada

Samma Fifa som ger fredspris till Trump?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in