2026-06-10, 07:34
  #1
Medlem
Riksreptilens avatar
Populär bland förstagångsväljare brukar de själv hävda vart fjärde år.

https://valkompass.svt.se/2026/riksdag/barn-fran-13-ar-som-begar-grova-brott-ska-kunna-domas-till-fangelse

Reporter Diamant S som hjälpt till lite att gallra bland de från början runt 150 frågorna och var med i morgonprogrammet, hade testa att svara att han var mot i alla frågor.

Då blir man C och inte helt oförväntat med L på andra plats och SD som nr 3.
Citera
2026-06-10, 07:39
  #2
Avstängd
TheJesuits avatar
Är man fördomsfull om man gissar att denna kompas är vänsterlutande? Från SVT kanske i hopp om att S kommer skjuta till mer propagadapengar så att man kan sluta med tråkiga neddragningar och istället blåsa på med fler utrikeskorrar och mellanchefer?
Citera
2026-06-10, 07:46
  #3
Medlem
halaltarzans avatar
Den talade väl om för mig att jag nog inte förstår mig på politik, ser mig själv som röd men efter att ha svarat på frågorna så ville den ha mig till moderat.
Citera
2026-06-10, 07:47
  #4
Medlem
Riksreptilens avatar
Det var två frågor om bostadspolitik som lär gynna vänstra sidan bland yngre som insett hur trög marknaden är oavsett färg på regeringen då oppositionen pratar om sådant åtminstone.

Mycket sparsamt om skol- och sjukvårdsfrågor men där lär gallringen varit hård då rikspolitiker gärna talar om vaga satsningar men utan tydlig riktning.
Citera
2026-06-10, 07:51
  #5
Medlem
Vafan, jag blev 100% Piratpartist.
Citera
2026-06-10, 07:54
  #6
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag har gjort både på SVT och hos Expressen och fick SD på runt 77-78% på båda så jag tänker iallafall rösta enligt kompassen.

Hade redan innan bestämt mig att rösta på SD så det var inte så överraskande ändå.
Citera
2026-06-10, 08:08
  #7
Medlem
Tomtekukars avatar
Valkompasser är ungefär lika användbara som en busstidtabell för ett nedlagt bolag, eller en vägkarta när GPS:en redan kört dig i diket.

SVT låtsas vara demokratiförespråkare. Vi svarar pliktskyldigt på frågorna, kompassen spyr ut ett parti, och sedan händer följande: valresultatet förhandlas bort i ett slutet rum och du får ett styrdokument du aldrig röstat på.

Tidöavtalet.
Januariöverenskommelsen.
Decemberöverenskommelsen.

Samma grej, om och om igen, bara nya halvfigurer med varierande grad av sociopati och narcissism.
Kompassen mäter dina åsikter mot ett valprogram. Valprogram är reklam. De styr inte Sverige, koalitionsavtalen gör det, och de skrivs efter valet av folk som inte frågat dig.

Svara gärna på frågorna, det ger intressant självkännedom. Men det är helt irrelevant för vad som faktiskt händer den 15 september och fyra år framåt.
Citera
2026-06-10, 08:27
  #8
Medlem
Limma skinkbits avatar
Återigen får jag bevis för hur udda mina politiska åsikter är.
Matchar mest med riksdagens minsta parti (L) men staplarna var ganska jämna. Finns inget självklart val för min del. Tre, fyra partier är lika bra eller dåliga...
Citera
2026-06-10, 08:46
  #9
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Som pappsen brukade säj' var gång han och jag var vilse i Läskiga Skogen:

"Den som tyr sig till en Kompass har ingen egen riktning i livet."

Spana in solen, stjärnorna, mossan på norrsidan och på vad vad de röda fokuserar på sista veckorna och tänk tvärtom.

För förståndets skull och för Sveriges skull.
Citera
2026-06-10, 08:51
  #10
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Är man fördomsfull om man gissar att denna kompas är vänsterlutande? Från SVT kanske i hopp om att S kommer skjuta till mer propagadapengar så att man kan sluta med tråkiga neddragningar och istället blåsa på med fler utrikeskorrar och mellanchefer?

V och MP fick långt sämre resultat för mig än övriga.
Citera
2026-06-10, 09:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Är man fördomsfull om man gissar att denna kompas är vänsterlutande? Från SVT kanske i hopp om att S kommer skjuta till mer propagadapengar så att man kan sluta med tråkiga neddragningar och istället blåsa på med fler utrikeskorrar och mellanchefer?

Ja, du är fördomsfull.

Det finns alla möjligheter att efter att du har fyllt i svaren detaljstudera hur de olika partierna har svarat i förhållande till dig och hur resultatet du får har beräknats och på det sättet få bekräftat att den är relativt neutral i vilka frågor den tar upp så att alla riksdagspartiers kärnfrågor finns representerade på ett likvärdigt sätt.
Citera
2026-06-10, 10:14
  #12
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Ja, du är fördomsfull.

Det finns alla möjligheter att efter att du har fyllt i svaren detaljstudera hur de olika partierna har svarat i förhållande till dig och hur resultatet du får har beräknats och på det sättet få bekräftat att den är relativt neutral i vilka frågor den tar upp så att alla riksdagspartiers kärnfrågor finns representerade på ett likvärdigt sätt.

Det var en retorisk fråga, det fins naturligtvis ingen möjlighet att SVT kunnat hålla sig ifrån att pilla in en röd-grön lutning. Precis som i alla annat de gör och de kampanjer de driver. Kanske är du röd-grön och då är det ok, jag hade också stöttat SVT om jag hade tyckt som du. Om inte så är du mer än lovligt naiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in